لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

پیش نویس بیانیه اروپا و آمریکا؛ هشدار به تحریم بیشتر ایران


خبرگزاری ها خبر داده اند که احتمال دارد در نشست اسلوونی فشار بر بانک های ايرانی افزايش پيدا کند.
خبرگزاری ها خبر داده اند که احتمال دارد در نشست اسلوونی فشار بر بانک های ايرانی افزايش پيدا کند.

بر اساس پیش نویس بیانیه مشترک اروپا و آمریکا، به ایران هشدار داده شده است که در صورت عدم تعلیق برنامه غنی سازی، تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال می شود.


فشار بر بانک های ايران برای وادار کردن تهران به توقف غنی سازی، از موضوع های مهم اجلاس ساليانه اتحاديه اروپا و آمريکا، در روز سه شنبه در ليوبليانا، پايتخت اسلوونی، است.


خبرگزاری های بین المللی که پيش نويس بيانيه پايانی اين اجلاس را بدست آورده اند، گزارش داده اند که قرار است اتحاديه اروپا و آمريکا در بيانيه ای مشترک به ايران اخطار دهند که اگر تهران غنی سازی را متوقف نکند، اين کشورها آماده اند فراتر از تحريم های سازمان ملل عليه ايران عمل کنند.


خبرگزاری رويترز در این باره خبر داده که احتمال دارد فشار بر بانک های ايرانی افزايش پيدا کند.


واشينگتن، ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا را تشويق می کند که بر بانک های ايران فشار وارد کنند و با آنها وارد معامله نشوند. آمریکا از اتحاديه اروپا خواسته تا فعاليت شعبه های بانک ملی در لندن، پاريس و هامبورگ تعطيل شوند.


در پيش نويس بيانيه مشترک اتحاديه اروپا و آمريکا آمده است: ما می خواهيم با يکديگر همکاری نزديکی داشته باشيم تا بانک های ایران نتوانند از سيستم بين المللی بانکی جهان سوء استفاده کرده و از «تروريسم و ساختن سلاح های کشتار دسته جمعی» حمايت کند.


آمریکا و بسیاری از کشورها ایران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد. تهران همواره این اتهام ها را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را صلح آمیز می داند.


سی بويدن گری، نماينده آمريکا در اتحاديه اروپا، در اسلوونی به خبرنگاران گفت:« واشينگتن می خواهد که اتحاديه اروپا با سرعت هر چه تمامتر در اين مورد اقدام کند.»


واشينگتن به شدت ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا را تشويق می کند که بر بانک های ايران فشار وارد کنند و با آنها وارد معامله نشوند. آمریکا از اتحاديه اروپا خواسته تا فعاليت شعبه های بانک ملی در لندن، پاريس و هامبورگ را تعطيل کند.

در پيش نويس بيانيه همچنين آمده است که درهای مذاکرات برای ايران همچنان باز است و ابراز اميدواری شده که ايران بسته مشوق ها را بپذيرد.


خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اروپا قرار است هفته آینده به ايران سفر کند تا بسته پيشنهادی گروه ۵+۱ يعنی پنج عضو دائمی شورای امنيت، شامل آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا و فرانسه را همراه با آلمان به ايران ارائه دهد.


تهران در سال ۲۰۰۶ مجموعه مشوق های اقتصادی ارائه شده از سوی خاوير سولانا را رد کرده بود، چرا که به گفته اين کشور متضمن تعليق غنی سازی اورانيوم است.


ديپلمات های اروپايی می گويند که اتحاديه اروپا در حال آماده کردن برنامه تحريم عليه بزرگ ترين بانک ايران يعنی بانک ملی است، اما می خواهند پس از مشاهده عکس العمل ايران به بسته پيشنهادی غرب در اين باره تصميم بگيرد.


آخرین سفر دوره ای بوش به اروپا


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا نيز در اين اجلاس حضور دارد و اميدوار است کشورهای شرکت کننده را تشويق کند که فشار بر ايران را افزايش دهند.


جرج بوش در حالی در اين اجلاس شرکت می کند که گفته می شود اين آخرين سفر دوره ای او به اروپا در ماه های پايانی رياست جمهوری اش به شمار می رود.


استفان هادلی، مشاور امنيت ملی آمريکا، پیشتر اعلام کرده است که برنامه هسته ای ايران يکی از موضوع های مهم گفت و گوی آقای بوش با رهبران اروپا است.


آقای هادلی افزود: «ما از کشورهای مختلف می خواهيم که فشار را بر ايران افزايش دهند. ما فکر می کنيم اين بخشی از راه حل است.»


سفر رييس جمهوری آمريکا از دهم ژوئن با سفر به اسلونی آغاز شده و وی سپس به آلمان، ايتاليا، واتيکان، فرانسه و بريتانيا می رود.


آقای بوش در ۱۲ ژوئن در کنفرانس کشورهای کمک کننده به افغانستان در پاريس شرکت می کند و اميدوار است اين کشورها را تشويق به حمايت بيشتر از افغانستان کند.


روابط دشوار غرب با روسيه، گفت و گوهای صلح بين اسرائيل و فلسطينی ها، حمايت از دموکراسی در لبنان و همکاری بيشتر با صربستان از موضوع های ديگر گفت و گوی جرج بوش با رهبران اروپا خواهد بود.


XS
SM
MD
LG