لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

روزنامه اسرائیلی؛ موافقت یک کشور مهم عرب با حمله به ایران


در گزارش ها آرتص ادعا شده است، «مقام های کشورعربی مزبور که اين پيام را به اسرائيل داده اند، نمايندگان رسمی آن کشور بوده اند.»
در گزارش ها آرتص ادعا شده است، «مقام های کشورعربی مزبور که اين پيام را به اسرائيل داده اند، نمايندگان رسمی آن کشور بوده اند.»

روزنامه اسراييلی هاآرتص، روز جمعه، ۲۱ تير، نوشت:«يکی از مهمترين کشورهای عرب منطقه به دولت اسرائيل اطلاع داده است که با حمله احتمالی اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران مخالفتی ندارد.»


در اين گزارش ادعا شده است: «مقام های کشورعربی مزبور که اين پيام را به اسرائيل داده اند، نمايندگان رسمی آن کشوربوده اند.»


نام کشورعربی مزبور در گزارش هاآرتص اعلام نشده است و ديپلمات های اسرائيلی نيز به آن اشاره نکرده اند. اما اين احتمال قوی ازسوی کارشناسان مطرح است که در اين ميان، سخن از عربستان سعودی است.


خبر هاآرتص، در شرايطی مطرح می شود که مقام های جمهوری اسلامی همواره تاکيد می کنند مقام های عربستان سعودی خواستار گسترش مناسبات با جمهوری اسلامی هستند.


با اين همه، در چند ماه گذشته، سياست های تهران در لبنان و عراق با انتقادهای آشکار مقام های عربستان سعودی، از جمله شاهزاده سعود الفيصل، وزير امور خارجه اين کشور، مواجه شده است.


  • «اميرنشين ها از آن بيمناکند که دستيابی احتمالی ايران به قدرت نظامی هسته ای، به تعميق شکاف ميان جوامع سنی و شيعه در اين کشورها منجر شود و بويژه کشورهايی که از اقليت شيعه برخوردارند، دچار دغدغه خاطر جدی شده اند.»
روزنامه ها آرتص

مناسبات جمهوری اسلامی ايران و عربستان سعودی، در دهه نخست پس از پيروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ تيره و متشنج بود، اما پس از اين دهه، سران جمهوری اسلامی در مواردی ايران و عربستان را «دو بال جهان اسلام» توصيف کردند.


يک ديپلمات اسرائيلی که هاآرتص نام آن را فاش نکرده است، به اين روزنامه گفت: «امير نشين های خليج فارس می پرسند جمهوری اسلامی ايران هنوز در حالی که به جنگ افزار اتمی مجهز نشده است، تهديد به بستن تنگه هرمز را مطرح می کند، و اگر بمب هسته ای داشته باشد، چه خواهد کرد؟»


به نوشته اين روزنامه، «اميرنشين های خليج فارس ازگسترش نفوذ جمهوری اسلامی ايران در منطقه شديدا نگران شده اند، و بويژه از تعميق نفوذ تهران بر جوامع شيعه در اميرنشين ها در هراس هستند.»


به نوشته هاآرتص، «اميرنشين ها از آن بيمناکند که دستيابی احتمالی ايران به قدرت نظامی هسته ای، به تعميق شکاف ميان جوامع سنی و شيعه در اين کشورها منجر شود و بويژه کشورهايی که از اقليت شيعه برخوردارند، دچار دغدغه خاطر جدی شده اند.»


در اميرنشين بحرين، در حالی که حاکميت در دست سنی ها است، ۷۰ درصد از ساکنان آن را شيعيان تشکيل می دهند. همچنين در عربستان سعودی، شيعيان ۱۰ درصد جمعيت را تشکيل می دهند که بويژه در مناطق نفت خيز زندگی می کنند.


اميرنشين بحرين در روزهای اخير، ديپلمات های سفارت ايران در منامه را احضار کرد و به اين موضوع که «ايران شهروندان بحرين را به عنوان نمايندگان مذهبی خود معرفی کرده است» اعتراض کرد. اين ادعا با تکذيب ايران مواجه شده است.


بر اساس گزارش هاآرتص، فرمانده نيروهای مسلح بحرين نيز اخيرا از آنچه که «بازوی اختاپوسی جمهوری اسلامی ايران برای دخالت در امور داخلی بحرين، کويت و اميرنشين ها» نام برد سخن گفت، و وزير امور خارجه بحرين نيز از تهديدهای نظامی ايران «ابراز نگرانی» کرد.


اين در حاليست که تهران همواره بر داشتن مناسبات خوب و بر پايه حسن همجواری با اين اميرنشين ها تاکيد می ورزد. همچنين مقام های جمهوری اسلامی بارها گفته اند که هيچگاه تهديدی عليه امير نشين های خليج فارس نخواهند بود.


به نوشته هاآرتص، ارسال پيام «مقامات رسمی يک کشور مهم عرب منطقه به اسرائيل» پس از آن صورت گرفت که فرمانده سپاه پاسداران و رييس ستاد مشترک نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران تهديد به بستن تنگه هرمز کردند، و حجت الاسلام علی شيرازی، نماينده رهبر جمهوری اسلامی ايران در نيروی دريايی سپاه پاسداران، ناوگان پنجم دريايی آمريکا را به عنوان يک هدف احتمالی نظامی برای ايران نام برد.


مقر ناوگان پنجم آمريکا در اميرنشين بحرين است. به نوشته هاآرتص، «اميرنشين ها می خواهند که از چتر دفاعی آمريکا در برابر خطرات ناشی از ايران برخوردار باشند.»


XS
SM
MD
LG