لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

ابراز تاسف بوش از رد بسته پیشنهادی از سوی ایران


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا. (عکس:EPA)
جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا. (عکس:EPA)

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز شنبه در يک کنفرانس مطبوعاتی در پاريس، از اينکه ايران بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته ايش را نپذيرفته، ابراز تاسف کرد.


به گزارش رویترز، جرج بوش که همراه با نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، در این کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود، با اشاره به رد بسته پیشنهادی توسط ایران، افزود: «اين ثابت می کند که رهبران ايران می خواهند بيش از بيش مردم اين کشور را منزوی کنند.»


سخنان جرج بوش در حالی بيان می شود که غلامحسین الهام، سخنگوی دولت ايران، روز شنبه و ساعتی پيش از آن که دولت ایران بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته ای را از نماينده اين گروه دريافت کند، اعلام کرد که اگر «تعليق غنی سازی اورانيوم در آن مطرح شده باشد» ایران اين پيشنهاد را بررسی نخواهد کرد.


خاوير سولانا، – مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا که به نمايندگی از گروه ۱+۵ به تهران رفته است – بسته پيشنهادات اين گروه را به منوچهر متکی وزير امور خارجه ايران تحويل داده است.


«بسته پيشنهادی» در واقع مجموعه ای از امتيازات اقتصادی و برخی قعاليت های ديگر در راستای منافع ايران است که در صورت «تعليق فعايت های حساس هسته ای» به ايران اهدا می شوند.


جرج بوش با اشاره به رد بسته پیشنهادی توسط ایران، افزود: «اين ثابت می کند که رهبران ايران می خواهند بيش از بيش مردم اين کشور را منزوی کنند.»

اين «بسته پيشنهادی» که به گفته ديپلمات ها، همکاری هسته ای ايران و کشورهای صنعتی، بخشی از آن است، نتيجه بازنگری گروه ۱+۵ در پيشنهاداتی است که دو سال پيش برای تشويق ايران به تعليق غنی سازی، به دولت ايران تسليم شده بودند.


غنی سازی اورانيوم که از جمله «فعاليت های حساس هسته ای» توصيف می شود، بخشی از يک برنامه هسته ای است که می تواند کاربردی دو گانه داشته باشد و همزمان برای تامين سوخت يک نيروگاه يا ساخت بمب هسته ای به کار رود.


کشورهای غربی برخلاف پافشاری ايران مبنی بر صلح آميز بودن فعاليت هايش، می گويند که به توسعه تاسيسات غنی سازی اورانيوم در ايران مشکوک هستند و خواستار توقف غنی سازی هستند.


هشدار به سوريه


آقای بوش همچنين به سوريه هشدار داد که با ايران برای بی ثباتی در خاورميانه همکاری نکند و به «تروريست ها» پناه ندهد. آقای بوش افزود که سوريه بايد نقش سازنده ای در خاورميانه ايفا کند.


دولت آمريکا بارها ايران را متهم به حمايت نظامی از شبه نظاميان اسلام گرا در عراق، لبنان و نواره غزه کرده است. تهران همواره اين اتهامات را «بی اساس» خوانده است.


آقای بوش همچنين در مورد مذاکرات امنيتی بين آمريکا و عراق گفت: «عراق کشور مستقلی است و ما به دعوت آنها در اين کشور حضور نظامی داريم .»


وی افزود که آمريکا و عراق در مورد حضور نظامی آمريکا در اين کشور به توافق خواهند رسید.


اين سخنان آقای بوش در حالی بيان می شود که نوری المالکی، نخست وزير عراق اعلام کرد که مذاکرات عراق و آمريکا در باره يک قرارداد امنيتی بلند مدت به بن بست رسيده است، اما ساعتی بعد اعلام کرد که مذاکرات ادامه خواهد يافت.


مهلت قانونی حضور نيروهايی نظامی آمريکا طبق حکم سازمان ملل متحد، ۳۱ دسامبر سال جاری تمام می شود.


آمريکا و عراق طی ماه های گذشته، پشت درهای بسته مذاکراتی را برای امضای يک توافق نامه امنيتی ميان دو کشور آغاز کرده اند که ادامه حضور نيروهای آمريکا در عراق جزو مفاد اين توافقنامه پيشنهادی است.


اين توافقنامه علاوه بر مسائل امنيتی، بندهايی هم درباره پيوند های سياسی، اقتصادی و فرهنگی ميان دو کشور دارد.


در بخش نظامی اين قرارداد آمريکا خواستار مصونيت قضايی سربازانش و آزادی عمل در انجام عمليات نظامی در خاک عراق و همچنين تشکيل پايگاه های نظامی در عراق شده است.


مطرح شدن اين قرارداد با اعتراض شديد ايران رو به رو شد. ايران می گويد حضور نظامی آمريکا در خاک عراق، امنيت ايران را تهديد می کند.


XS
SM
MD
LG