لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

سخنگوی سولانا: مکالمه با جلیلی، مثبت و سازنده بود


صبح جمعه، سعيد جليلی طی تماس تلفنی با خاوير سولانا از آماده شدن پاسخ رسمی ايران به بسته پيشنهادی خبر داده بود. (عکس از epa)
صبح جمعه، سعيد جليلی طی تماس تلفنی با خاوير سولانا از آماده شدن پاسخ رسمی ايران به بسته پيشنهادی خبر داده بود. (عکس از epa)

سخنگوی خاوير سولانا، مسئول روابط خارجی اتحاديه اروپا، مکالمه تلفنی صبح جمعه ۱۴ تيرماه او را با سعيد جليلی، مذاکره کننده هسته ای ايران درباره پاسخ ايران به نامه وزرای امور خارجه کشورهای ۵+۱ «مثبت» خواند.


همزمان خبرگزاری رسمی ایران، ايرنا از تحويل پاسخ ايران به این نامه، به آقای سولانا توسط سفير ايران در بلژيک خبر داد.


کريستينا گالک، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحاديه اروپا درباره مکالمه تلفنی آقای سولانا با آقای جلیلی گفت: «آنها [سولانا و جليلی] گفتگوی مثبت و سازنده ای داشتند، آنها موافقت کردند که در ارتباط با هم بمانند.»


صبح جمعه، سعيد جليلی، مذاکره کننده هسته ای ايران طی تماس تلفنی با خاوير سولانا از آماده شدن پاسخ رسمی ايران به نامه وزرای امور خارجه کشورهای ۵+۱ خبر داده بود.


به گزارش رسانه های داخل ایران، طرف همچنین توافق کرده اند که اواخر تیر ماه برسر میز مذاکره بنشینند.


گزارش ایرنا، به نقل از يک منبع آگاه، پاسخ رسمی ايران به نامه وزرای امور خارجه گروه ۵+۱ با امضای منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران عصر جمعه ۱۳ تير ماه توسط سفير ايران در بلژيک به خاوير سولانا ارائه شده است.


تاکنون اطلاعات بیشتری درباره محتوای پاسخ ايران منتشر نشده است و اتحاديه اروپا يا مقامات ايران در باره جزئيات پاسخ ايران، سخنی نگفته اند.



یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه ایران در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر، تاکید کرد که پاسخ اخیر ایران، در جواب نامه وزرای امور خارجه قدرت های جهان نوشته شده و «پاسخی به بسته پیشنهادی این کشورها نیست.»

همزمان یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه ایران در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر، تاکید کرد که پاسخ اخیر ایران، در جواب نامه وزرای امور خارجه قدرت های جهان نوشته شده و «پاسخی به بسته پیشنهادی این کشورها نیست.»


غلامحسين الهام سخنگوی دولت ايران ساعتی پيش از آن که خاوير سولانا بسته پیشنهادی را رسما به ايران تحويل دهد اعلام کرده بود که اگر «تعليق غنی سازی اورانيوم در آن مطرح شده باشد» اين پيشنهاد را بررسی نخواهد کرد.


روز ۲۹ خرداد ماه هم علی اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، در جريان يک سخنرانی در لندن اعلام کرد که ايران هرگز تسليم در خواست های «غيرقانونی» برای تعليق فعاليت های غنی سازی اورانيوم نخواهد شد.


با اين حال دو روز پيش، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران که در نيويورک به سر می برد در يک نشست خبری اعلام کرده بود که ايران همچنان در حال بررسی بسته مشوق های پيشنهادی غرب است.


تحریم های فزاینده


بسته مشوق های پيشنهادی غرب، حاصل سرپيچی ايران از قطعنامه سوم شورای امنیت سازمان ملل عليه برنامه هسته ای ايران است.


اين قطعنامه که اسفند ماه گذشته تصويب شد از ايران می خواست ظرف مدت سه ماه غنی سازی اورانيوم را متوقف کرده و به ميز مذاکرات باز گردد.


اما ايران نه تنها غنی سازی را متوقف نکرد بلکه اعلام کرد برای تسريع روند غنی سازی اورانيوم قصد دارد شش هزار سانتريفوژ جديد در تاسيسات هسته ای نطنز نصب کند.


ايران هم چنين اعلام کرده که در باره برنامه هسته ای خود تنها حاضر به مذاکره با آژانس بين الملی انرژی اتمی سازمان ملل است.


قطعنامه سوم علیه ايران حاصل گزارش محمد البرادعی، رييس آژانس از فعاليت های هسته ای ايران بود.


او در گزارش خود نسبت به احتمال ارتباط ميان برنامه هسته ای ايران و مطالعات نظامی ايران ابراز نگرانی جدی کرده بود.


ايران در صورت نپذيرفتن بسته پيشنهادی غرب با تحريم های گسترده اقتصادی و سياسی مواجه خواهد شد.


تحريم های تازه عليه ايران، پيش از پاسخ ايران به بسته پيشنهادی آغاز شده است.


هفته گذشته اتحاديه اروپا بانک ملی ايران، بزرگترين بانک اين کشور را تحريم کرد و شعبه های اين بانک در بريتانيا، فرانسه و لندن را تعطيل و اموال اين بانک را توقيف کرد همچنی برای ده ها شخصیت حقیقی و حقوقی مرتبط با برنامه هسته ای ایران، دستور منع صدور ویزا صادر کرد.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG