لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

سپاه موشک های جدیدی را در خلیج فارس آزمایش کرد


نيروی دريايی ايران روز سه شنبه انواع موشکهای ساحل به دريا ، سطح به سطح ، دريا به هوا را تجربه کرد
نيروی دريايی ايران روز سه شنبه انواع موشکهای ساحل به دريا ، سطح به سطح ، دريا به هوا را تجربه کرد

به رغم مخالفت های جهانی با آزمايش های موشکی ايران، نيروی هوايی و نیروی دريايی سپاه پاسداران روز پنج شنبه موشک های جديدی را در آب های خليج فارس آزمایش کردند.


به گزارش خبرگزاری های ايران، نيروی دريايی ايران در ادامه مانور «پیامبر اعظم - سه» انواع موشک های ساحل به دريا ، سطح به سطح و دريا به هوا را آزمایش کرد.


موشک «حوت» از جمله موشک های پرتاب شده بود که به گزارش تلويزيون جمهوری اسلامی «ايران و فقط يک کشور ديگر به فناوری ساخت آن دست يافته اند».


در اين مرحله از مانور نظامی سپاه پاسداران، غواصان و تفنگداران دريايی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انواع قايق های تندرو که مجهز به «تجهيزات نوين سبک و نيمه سنگين رزمی» است اهداف از پيش تعيين شده را مورد حمله قرار دادند.


همچنين به گزارش خبرگزاری فارس، يگان های موشکی نيروی هوايی سپاه تعداد ديگری از موشک های دوربرد و ميان برد خود را به اهداف تعيين شده شليک کردند.


بر اساس گفته های قرماندهان سپاه، «يکی از ويژگي های موشک های سپاه پاسداران امکان شليک آنها در هر وضعيت جوی و هر ساعت از شبانه روز است.»


به گزارش تلويزيون ايران، اين موشک ها شب هنگام شليک شده اند.


صبح چهارشنبه نيز ۹ موشک دوربرد و ميان برد سپاه که در ميان آنها موشک ارتقاء يافته شهاب ۳ نيز وجود داشت شليک شد.


«آمريکا، مدافع اسرائیل»


کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، در آخرين روز از سفر سه روزه اش به اروپای شرقی به ايران هشدار داد که نبايد ترديدی داشته باشد که آمريکا ازمنافع خود و متحدانش از جمله اسرائيل دفاع خواهد کرد.


  • «آمريکا تعهدات خود را برای دفاع از متحدانش بسيار بسيار جدی می گيرد و ايران نبايد در اين زمينه ترديدی بخود راه دهد.»
کاندولیزا رایس

به گزارش خبرگزاری رویترز خانم رايس در کنفرانس خبری با رئيس جمهوری گرجستان در تفليس گفت: «آمريکا تعهدات خود را برای دفاع از متحدانش بسيار بسيار جدی می گيرد و ايران نبايد در اين زمينه ترديدی بخود راه دهد.»


دولت ژاپن نيز روز چهارشنبه در واکنش به آزمایش های موشکی سپاه، از ايران خواست تا از دست زدن به اقدامات تحريک آميز خودداری کند.


نوبوتاکا ماشيمورو، از اعضای کابينه ژاپن، گفت: «ما از ايران قوياً می خواهيم که از دست زدن به اين گونه اقدامات که صرفاً صلح و ثبات منطقه را به مخاطره می اندازد، خودداری کند.»


وی گفت: «من نمی دانم احساس آنها از انجام اين آزمايشات در آخرين روز اجلاس جهانی جی هشت در ژاپن چه بوده است. به نظر می رسد اين اقدام در پاسخ به جدی تر شدن تحريم ها عليه ايران صورت گرفته است.»


روز گذشته سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان، گروه هشت، درپايان نشست سه روزه خود در ژاپن، در بيانيه ای از ايران خواستند تا به تلاش های بين المللی برای حل مشکل هسته ای ايران پاسخ مثبت دهد و فورا غنی سازی اورانيوم را به تعليق در آورد.


دراين بيانيه همچنين از ايران خواسته شده تا در مسائل عراق، افغانستان و روند صلح خاورميانه «مسئولانه» رفتار کند.


سخنگوی کاخ سفيد نيز که درپايان نشست سران گروه هشت در ژاپن به سئوال خبرنگاران درباره آزمايش موشک شهاب ۳ در ايران پاسخ می داد، گفت: «اگر ايران واقعا خواهان جلب اعتماد بين المللی است، بايد از آزمايش بيشتر موشک های بالستيک که بالقوه توانايی حمل سلاح هسته ای را دارند، خودداری کند.»


«ايران به گلوله های خوشه ای دست يافته است»


با وجود تمامی هشدارهای بين المللی، رزمايش «پیامبر اعظم» در آب های خليج فارس سومين روز خود را پشت سر می گذارد.


به گزارش خبرگزاری مهر، سيد محمد حجازی جانشين فرماندهی کل سپاه با حضور در محل عمليات، گفت : «آنچه در اين رزمايش مورد تمرين و آزمايش قرار گرفته است بخشی اندک از توان و قدرت متنوع و خلل ناپذير است.»


فرمانده توپخانه و موشک های نيروی زمينی سپاه نيز با اعلام دست يافتن ايران به گلوله های خوشه ای به مهر گفته است: «امروز توپخانه و موشک های نيروی زمينی سپاه اين توانايی را دارند که در اولين پرتاب با حداقل تسليحات ۱۰۰ متری موضع را هدف قرار داده و در دومين شليک هدف را به طور کامل مورد اثابت قرار دهد.»


چهارباغی اعلام کرده است هم اکنون ۵۰ توپخانه لشگر عملياتی در تيپ های فعلی سراسر کشور فعالند.


محمود چهارباغی با اشاره به ابزار و مهمات هوشمند سپاه که توانايی هدف قرار دادن هدف های کوچک و متحرک را دارد، به توپ های خوشه ای ۱۳۰ و ۱۵۵ اشاره کرده است.


اين نخستين بار است که يک فرمانده عاليرتبه نظامی جمهوری اسلامی به طور رسمی از تجهيز شدن ايران به بمب های خوشه ای خبر مي دهد و کشورهای مقابل خود را به استفاده از آن تهديد مي کند.


بمب های خوشه ای پس از انفجار، تعداد بيشماری از گلوله های انفجاری کوچکتر را تا شعاع زيادی در منطقه انفجار پخش می کنند تا با فاصله زمانی پس از انفجار اصلی منفجر شوند.


از اين نوع جنگ افزار برای تخريب مواضع، کشتن و زخمی کردن نفرات استفاده مي شود و آن را به عنوان يکی از سلاح های کشتار جمعی مي شناسند.


اسرائيل در جنگ سی و سه روزه با لبنان از اين نوع بمب استفاده کرد که هنوز تعداد زيادی گلوله خنثی نشده از آن در برخی مناطق لبنان وجود دارد.


اکنون ۱۲۰ کشور جهان عضو کنوانسيون بين المللی منع استفاده از جنگ افزارهای خوشه ای هستند و ۱۱۱ کشور پيش نويس آن را در ماه مه امسال در دوبلين امضا کرده اند.


قرار است سند نهايی اين کنوانسيون با عنوان پيمان اسلو در ماه دسامبر امضا شود. هيچ يک از کشورهای ايران، اسرائيل و آمريکا پيش نويس اين پيمان را امضا نکرده اند.


براساس آمارها اکنون بيش از ۲۸ کشور دنيا دارای جنگ افزارهای خوشه ای هستند که هر سه کشور در حال مجادله يعنی ايران، آمريکا و اسرائيل از اين دست کشورها به شمار ميروند.


XS
SM
MD
LG