لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

هلند: تحصیل ایرانی ها در رشته های هسته ای ممنوع است


دولت هلند می خواهد از انتقال فن آوری هسته ای به ایران جلوگیری کند. (عکس:EPA)
دولت هلند می خواهد از انتقال فن آوری هسته ای به ایران جلوگیری کند. (عکس:EPA)

دولت هلند روز جمعه اعلام کرد که دانشجويان ايرانی اجازه ندارند در دانشگاه های اين کشور، در برنامه های آموزشی که امکان فراگيری فن آوری هسته ای در آنها وجود دارد، شرکت کنند.


وزارت امور خارجه هلند با انتشار بيانيه ای در اين مورد اعلام کرد: «برای اتباع ايرانی دستيابی به آموزش های ويژه يا تحصيلاتی که بتواند به گسترش فعاليت های هسته ای در ايران و توسعه سيستم های انتقال سلاح اتمی کمک کند، ممنوع است.»


در بيانيه وزارت امور خارجه هلند همچنين آمده است: «دانشجويان ايرانی در تمامی رشته ها تا سطح ليسانس (کارشناسی) می توانند در اين کشور ادامه تحصيل دهند، چرا که اين مقطع تحصيلی شامل آموزش های تخصصی در مورد فن آوری هسته ای نمی شود.»


دولت هلند همچنين اعلام کرده است که درخواست دانشجويان ايرانی را برای ادامه تحصيل در برخی از رشته هايی که می تواند در رابطه با فن آوری هسته ای باشد، مورد بررسی قرار داده و امکان دارد به برخی از آنها استثنا فرصت تحصيل و پژوهش را در اين زمينه بدهد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصميم دولت هلند، ايرانی ها را از تحصيل رشته رآکتور هسته ای در «بورسل» واقع در جنوب شرقی هلند و همچنين آزمايش رآکتور در دانشگاه فن آوری «دلفت» باز می دارد.


«برای اتباع ايرانی دستيابی به آموزش های ويژه يا تحصيلاتی که بتواند به گسترش فعاليت های هسته ای در ايران و توسعه سيستم های انتقال سلاح اتمی کمک کند، ممنوع است.»
وزارت امور خارجه هلند

آمريکا، اتحاديه اروپا و بسياری از کشورهای ديگر ايران را متهم می کنند که قصد ساختن بمب اتمی را دارد ولی تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را صلح آميز می خواند.


شورای امنيت نيز تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه تهران صادر کرده و از اين کشور خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. دولت ايران تاکنون از اين دستور سازمان ملل سرپيچی کرده است.


ايجاد محدوديت برای دانشجويان ايرانی در راستای اجرای قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد است که در دسامبر سال ۲۰۰۶ پيش عليه ايران به تصويب رسيد.


در اين قطعنامه از همه کشورها خواسته شده است که از آموزش شهروندان ايرانی در زمينه ها مرتبط به فن آوری هسته ای جلوگيری شود.


کشور هلند شاهد يکی از بزرگ ترين عمليات جاسوسی قرن بيستم بوده است. عبدالقدير خان کسی که پدر بمب اتمی پاکستان خوانده می شود در سال ۱۹۶۷ ميلادی در دانشگاه فنی «دلفت» هلند در رشته فيزيک دکترا گرفت و بين سال های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۵ در مرکز پژوهشی فيزيک ديناميک اين کشور فعاليت کرد.


در اين زمان بود که عبدالقدیر خان توانست با فن آوری غنی سازی اورانيوم آشنا شود و در سال ۱۹۷۵ اطلاعات و نقشه های مربوط به آن را به صورت مخفيانه به کشورش منتقل کند. پاکستان چند سال بعد با کمک اين فيزيکدان توانست بمب هسته ای توليد کند.


ناظران غربی می گويند عبدالقدير خان با سخاوت تمام، بخشی از دانش هسته ای خود را به ايران، ليبی و کره شمالی فروخته است.


از آنجا که هلندی ها تمايلی ندارند اين تجربه را در مورد ايران هم تکرار کنند، اقدامات جديدی را در پيش گرفته اند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG