لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

واکنش ايران به خبر گشايش دفتر حافظ منافع آمريکا در تهران


وزارت امور خارجه ایران.
عکس از ایسنا
وزارت امور خارجه ایران. عکس از ایسنا

ايران به چشم انداز احتمالی گشايش دفتر حافظ منافع آمريکا در تهران واکنش نشان داده و اعلام کرده است در صورتی که چنين در خواستی «از مجاری رسمی» دريافت شود، مورد بررسی قرار می گيرد.


روز نامه واشينگتن پست روز دوشنبه گزارش داده بود که وزارت امور خارجه آمريکا در دو سال گذشته امکان گشايش دفتر حفاظت منافع ايالات متحده در تهران مورد ارزيابی قرار داده است و احتمالا در هفته های آينده در اين باره تصميم گيری می کند..


يک مقام وزارت امور خارجه ايران در واکنش به اين خبر به خبرگزاری رسمی ايران، ايرنا، گفت:«اين گونه گزارش ها جنبه رسانه ای داشته و انگيزه انتشار آن مشخص نيست.»


با اين حال، اين مقام آگاه وزارت امورخارجه ايران تصريح کرده است:«به طور اصولی مقامات دولتی، درخواست هايی که از مجاری رسمی دريافت می دارند را مورد مطالعه قرار خواهند داد»


به نوشته واشينگتن پست، آمريکا درصدد است تا زمينه برقراری ارتباط بيشتر با شهروندان ايرانی را فراهم آورد و گشايش دفتر حافظ منافع آمريکا می تواند به درک تحولات ايران کمک کند.


واشينگتن پست می افزايد: اين حرکت آمريکا حتی می تواند بر همراهان اروپايی آمريکا و سياست داخلی ايالات متحده با توجه به اختلاف نظر جان مک کين و باراک اوباما، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آینده اين کشور، بر سر ايران نيز تاثير گذار باشد.


در همين حال، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، در گفت و گو با خبرنگاران، در هواپيمای حامل وی به «برلين»، اين خبر را تاييد يا تکذيب نکرد، ولی گفت: « آمريکا تمايل دارد ايرانی های بيشتری به آمريکا سفر کنند و دفتری که در دبی به امور کنسولی ايرانيان می پردازد برای اين کار کافی نيست.»


روابط ديپلماتيک ايران و آمريکا به دنبال تصرف سفارت ايالات متحده امريکا در تهران توسط دانشجويان پيرو خط امام در سيزدهم آبان سال ۱۳۵۸ قطع شد و از آن زمان تاکنون سفارت سوئيس در تهران وظیفه حفاظت از منافع آمريکا در تهران را برعهده دارد.


واشينگتن پست در ادامه گزارش خود اضافه کرده است ديپلمات های آمريکايی نگرانند در صورت ارائه در خواست رسمی برای گشايش دفتر حافظ منافع در تهران در شرايط کنونی، اين اقدام به مثابه ضعف آمريکا تفسير شود.


آمريکا اقدام مشابهی را درسال ۱۹۷۷ را در ارتباط با کوبا انجام داد و اقدام به گشايش دفتر حافظ منافع خود در هاوانا کرد. آمريکا با کوبا روابط ديپلماتيک ندارد.


به گفته مقام های آمریکایی بازگشايی چنين دفتری به معنای رابطه مستقيم سياسی و شناسايی کشورها نيست اما می تواند پلی ارتباطی ميان مردم دو کشور باشد.


گزارش واشينگتن پست در ادامه می افزايد: از آنجا که آمريکا در ايران دفتر حافظ منافع ندارد، ايرانيانی که قصد سفر به اين کشور را دارند بايد برای دريافت رواديد به کشورهای ديگر خصوصا امارات رفته که خود مسير سفر را برای آنها پيچيده تر می کند.


مقام های دولتی آمريکا معتقدند که دولت جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در جذب همراهان مختلف در دنيا خصوصا در دوره دوم رياست جمهوری اش موفق بوده است. آنها برای اثبات صحبت های خود به مثلث آمريکا، چين، ژاپن و همچنين همراهی کشورهای اروپايی با آمريکا اشاره می کنند.


آنها می گويند که ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا، بسيار مايل است که حسن نيت اين کشور را به مردم ايران نشان دهد.
رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا نيز، پيشتر گفته بود که سفرهای بيشتر شهروندان آمريکايی به ايران شايد بتواند به ايجاد پلی ميان دو کشور کمک کند.


آقای گيتس که در «آکادمی آمريکايی ديپلماسی» سخن می گفت تاکيد کرد: از نظر او مذاکره سياسی دولت های ايران و آمريکا «در حال حاضر و با حضور احمدی نژاد در راس دولت ايران» سودمند نيست.


XS
SM
MD
LG