لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۲

استقبال احمدی نژاد از پيشنهاد گشايش دفتر حافظ منافع آمريکا


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران. ( عکس:AFP)
محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران. ( عکس:AFP)

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز يکشنبه پس از جلسه هيئت دولت به خبرنگاران گفت: « ايران از پيشنهاد بازگشايی دفتر حافظ منافع آمريکا در تهران استقبال می کند.»


آقای احمدی نژاد افزوده است که ايران درخواست آمريکا برای بازگشايی دفتر حافظ منافع اين کشور در تهران را بررسی می کند و از هر حرکتی برای گسترش روابط بين ملت ها استقبال می کند.


به گزارش سايت شبکه خبر، سايت رسمی راديو و تلويزيون جمهوری اسلامی، رييس جمهوری ايران افزود: «هنوز در اين زمينه تقاضای رسمی دريافت نکرده ايم ولی معتقديم توسعه روابط با ملت ها کار درستی است و هر پيشنهادی در اين خصوص قابل بررسی است و از آن استقبال می کنيم.»


آقای احمدی نژاد همچنین افزود که اگر لازم باشد با آمریکا به طور مستقیم مذاکره می کنیم و احتیاج به واسطه نداریم.


در همین حال رییس جمهوری ایران تعیین هر گونه پیش شرط از سوی آمریکا، برای آغاز مذاکرات را بار دیگر رد کرد. آمریکا از ایران خواسته است تا قطعنامه های شورای امنیت را به اجرا گذاشته و غنی سازی را متوقف کند.


منوچهر متکی وزير امور خارجه ايران نيز پيشتر اعلام کرده بود: گشايش دفتر حافظ منافع آمريکا در ايران قابل بررسی است.


حدود سه هفته پيش برخی رسانه های آمريکايی از بررسی احتمال تاسيس دفتر حافظ منافع آمريکا در ايران خبر داده بودند.


برخی از تحليلگران معتقدند که استقبال ايران از بررسی گشايش دفتر حافظ منافع آمریکا، نوعی چراغ سبز توسط جمهوری اسلامی است ولی در باره احتمال اجرايی شدن آن ابراز ترديد کرده اند.


  • «هنوز در اين زمينه تقاضای رسمی دريافت نکرده ايم ولی معتقديم توسعه روابط با ملت ها کار درستی است و هر پيشنهادی در اين خصوص قابل بررسی است و از آن استقبال می کنيم.»
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران

روزنامه آمريکايی واشينگتن پست، اخيرا گزارش داد آمريکا درصدد است تا زمينه برقراری ارتباط بيشتر با شهروندان ايرانی را فراهم آورد و گشايش دفتر حافظ منافع آمريکا می تواند به درک تحولات ايران کمک کند.


اين روزنامه آمريکايی در ادامه گزارش خود اضافه کرده است ديپلمات های آمريکايی نگرانند در صورت ارائه در خواست رسمی برای گشايش دفتر حافظ منافع در تهران در شرايط کنونی، اين اقدام به مثابه ضعف آمريکا تفسير شود.


آمريکا اقدام مشابهی را درسال ۱۹۷۷ را در ارتباط با کوبا انجام داد و اقدام به گشايش دفتر حافظ منافع خود در هاوانا کرد. آمريکا با کوبا روابط ديپلماتيک ندارد.


به گفته مقام های آمريکايی بازگشايی چنين دفتری به معنای رابطه مستقيم سياسی و شناسايی کشورها نيست اما می تواند پلی ارتباطی ميان مردم دو کشور باشد.


از آنجا که آمريکا در ايران دفتر حافظ منافع ندارد، ايرانيانی که قصد سفر به اين کشور را دارند بايد برای دريافت رواديد به کشورهای ديگر خصوصا امارات رفته که خود مسير سفر را برای آنها پيچيده تر می کند.


مقام های دولتی آمريکا معتقدند که دولت جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در جذب همراهان مختلف در دنيا خصوصا در دوره دوم رياست جمهوری اش موفق بوده است. آنها برای اثبات صحبت های خود به مثلث آمريکا، چين، ژاپن و همچنين همراهی کشورهای اروپايی با آمريکا اشاره می کنند.


آنها می گويند که ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا، بسيار مايل است که حسن نيت اين کشور را به مردم ايران نشان دهد.


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا نيز، پيشتر گفته بود که سفرهای بيشتر شهروندان آمريکايی به ايران شايد بتواند به ايجاد پلی ميان دو کشور کمک کند.


XS
SM
MD
LG