لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

بوش: نفوذ ایران در عراق کم شده است


جرج بوش برای آخرین بار به عنوان رییس جمهوری آمریکا به اروپا سفر کرده است. (عکس از AFP)
جرج بوش برای آخرین بار به عنوان رییس جمهوری آمریکا به اروپا سفر کرده است. (عکس از AFP)

جرج بوش رييس جمهوری آمريکا در جريان سفر اروپايی خود در مصاحبه ای گفت که نفوذ ايران در عراق نسبت به گذشته کمتر شده است.


آقای بوش روز پنجشنبه ۲۳ خرداد ماه در جريان سفر خود به ايتاليا و يک روز پيش از سفر به پاريس در گفتگو با کانال سوم تلويزيون فرانسه گفت: «واضج است که ايران در عراق نفوذ دارد، اما اين نفوذ از قبل کمتر شده و به قضاوت من همگام با توسعه اقتصادی و سياسی جامعه [در عراق] کمتر هم خواهد شد.»

او افزود: «عراق به دموکراسی خواهد رسيد، يک دموکراسی کارا، آنها می فهمند که نفوذ ايران برابر با بی ثباتی است.»


رييس جمهوری آمريکا همچنين در باره برنامه هسته ای ايران، تاکيد کرد که او گزينه نظامی را به عنوان راهی برای بازداشتن ايران از ادامه برنامه هسته ای خود، در نظر دارد و از دستور خارج نکرده است.


  • «بی هيچ ترديدی، دنيا هنوز خطرناک است. اما اکنون ابزارهايی وجود دارد که رييس جمهوری آينده را در برابر مسئله امنيت کمک می کند، آنچه عوض شده است اين است، هرکس به ما حمله کرده است اکنون در موضع دفاع است.»
جرج بوش

او درباره احتمال یک حمله نظامی به ایران گفت: «بله، هنوز هم وجود دارد، قطعاً هنوز روی ميز است اما البته، من هميشه گفته ام که مردم آمريکا می خواهند اين مسئله را از راه سياسی حل کنند و ما می خواهيم اين مسئله را از راه سياسی حل کنيم. اما ايرانی ها بايد بدانند که همه راه ها همچنان روی ميز است.»


آقای بوش چهارشنبه ۲۲ خرداد در جريان سفر خود به آلمان گفته بود که از سياست اتحاديه اروپا برای واداشتن ايران به تعليق غنی سازی اورانيوم که می تواند قدمی مهم برای رسيدن سلاح هسته ای باشد، پشتيبانی می کند اما او هشدار داده بود که که گزينه نظامی در اين رابطه کنار نگذاشته است.



ايران همواره اتهام غرب را که برنامه هسته ای ايران را پوششی برای دستيابی به سلاح هسته ای می داند، رد کرده است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها از سال ۲۰۰۶ تا کنون فعاليت های غنی سازی خود را گسترش داده و اعلام کرده است که قصد ندارد غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


ايران تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی است و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است.


آقای بوش در ادامه گفتگو با تلويزيون فرانسه در پاسخ به سئوالی در باره خطر رو به رو شدن آمريکا با تکرار حادثه ای نظير حملات تروريستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ گفت: «گمان می کنم هميشه چنين تهديدی وجود دارد.»


او افزود: «بی هيچ ترديدی، دنيا هنوز خطرناک است. اما اکنون ابزارهايی وجود دارد که رييس جمهوری آينده را در برابر مسئله امنيت کمک می کند، آنچه عوض شده است اين است، هرکس به ما حمله کرده است اکنون در موضع دفاع است.»


رييس جمهوری آمريکا جمعه ۲۴ خرداد ماه در ادامه سفر خداحافظی خود به اروپا وارد پاريس می شود. او در جريان اين سفر تا کنون به اسلونی، آلمان، ايتاليا و واتيکان سفر کرده است. آخرين مقصد آقای بوش در اين سفر لندن است.


XS
SM
MD
LG