لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

انتقاد روسيه از تحريم های جديد اتحاديه اروپا عليه ايران


دیمتری مدودف، رييس جمهوری روسيه، از تحریم های جدید علیه ایران انتقاد کرد. (عکس از AFP)
دیمتری مدودف، رييس جمهوری روسيه، از تحریم های جدید علیه ایران انتقاد کرد. (عکس از AFP)

دیمتری مدودف، رييس جمهوری روسيه، گفت: تصميم اتحاديه اروپا برای اعمال تحريم های جديد عليه ايران به تشديد تنش ها بر سر برنامه هسته ای تهران منجر می شود.


به گزارش خبرگزاری رويترز، رييس جمهوری روسيه گفته است که نگرانی خود درباره اين مسئله را هفته گذشته در جريان ديدار با رهبران اتحاديه اروپا، در نشست سيبريا، در ميان گذاشته است.


آقای مدودف در آستانه نشست کشورهای موسوم به گروه G8 در ژاپن، گفت: اگر ما می خواهيم با ايران مذاکره کنيم، نبايد دست به اقداماتی زد که باعث تحريک رهبران ايران شود.


اتحاديه اروپا اوايل تيرماه رای به توقيف دارايی ها و تعطيلی شعبه های بانک ملی ايران در سه کشور آلمان، بريتانيا و فرانسه داد و همزمان برای ۲۰ مقام و فرد و ۱۵ سازمان دولتی درگيری در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ممنوعيت صدور ويزا برقرار کرد.


رييس جمهوری روسيه همچنين گفت:«برای ما کاملا روشن نيست چرا اخيرا اتحاديه اروپا بايد چنين تصميمی را اتخاذ کند».


روسیه به همراه چین با تشدید تحریم ها علیه ایران مخالف است. این کشور روابط اقتصادی گسترده ای با ایران دارد و در حال ساخت نخستین نیروگاه هسته ای ایران در بوشهر است.


اتحاديه اروپا در حالی تحريم های جديد عليه ايران را اعمال کرد که ایران به بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ هنوز پاسخ نداده است.


خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، چهاردهم ژوئن به تهران سفر کرد و بسته مشوق های پيشنهادی فرانسه، آمريکا، روسيه، چين و بريتانيا همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، را به مقامات ايرانی ارائه کرد.


این کشورها می کوشند تا با ارائه مشوق های اقتصادی به ایران، این کشور را ترغیب کنند تا به پای میز مذاکره بازگردد.


مقام های کشورهای گروه ۱+۵ می گویند: با سياست های دو سويه؛ تحريم و مذاکره، در صدند تا ايران را وادار کنند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند.


سولانا در انتظار پاسخ رسمی


در همین حال، خاویر سولانا روز چهارشنبه گفت که همچنان در انتظار پاسخ رسمی ایران است.


آقای سولانا از ابراز نظر درباره یادداشت علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران، در روزنامه فرانسوی لیبراسیون در مورد احتمال دستیابی به توافقی با جامعه بین المللی، خودداری کرد.


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ابراز امیدواری نسبت به این که این اظهار نظر ها به واقعیت بدل شوند، گفت:«این اظهار نظرها خوبند، ولی من منتظر پاسخ رسمی هستم، هرچه زودتر بهتر».


شورای امنيت از سال ۲۰۰۶ تا کنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرده است. شورای امنيت از ايران خواسته است تا کليه فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف کند.


ايران با ناديده گرفتن درخواست های جامعه بين المللی برای توقف غنی سازی اورانيوم، به توسعه اين فعاليت ها پرداخته است. ايران تصريح می کند که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز و با هدف توليد انرژی است.


اين در حالی است که کشورهای غربی نگران آن هستند که ايران تکنولوژی غنی سازی اورانيوم را برای دستيابی به سلاح هسته ای به کار گيرد.


XS
SM
MD
LG