لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

متکی احتمال حمله آمریکا و اسرائیل به ایران را رد کرد


منوچهر متکی بار ديگر اعلام کرد که درصورت حمله آمريکا و يا اسرائيل، پاسخ ایران سخت و کوبنده خواهد بود. (عکس از فارس)
منوچهر متکی بار ديگر اعلام کرد که درصورت حمله آمريکا و يا اسرائيل، پاسخ ایران سخت و کوبنده خواهد بود. (عکس از فارس)

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، روز جمعه، در مصاحبه ای، بار دیگر احتمال حمله ایالات متحده آمریکا و اسرائیل را به ایران رد کرد.


وزير امور خارجه ايران، به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، گفت: « نه ايالات متحده آمريکا و نه اسرائيل نمی خواهند با حمله به ايران، خود را درگير يک بحران جديد در خاورميانه کنند.»


آقای متکی در سخنان خود بار ديگر اعلام کرد که «درصورت حمله آمريکا و يا اسرائيل به ايران، جمهوری اسلامی پاسخی سخت و کوبنده به آنها خواهد داد.»


اين سخنان را آقای متکی چند روز بعد از انجام آزمايش های موشکی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی که باعث افزايش تنش ها در منطقه و بالا رفتن قيمت نفت شد، بيان کرد.


آزمايش موشکی روز چهارشنبه ايران که چند هفته پس از مانور گسترده نظامی اسرائيل بر فراز دریای مدیترانه انجام شد، با اعتراض آمريکا، ژاپن، فرانسه، ايتاليا و آلمان روبرو شد.


پیش از این روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با انتشار خبر مانور هواپیماهای جنگنده ارتش اسرائیل برفراز شرق دریای مدیترانه این احتمال را مطرح کرده بود که این مانور تمرینی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران باشد. انتشار این گزارش موج جدیدی از گمانه زنی ها در باره احتمال حمله نظامی به ایران به راه انداخت.


برنامه هسته ای تهران و فعالیت های توسعه برد موشک های دوربرد از سوی کشورهای غربی گامی برای تهدید و تلاش ایران برای دستیابی به سلاح های کشتار دسته جمعی ارزیابی شده است.



وزیر امور خارجه ایران تاکيد کرد که اسرائيل و آمريکا در موقعيتی نيستند که بخواهند خود را درگير بحران جديدتری کنند.

اما ایران فعالیت های هسته ای خود را «صلح آمیز» خوانده و دنبال کردن فعالیت های موشکی اش را صرفا در چارچوب سیاست های دفاعی خوانده است.


وزیر امور خارجه ایران تاکيد کرد که اسرائيل و آمريکا در موقعيتی نيستند که بخواهند خود را درگير بحران جديدتری کنند.


آقای متکی گفت: « رژيم صيهونيستی [اسرائیل] هنوز دچار پس لرزه های ناشی ازجنگ با لبنان است و آمريکا نيز هنوز ظرفيت ورود به بحرانی ديگر در منطقه خليج فارس را دارا نيست.»


سخنان آقای متکی اشاره به گمانه زنی هايی است که به ويژه در يک ماه گذشته، از احتمال حمله اسرائيل به تاسيسات اتمی ايران مطرح شده است.


اخبار تاييد نشده از اين حکايت دارد که مانور ماه گذشته اسرائيل در آب های دريای مديترانه برای آمادگی جهت حمله احتمالی اين کشور به تاسيسات اتمی ايران بوده است.


اما ايران می گويد که درصورت هرگونه حمله به خاک اين کشور، نه تنها خاک اسرائيل را مورد هدف قرار خواهد داد بلکه به تمامی منافع آمريکا در سراسر جهان و کشتی های اين کشور در آب های خليج فارس حمله خواهد کرد.


کارشناسان می گويند که مانور روزهای گذشته سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نيز برای نشان دادن توان موشکی اين کشور در دستيابی به خاک اسرائيل بوده است.


وزارت امور خارجه ايران، اعتراضات جهانی را «غلط و ناعادلانه» قلمداد کرده و اعلام کرده است که «ناديده انگاشتن رفتارهای خصمانه و تهديدهای گوناگون رژيم صهيونيستی از سوی مقامات آمريکايی و برخی متحدان غربی آنها، نشانگر چشم پوشی عمدی و فاحش اين کشورها در برابر منابع اصلی تهديد و نگرانی ها نسبت به امنيت و ثبات منطقه است.»


وزير دفاع اسرائيل روز پنجشنبه هشدار داد که کشورش آماده است تا در صورت احساس تهديد از سوی ايران عليه اين کشور اقدام کند.


XS
SM
MD
LG