لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

پیش بینی متکی: آمریکا و اسرائیل به ما حمله نمی کنند


آقای متکی در مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشيتدپرس که در دفتر مرکزی اين خبرگزاری در شهر نيويورک انجام شد، تاکيد کرد که حمله نظامی به ايران، می تواند به «جنگی بزرگ تر در سراسر خاورميانه يا افزايش قيمت نفت تا ميزانی غيرقابل تصور» بيانجامد.
آقای متکی در مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشيتدپرس که در دفتر مرکزی اين خبرگزاری در شهر نيويورک انجام شد، تاکيد کرد که حمله نظامی به ايران، می تواند به «جنگی بزرگ تر در سراسر خاورميانه يا افزايش قيمت نفت تا ميزانی غيرقابل تصور» بيانجامد.

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران که هم اکنون در آمريکا به سر می برد، در مصاحبه ای پيش بينی کرد که آمريکا و اسرائيل به ايران حمله نخواهند کرد و دست به چنین اقدامی که وی آن را «جنون آميز» خواند، نمی زنند.


آقای متکی در مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشيتدپرس که در دفتر مرکزی اين خبرگزاری در شهر نيويورک انجام شد، تاکيد کرد که حمله نظامی به ايران، می تواند به «جنگی بزرگ تر در سراسر خاورميانه يا افزايش قيمت نفت تا ميزانی غيرقابل تصور» بيانجامد.


وزير امور خارجه ايران در تشريح دلايل خود برای نامحتمل بودن حمله نظامی، به مشکلاتی که اقتصاد آمريکا با آن دست به گريبان است اشاره کرد و افزود که آمريکا هفت سال است در افغانستان و پنج سال است در عراق با هزينه هايی رو به رو است.


  • «ما چنين احتمالی را در حال حاضر پيش بينی نمی کنيم. دولت اسرائيل با يک فروپاشی سياسی در درون خود و در منطقه رو به رو است و به همين دليل پيش بينی نمی کنيم که چنين رژيمی به چنين اقدام جنون آميزی متوسل شود.»
منوچهر متکی

در دو هفته اخير، انتشار گزارش هايی از مانور نيروی هوايی ارتش اسرائيل، به اين گمانه دامن زد که ممکن است اين کشور برای متوقف ساختن برنامه هسته ای ايران، تاسيسات غنی سازی اورانيوم را در نطنز بمباران کند.


آقای متکی گفت: «ما چنين احتمالی را در حال حاضر پيش بينی نمی کنيم. دولت اسرائيل با يک فروپاشی سياسی در درون خود و در منطقه رو به رو است و به همين دليل پيش بينی نمی کنيم که چنين رژيمی به چنين اقدام جنون آميزی متوسل شود.»



این در حالی است که محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، در مصاحبه ای که در ابتدای هفته جاری در روزنامه جام جم منتشر شده بود گفته بود که در حال حاضر، خطر حمله آمریکا از همیشه «جدی تر» شده است.


اما وزیر امور خارجه ایران، ضمن تاکيد بر اينکه ايران معتقد است، آمريکا «در موقعيتی نيست تا بتواند به ايران حمله کند» افزود: «قطعا کسانی در ايالات متحده هستند که دوست دارند اين اتفاق بيافتد. اما ما معتقديم که انديشمندان معقول در ايالات متحده، از وقوع چنين اقدامی جلوگيری خواهند کرد و نمی گذارند يک اقدام ماجراجويانه ديگر که می تواند به ماليات دهندگان آمريکايی فشار وارد کند، صورت بگيرد.»


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا روز چهارشنبه به صراحت گفت که کماکان برای جلوگيری از دسترسی ايران به بمب هسته ای، «گزينه های ديگر روی ميز هستند» ولی حمله نظامی در ماه های باقی مانده از رياست جمهوری وی، «انتخاب نخست» او نيست.


نگرانی های فزاينده ای از اينکه مناقشه بر سر برنامه هسته ای ايران، به خشونت بيانجامد در روزهای اخير بيان شده است. ايران کماکان حاضر نيست که به خواست شورای امنيت تن دهد و برنامه غنی سازی اورانيوم خود را که می تواند کاربرد نظامی داشته باشد، تعليق کند.


اخيرا گروه ۱+۵ شامل پنج قدرت دارای حق وتو در شورای امنيت: فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين و آمريکا همزاه با آلمان، اخيرا به ايران پيشنهاد کردند که در ازای دريافت امتيازهای اقتصادی، غنی سازی اورانيوم را متوقف کند تا مذاکراتی در اين زمينه آغاز شود.


وزير امور خارجه ايران نيز گفت که تهران، «مذاکره و ديپلماسی» را برای حل بحران هسته ای ترجيح می دهد.


وی افزود: «در ايران ما بايد از امنيت ملی خود، از کشور خود و از نظام انقلابی خود دفاع کنيم و اين کار را هم انجام خواهيم داد. اگر هدف حمله قرار گيريم، سياستمداران بايد اندکی به کنار بروند و به نظاميان اجازه بدهند تا تصميم بگيرند.»



  • «گشودن جبهه سوم [برای آمريکا در منطقه] در حال حاضر، فشار بسيار زيادی به ما وارد می کند.»
مایکل مولن

آقای متکی بار ديگر گفت که تهران، به شکل جدی موضوع دور تازه ای از مذاکرات را بررسی می کند و آماده است تا با گفت و گو موضوع را حل کند و افزود: «ما می بينيم که در موضع گيری آمريکا هم بهبود حاصل شده است.»


وی تنها کسی نبود که در ۲۴ ساعت گذشته، بر موضوع حل ديپلماتيک مساله پای فشرد، جرج بوش، رییس جمهوری آمريکا نيز گفت: «من اين را بسيار صريح برای تمامی طرفين گفته ام که نخستين گزينه برای حل اين مشکل، ديپلماسی است. و بهترين راه برای حل ديپلماتيک مسئله اين است که با ملت های ديگر همکاری کنيم و اين پيغام متمرکز را برای آنها [جمهوری اسلامی ايران] بفرستيم که اگر غنی سازی را ادامه بدهيد، منزوی خواهيد شد و با مشکلات اقتصادی رو به رو می شويد.»


همزمان با افزايش خوش بينی نسبت به وضعيت پرونده هسته ای ايران، درياسالار، مايکل مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمريکا با برپايی يک کنفرانس خبری گفت که حمله هوايی اسرائيل به ايران، می تواند سراسر خاورميانه را بی ثبات کند.


وی که به تازگی از اسرائيل باز گشته است، به اين سئوال پاسخ نداد که آيا مقام های اسرائيلی او را از وجود نقشه چنين حمله ای با خبر کرده اند يا نه.


آقای مولن افزود: «گشودن جبهه سوم [برای آمريکا در منطقه] در حال حاضر، فشار بسيار زيادی به ما وارد می کند.»


XS
SM
MD
LG