لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

جلیلی: امروز رسما به بسته پیشنهادی پاسخ می دهیم


سعيد جليلی، مذاکره کننده هسته ايران، به تلويزيون دولتی ايران گفته است که پاسخ رسمی ايران به بسته مشوق های پيشنهای گروه ۵+۱ آماده شده و امروز - جمعه - به طرف اروپایی تحویل داده می شود.


هنوز مشخص نيست پاسخ ايران به بسته مشوق های غرب که ۲۵ خرداد ماه توسط خاوير سولانا به ايران ارائه شد چيست.


آقای جليلی در اين گفتگوی کوتاه با تلويزيون دولتی ايران، در باره موافقت یا مخالفت ايران با محتوای این بسته سخن نگفته است.


بنا با این گزارش ها وی روز جمعه در مکالمه ای تلفنی به خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده که پاسخ ایران آماده است و در ساعات پیش رو تسلیم طرف اروپایی می شود.


مذاکره و تعلیق؟


غلامحسين الهام سخنگوی دولت ايران ۲۵ خرداد ماه و ساعتی پيش از آن که خاوير سولانا بسته را رسما به ايران تحويل دهد اعلام کرده بود که اگر «تعليق غنی سازی اورانيوم در آن مطرح شده باشد» اين پيشنهاد را بررسی نخواهد کرد.


روز ۲۹ خرداد ماه هم علی اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، در جريان يک سخنرانی در لندن اعلام کرد که ايران هرگز تسليم در خواست های «غيرقانونی» برای تعليق فعاليت های غنی سازی اورانيوم نخواهد شد.


با اين حال دو روز پيش، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران که در نيويورک به سر می برد در يک نشست خبری اعلام کرده بود که ايران همچنان در حال بررسی بسته مشوق های پيشنهادی غرب است.


بسته مشوق های پيشنهادی غرب، حاصل سرپيچی ايران از قطعنامه سوم شورای امنیت سازمان ملل عليه برنامه هسته ای ايران است.


اين قطعنامه که اسفند ماه گذشته تصويب شد از ايران می خواست ظرف مدت سه ماه غنی سازی اورانيوم را متوقف کرده و به ميز مذاکرات باز گردد.


اما ايران نه تنها غنی سازی را متوقف نکرد بلکه اعلام کرد برای تسريع روند غنی سازی اورانيوم قصد دارد شش هزار سانتريفوژ جديد در تاسيسات هسته ای نطنز نصب کند.


ايران هم چنين اعلام کرده که در باره برنامه هسته ای خود تنها حاضر به مذاکره با آژانس بين الملی انرژی اتمی سازمان ملل است.


قطعنامه سوم علیه ايران حاصل گزارش محمد البرادعی، رييس آژانس از فعاليت های هسته ای ايران بود.


او در گزارش خود نسبت به احتمال ارتباط ميان برنامه هسته ای ايران و مطالعات نظامی ايران ابراز نگرانی جدی کرده بود.


ايران در صورت نپذيرفتن بسته پيشنهادی غرب با تحريم های گسترده اقتصادی و سياسی مواجه خواهد شد.


تحريم های تازه عليه ايران، پيش از پاسخ ايران به بسته پيشنهادی آغاز شده است. هفته گذشته اتحاديه اروپا بانک ملی ايران، بزرگترين بانک اين کشور را تحريم کرد و شعبه های اين بانک در بريتانيا، فرانسه و لندن را تعطيل و اموال اين بانک را توقيف کرد همچنی برای ده ها شخصیت حقیقی و حقوقی مرتبط با برنامه هسته ای ایران، دستور منع صدور ویزا صادر کرد.


XS
SM
MD
LG