لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

آمادگی ایران برای بررسی گشایش دفتر حافظ منافع آمریکا


آقای متکی برای شرکت در یک اجلاس بین المللی در مقر سازمان ملل به نیویورک رفته است. (عکس: AFP)
آقای متکی برای شرکت در یک اجلاس بین المللی در مقر سازمان ملل به نیویورک رفته است. (عکس: AFP)

منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، در يک نشست خبری در نيويورک گفت: گشایش دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران قابل بررسی است.


آقای متکی، که برای شرکت در اجلاس دوره ای شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در نيويورک به سر می برد، این اظهار نظر را بیان کرد.


هفته گذشته برخی رسانه های آمريکايی از بررسی احتمال تاسيس دفتر حافظ منافع آمريکا در ايران خبر داده بودند.


برخی از تحلیلگران معتقدند که استقبال ایران از بررسی گشایش دفتر حافظ منافع ایران نوعی چراغ سبز توسط جمهوری اسلامی است ولی در باره احتمال اجرایی شدن آن ابراز تردید کرده اند.


به گزارش سايت رسمی وزارت امور خارجه ايران، آقای متکی همچنین گفته است «سال گذشته پيشنهاد داديم که پرواز مستقيم ميان ايران و آمريکا برقرار شود و بحث پروازهای مستقيم ميان دو کشور و گشايش دفتر حفاظت منافع آمريکا در تهران می تواند از سوی دو کشور مورد بررسی قرار گيرد.»


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گزارش های اخیر رسانه ها از احتمال تمرین هواپیماهای جنگنده ارتش اسرائیل برای حمله به ایران گفت: « احتمال ورود اسرائيل به درگيری نظامی تقريبا صفر است.»


او آنچه شکست اسرائيل در جنگ دو سال پيش با حزب الله لبنان خوانده است را، به عنوان اساس پيشبينی خود ذکر کرده است.


هفته گذشته، روزنامه آمریکایی نيويورک تايمز، از مانور نيروی هوايی ارتش اسرائيل بر فراز دريای مديترانه خبرداد و اين احتمال را مطرح کرد که اين مانور، می تواند تمرينی برای حمله به تاسيسات هسته ای ايران محسوب شود.


ارتش اسرائيل ارتباط ميان اين مانور و طرح همه به تاسيسات ايران را تاييد يا تکذيب نکرد.


در پی انتشار اين گزارش، کاخ سفيد رسما اعلام کرد که آمريکا، متحدانش و اسرائيل در برابر پرونده هسته ای ايران، همچنان معتقد به راه حل سياسی هستند.


با اين حال، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، ماه گذشته در جريان سفر خود به اروپا، اعلام کرده بود که گزينه نظامی به عنوان راهی برای متوقف کردن برنامه هسته ای ايران همچنان مد نظر قرار دارد.


منوچهر متکی، در جريان نشست خبری خود در نيويورک، آمريکا را به آنچه «تداوم سياست های کهنه جنگ روانی عليه ايران» خواند، متهم کرد و گفت: «جرج بوش در دوسال گذشته پيرامون احتمال چنين حمله ای بارها صحبت کرده و تقريبا هر شش ماه يکبار اين بحث به طور جدی مطرح شده است.»


او افزود: «يکسال پيش طرف های مختلفی در تماس هايی که داشتند از جزئيات يک حمله قطعی، تاريخ حمله و حتی محل هايی که قرار است هدف قرار گيرند، اطلاعات ريزی می دادند اما ما همان موقع که بيشترين جنگ روانی صورت گرفته بود، می گفتيم که چنين احتمالی وجود ندارد.»


  • «يکسال پيش طرف های مختلفی در تماس هايی که داشتند از جزئيات يک حمله قطعی، تاريخ حمله و حتی محل هايی که قرار است هدف قرار گيرند، اطلاعات ريزی می دادند اما ما همان موقع که بيشترين جنگ روانی صورت گرفته بود، می گفتيم که چنين احتمالی وجود ندارد.»
وزیر امور خارجه ایران

آقای متکی همچنين با اشاره به روابط ايران و آمريکا طی ۳۰ سال گذشته گفت: «فکر می کنم وقت آن رسيده که برخی ها در آمريکا اين کارنامه ۳۰ ساله عملکرد واشینگتن در قبال تهران را مورد ارزيابی قرار دهند و من فکر می کنم که به نتايج و نکات جالبی می رسند.»


بسته پيشنهادی


وزير امور خارجه ايران، در پاسخ به خبرنگارانی که از وضعيت بسته پيشنهادی غرب به ايران پرسيده اند، تنها گفته است : بسته در حال بررسی است و «بسته پيشنهادی ايران و بسته گروه ۵+۱، ظرفيت خوبی برای کار دارند.»


بسته مشوق های پيشنهادی کشورهای ۵+۱ که شامل پنج عضو دائمی شورای امنیت یعنی آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، و همچنین آلمان است، ماه گذشته به ايران ارائه شد.


اين بسته به دنبال سرپيچی ايران از خواست سومين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل که اسفند ماه گذشته تصويب شده بود، تهيه شد.


قطعنامه سوم از ايران می خواست غنی سازی اورانيوم را متوقف کرده، به مذاکرات بازگردد اما ايران نه تنها غنی سازی را متوقف نکرد، بلکه از نصب شش هزار سانتريفوژ جديد برای تسريع غنی سازی خبر داد.


شش کشور بزرگ جهان بسته ای شامل مشوق های سياسی و اقتصادی به ايران ارائه کردند تا شايد ايران مجاب به توقف غنی سازی و همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی در باره پرونده هسته ای خود شود.


ايران هنوز به اين بسته پيشنهادی به طور رسمی پاسخ نداده است.


وزير امور خارجه ايران در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به اين پرسش که آيا حالتی پيش می آيد که ايران با توقف غنی سازی موافقت کند، يا خير؟ پاسخ روشنی نداده است.


او تنها روند تحويل بسته مشوق های گروه ۵+۱ به ايران را بار ديگر توضيح داده و گفته است: «آقای سولانا خواست بررسی کنيم ، پيشنهادات را تدوين کنيم و با توجه به نظراتی که آنها نسبت به بسته پيشنهادی ما داده اند ما هم نظراتمان را به آنها منتقل کنيم و ببينيم آيا می توانيم يک فرمول جديد کاری تعريف کنيم .»


در حالی که ايران هنوز به اين بسته پیشنهادی که دو هفته پیش توسط خاویر سولانا، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا به ایران ارائه شد، پاسخ نداده است، اما از سوی اتحادیه اروپا مورد تحریم های تازه قرار گرفته است.


تاثیر تحريم در ایران


آقای متکی در جواب سوالی درباره اثرات تحريم ها روی تجارت ايران گفت: «در اينجا هم يک اشتباه تحليل وجود دارد چرا که امروز ساده ترين کار در دنيا تجارت است.»


او افزود: «مزيت های اقتصادی کشورها ، شرکا را به دنبال خودش می کشد و همين الان تعدادی از شرکت های آمريکايی با ايران کار می کنند اما به دليل شرايط آنها، نمی توانيم اسم اين شرکت ها را ذکر کنيم.»


همچنين آقای متکی به قرارداد های بزرگی اشاره کرد که طی شش ماه گذشته ميان ايران و کشورهای اروپايی در زمینه گاز منعقد شده است.


بزرگترین قرارداد گاز ايران در ماه های گذشته ميان ایران و سوئيس و در اسفند ماه گذشته منعقد شد. ارزش اين قرارداد که مورد انتقاد آمريکا قرار گرفت رقمی بين ۱۸ ميليارد تا ۲۷ ميليارد يورو خواهد بود که بر اساس آن هر ساله پنج و نيم ميليارد متر مکعب گاز از ايران توسط لوله هايی که تا سال ۲۰۱۰ آماده می شود، به اروپا منتقل می شود.


با اين حال ايران به دليل تحريم های آمريکا، قادر به انعقاد قرارداد با شرکت های شل و بريتيش پترليوم نشده است.


XS
SM
MD
LG