لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۷

تاکتیک های غیر متعارف ایران در صورت حمله نظامی


سپاه پاسداران همواره از آمادگی واحد های شهادت طلب برای برای ايجاد نا امنی در خليج فارس و تنگه هرمزسخن گفته است.
سپاه پاسداران همواره از آمادگی واحد های شهادت طلب برای برای ايجاد نا امنی در خليج فارس و تنگه هرمزسخن گفته است.

فرمانده سپاه پاسداران ايران هفته گذشته گفت در صورت حمله نظامی، ايران با کنترل تنگه هرمز جريان انتقال نفت از خليج فارس را «کنترل» خواهد کرد وعليه هر کشور مهاجمی و متحدانش دست به حملات تلافی جويانه خواهد زد.


در چند هفته اخير پس از انجام تمرين نظامی بزرگ اسرائيل که برخی آن را تمرينی برای حمله احتمالی به تاسيسات هسته ای ايران توصيف کردند، بار ديگر حدس و گمانها در مورد احتمال حمله به ايران بالا گرفته است. دولت آمريکا می گويد خواستار يک راه حل ديپلماتيک است هر چند راه حل نظامی را به کلی منتفی نمی داند.


همزمان پاره ای کارشناسان می گويند ايران از امکانات متعددی برای حملات تلاف جويانه برخوردار است.


خبرگزاری رويترز، فهرستی از تاکتيک های غير متعارفی که در گذشته ايران از آنها استفاده کرده يا منابع غربی ايران را به کاربست آن متهم کرده اند تهيه کرده است که در ادامه می خوانيد:


عمليات حمله و گريز درخليج فارس: در جريان جنگ ايران و عراق که دو طرف در پی مختل کردن جريان صادرات نفت طرف مقابل بودند، نيروی دريایی سپاه پاسداران ايران با استفاده از قايق های کوچک و سريع کشتی ها را با موشک هدف حمله قرار می داد.



ايران می گويد از توان موشکی لازم برای هدف قرار دادن ناوگان آمريکا در منطقه برخوردار است و موشک های دور برد ايران می توانند پايگاه های آمريکا در کشورهای حوزه خليج فارس را در تير رس خود قرار دهند، هرچند کارشناسان دفاعی می گويند سيستم دفاع ضد موشکی آمريکا قادر است از چنين حملاتی پيشگيری کند.

اين قايق ها به دشواری قابل تجسس اند. سپاه پاسداران همواره از آمادگی واحدهای شهادت طلب برای برای ايجاد نا امنی در خليج فارس و تنگه هرمز سخن گفته است.


حمله به اهداف آمريکائی: آيت الله خامنه ای رهبر ايران اعلام کرد که اگر ايران تحت فشار قرار بگيرد منافع آمريکا را مورد حمله قرار خواهد داد.


ايران می گويد از توان موشکی لازم برای هدف قرار دادن ناوگان آمريکا در منطقه برخوردار است و موشک های دور برد ايران می توانند پايگاه های آمريکا در کشورهای حوزه خليج فارس را در تير رس خود قرار دهند، هرچند کارشناسان دفاعی می گويند سيستم دفاع ضد موشکی آمريکا قادر است از چنين حملاتی پيشگيری کند.


خشونت در عراق: آمريکا ايران را متهم می کند به حمايت از شورشيان عراق، اتهامی که حکومت ايران آن را همواره رد کرده است.


کارشناسان غربی می گويند ايران می تواند جريان انتقال اسلحه به درون عراق راتسهيل کند. همچنين حکومت ايران در گذشته نيز با حمايت از جريانات تندرویی مثل مقتدا صدر کوشيده دولت ائتلافی عراق را تضعيف کند.


با وجود روابط تاريخی بين سياستمداران شيعه عراق و حکومت ايران مشخص نيست که ايران تا چه حدی بر آنان نفوذ دارد.


بی ثبات کردن افغانستان: ايران می گويد طرفدار استقرار ثبات در همسايه شرقی خود است. اما ديپلمات های غربی می گويند، در مواردی اسلحه و مهمات ايرانی از مناطق مرزی عبور کرده و به دست طالبان می رسد هرچند که ممکن است دليل آن وضعيت خاص آن نواحی و پخش وسيع اسلحه در دست گروهای قاچاق مواد مخدر باشد.


حکومت شيعه ايران با برداشت ويژه طالبان از اسلام به شدت مخالف است و در دوره حکومت طالبان تنش بين دو طرف شديد بود.



محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ايران در مصاحبه روز شنبه خود اشاره کرد که اگر اسرائيل به ايران حمله کند، متحدان منطقه ای ايران می توانند به اسرائيل ضربه بزنند.

اما برخی کارشناسان می گويند که ايران ممکن است برای ضربه زدن به آمريکا حتی به دشمنان سوگند خورده خود نيز کمک کند.


استفاده از متحدان منطقه ای: محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ايران در مصاحبه روز شنبه خود اشاره کرد که اگر اسرائيل به ايران حمله کند، متحدان منطقه ای ايران می توانند به اسرائيل ضربه بزنند.


او مشخصا از گروه حزب الله نام نبرد ولی به مبارزان شيعه مستقر در جنوب لبنان اشاره کرد. فرمانده سپاه پاسداران به جنگجويان فلسطينی نيز اشاره کرد بدون آنکه نامی از حماس ببرد.


گروگانگيری: تهران پيش از اين به طراحی مواردی از گروگانگيری اتباع کشورهای غربی در طول جنگ داخلی لبنان متهم شده است.


ماجرای ايران- کنترا درواقع فروش اسلحه از سوی آمريکا به ايران در قبال آزادی گروگان های آمريکایی بود که در اسارت گروه های لبنانی بودند.


درآمد حاصل از فروش اين تسليحات به عنوان کمک به گروهای دست راستی در نيکاراگوئه داده شد که با حکومت چپگرای ساندينيست ها می جنگيدند. ايران- کنترا، رسوایی بزرگ دولت وقت آمريکا در سال ۱۹۸۶ برملا شد.


XS
SM
MD
LG