لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۲

اسد: سوریه به حل بحران اتمی ایران کمک می کند


بشار اسد، می گوید که حمله به ایران هزینه زیادی برای اسرائیل و آمریکا دارد.(عکس:EPA)
بشار اسد، می گوید که حمله به ایران هزینه زیادی برای اسرائیل و آمریکا دارد.(عکس:EPA)

بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، اعلام کرد که وی به درخواست نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، برای کمک به حل بحران هسته ای ايران پاسخ مثبت داده است.


آقای اسد روز دوشنبه گفت که سوريه از روابط دوستانه خود با ايران استفاده می کند تا به حل بحران هسته ای ايران کمک کند.


وی افزود: « ما با دوستان ايرانی خود در اين مورد و جزئيات آن گفت و گو می کنيم. اين نخستین باری است که ما دست به چنين کاری زده ايم.»


رییس جمهوری سوریه در عین حال اظهار داشت که هر گونه حمله نظامی عليه تاسیسات اتمی ايران هزينه زيادی برای آمريکا، اسرائيل و جهان خواهد داشت.


سخنان آقای اسد در حالی بیان می شود که در روزهای گذشته، بسياری از مقام های دولت محمود احمدی نژاد، نمايندگان مجلس شورای اسلامی، ارتش و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی تهديد کرده اند که در صورت حمله آمريکا و اسرائيل به ايران، تهران پاسخی دندان شکن و قاطع به آنها خواهد داد.


رییس جمهوری سوریه که در اجلاس کشورهای حاشيه مديترانه در پاريس شرکت کرده بود در مصاحبه ای با راديوی فرانس انتر گفت: « اسرائيل به طور مستقيم هزينه چنين جنگی را پرداخت خواهد کرد.»


  • «هر گونه حمله نظامی عليه تاسیسات اتمی ايران هزينه زيادی برای آمريکا، اسرائيل و جهان خواهد داشت.»
رییس جمهوری سوریه

وی در مورد عواقب حمله به ایران افزود:« مشکل اين است که چنين حمله ای موجب واکنش هايی می شود که به مدت سال ها و دهه ها ادامه می يابد.»


نگرانی از بروز جنگ


جدال بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی که از سال های گذشته مورد اختلاف ایران با کشورهای غربی بوده است در ماه های اخیر شدت گرفته و این نگرانی را در میان کشورهای خاورمیانه دامن زده است که جنگی در این زمینه آغاز شود.


هر چند که ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که برای حل این برنامه راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهد ولی در عین حال گفته است که تمام گزینه ها در برخورد با برنامه اتمی ایران روی میز قرار دارد.


نگرانی از بروز جنگ پس از تمرين هوايی ماه گذشته اسرائيل بر فراز شرق دريای مديترانه افزايش يافته است.


کارشناسان می گويند که تمرين نظامی و آزمايش های موشکی در روزهای گذشته توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تلاش برای نشان دادن توان موشکی ايران در هدف قرار دادن خاک اسرائيل بوده است.


بشار اسد، رییس جمهوری سوریه می گوید:« منطق حکم می کند که حمله ای به ایران صورت نگيرد ولی دولت فعلی آمريکا احتمال دارد که چنين منطقی را نپذيرد.»


وی با انتقاد از دولت آمريکا گفت:« دولت فعلی اين کشور دارای دکترين جنگ طلبانه است و با منطق ما و اکثر کشورهای اروپايی استدلال نمی کند.»


آمريکا، اتحاديه اروپا، اسرائيل و بسياری از کشورها تهران را متهم می کنند که قصد ساختن بمب اتمی را دارند. ايران همواره اين اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را صلح آميز خوانده است.


در همین حال، رییس مجلس کویت در سخنانی، غرب را متهم کرد که در قبال برنامه اتمی ایران سیاست دو گانه را دنبال می کند و در صدد تحریک این کشور است.


جاسم الخرافی، روز دوشنبه گفت: غرب از استانداردهای دو گانه در برخورد با منازعه اتمی ایران پیروی می کند در حالی که درباره اسرائیل هیچ چیزی نمی گوید.


اسرائیل از سوی کشورهای خاورمیانه متهم است که دارای زرادخانه سلاح های هسته ای است.


رییس مجلس کویت می گوید: «من فکر می کنم آنچه که در قبال پرونده اتمی در حال انجام است اغراق گویی است ... و روش مورد استفاده تحریک آمیز است.»


XS
SM
MD
LG