لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

«پاسخ ایران به هر گونه حمله غير قابل تصور خواهد بود»


غلامحسين نوذری، وزير نفت ايران، می گوید : هر گونه حمله به ايران، بهای نفت را به طور چشمگيری افزايش خواهد داد.
(عکس از AFP)
غلامحسين نوذری، وزير نفت ايران، می گوید : هر گونه حمله به ايران، بهای نفت را به طور چشمگيری افزايش خواهد داد. (عکس از AFP)

غلامحسين نوذری، وزير نفت جمهوری اسلامی ايران، روز چهارشنبه گفت: هر گونه حمله به ايران، با پاسخی شديد و «غير قابل تصور» مواجه خواهد شد.


آقای نوذری که در حاشيه نوزدهمين کنگره جهانی نفت در مادرید با خبرنگاران سخن می گفت، همچنين تصريح کرد: در صورت هر گونه حمله احتمالی اسرائيل و آمريکا به ايران، اين کشور صادرات نفت خود را قطع نخواهد کرد.


وزير نفت ایران همچنين گفت: در صورت حمله، تهران «آرام نخواهد نشست و به شدت پاسخ خواهد داد، و هيچ کس نمی تواند تصور کند که واکنش ايران چگونه خواهد بود.»


به دنبال سرپيچی ايران از پذيرش در خواست جامعه جهانی برای توقف غنی سازی اورانيوم و همچنین انتشار خبرهايی در خصوص مانور نيروی هوایی اسرائيلی در شرق مديترانه، طی روزهای اخير گمانه زنی درباره حمله احتمالی اسرائيل به ايران افزایش يافته است.


روز سه شنبه به دنبال انتشار گزارش شبکه تلویزیونی ABC درباره حمله احتمالی اسرائيل، بهای هر بشکه نفت در بازارهای جهانی با دو دلار افزايش از مرز ۱۴۳ دلار و ۶۷ سنت گذشت.


ايران پس از عربستان سعودی بزرگترين توليد کننده نفت اوپک، سازمان کشورهای توليد کننده نفت، است و پس از روسيه بزرگترين ذخاير گازی را در جهان در اختيار دارد، به همين دليل هر گونه اختلال در صادرات اين کشور می تواند بر بهای انرژی در جهان تاثير بگذارد.


در همين حال، آقای نوذری تصريح کرد: هر گونه حمله به ايران، بهای نفت را به طور چشمگيری افزايش خواهد داد.


وزير نفت ايران گفت: «ما گمان نمی کنيم آدم های عاقل در دنيا حتی فکر چنين اقدامی را بکنند. می توانيد تصور کنيد نتيجه آن در بازار نفت چه خواهد بود؟»


با اين حال، آقای نوذری گفت: ايران در صورت هرگونه حمله احتمالی، صادرات نفت خود را متوقف نخواهد کرد.


اين در حالی است که برخی مقام های ايران طی روزهای اخير از توقف صادرات نفت به عنوان سلاحی برای مقابله با حمله احتمالی به این کشور سخن به ميان آورده اند.


  • در صورت حمله، تهران «آرام نخواهد نشست و به شدت پاسخ خواهد داد، و هيچ کس نمی تواند تصور کند که واکنش ايران چگونه خواهد بود.»
وزیر نفت جمهوری اسلامی

آقای نوذری گفت:«ايران همواره منبع قابل اتکايی برای عرضه نفت به بازار بوده است.»


واکنش به قطع صادرات نفت


وزير نفت ايران همچنين گزارش ها در خصوص تاثير افزايش تنش ها بر سر برنامه هسته ای اين کشور بر صادارات اين کشور را رد کرد.


این مقام ایرانی می گوید:«ما توليد خود را طی دو سال گذشته به ميزان ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزايش داده ايم و همچنين توليد گاز طبيعی را اضافه کرده ایم.»


آقای نوذری در حالی از ادامه صادرات نفت ايران در صورت حمله احتمالی صحبت می کند که محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، هفته گذشته، درباره پاسخ ايران به تهاجم عليه تاسيسات هسته ای اين کشور گفته بود: ايران «کنترل عبور نفت از تنگه هرمز» را به دست خواهد گرفت.


آقای جعفری گفته بود که اگر به ايران حمله شود، ايران علاوه بر کنترل نفت، به کشورهايی که حمله از آنجا صورت گرفته باشد، پاسخ نظامی خواهد داد و همچنين از «توانمندی های خارجی ايران» نيز استفاده خواهد شد.


فرمانده سپاه پاسداران گفته بود: « در حال حاضر احتمال عملی شدن حمله نظامی را نسبت به مقاطع گذشته بايد جدی تر بگيريم.»


از سوی ديگر، دريا سالار کوين کاسگريف، فرمانده ناوگان پنجم ايالات متحده آمريکا در خليج فارس، روز دوشنبه در يک کنفرانس خبری که در بحرين، مقر ناوگان پنجم آمريکا برپا شده بود، گفته بود: «آنها [ايرانيان] نمی توانند آن [تنگه هرمز] را ببندند. آنها اجازه چنين کاری را نخواهد يافت.»


فرمانده ناوگان پنجم آمريکا در واکنش به اظهارات فرمانده سپاه گفته بود: «اظهارات اخير ايرانی ها سازنده نيست.»


تنگه هرمز به عنوان يک آبراه حياتی برای عبور جريان نفت بين دو کشور ايران و عمان قرار گرفته است و حدود ۴۰ درصد نفت جهان از اين مسير به بازارهای جهانی ارسال می شود.


همچنين سالانه ۱۳ هزار شناور از مسير تنگه هرمز وارد خليج فارس می شوند و ۹۰ درصد واردات و صادرات ايران نيز از همين مسير انجام می شود.


اسرائيل و آمريکا ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود برای توليد انرژی، در صدد دستيابی به سلاح اتمی است. ايران اين اتهام را رد می کند.


در همين حال، به دنبال افزايش گمانه زنی ها درباره حمله احتمالی اسرائيل به ايران، مقامات آمريکا بر پايبندی خود به حل ديپلماتيک مناقشه هسته ای ايران تاکيد کرده اند.


XS
SM
MD
LG