لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

« ایران باید آزمایش موشک های دوربرد را متوقف کند»


تصویری از موشک های شهاب سه. (عکس: AFP)
تصویری از موشک های شهاب سه. (عکس: AFP)

گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفيد، روز چهارشنبه آزمايش موشک های دور برد ايران را ناقض قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل و مغاير با تعهدات بين المللی جمهوری اسلامی، خواند.


سخنگوی کاخ سفيد که درپايان نشست سران گروه هشت در ژاپن به سوال خبرنگاران درباره آزمايش موشک شهاب ۳ در ايران پاسخ می داد، گفت: «اگر ايران واقعا خواهان جلب اعتماد بين المللی است ، بايد از آزمايش بيشتر موشک های بالستيک که بالقوه توانايی حمل سلاح هسته ای را دارند، خودداری کند.»


به گزارش خبرگزاری ها از ايران، نيروهای اين کشور در آخرين مانور نظامی خود در خليج فارس، موشک دوربرد جديدی را به نام شهاب ۳ آزمايش کرده اند.


مقامات ايرانی برد اين موشک را دو هزار کيلومتر اعلام شده است. اين موشک، به همراه هشت موشک با برد کمتر در يک منطقه صحرايی که محل دقيق آن اعلام نشده، آزمايش شده است.


در همين حال مصطفی محمدنجار وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح به خبرگزاری فارس گفت:« سرعت عمل و تحرک بالا و نيز هدف گيری دقيق و هوشمندانه از ويژگی های قدرت موشکی ايران به شمار می رود.»


وی با تاکيد بر اين که سپاه پاسداران قادر است « قاطعانه هر تجاوزی را سرکوب کند»، افزود:« بارها اعلام کرده ايم که قدرت موشکی ايران صرفا دفاعی و در خدمت صلح، ثبات و امنيت منطقه است و موشک های ايران فقط متجاوزان و ماجراجويان جنگ طلب و متخاصم را هدف قرار خواهد داد و هيچ کشوری را تهديد نمی کند.»


آقای نجار تصريح کرد: «نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران تضمين کننده امنيت کشور هستند و امنيت ايران، تضمين کننده و پشتوانه مستحکم امنيت خليج فارس و تنگه هرمز است.»


گمانه زنی در مورد حمله اسرائيل


مانور نظامی ايران در حالی برگزار می شود که گمانه زنی ها در باره حمله اسرائيل به تاسيسات اتمی جمهوری اسلامی پس از مانور هوايی اخير اسرائيل در شرق دريای مديترانه قوت گرفته است.


روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز گزارش داد که اين مانور به منظور تمرين برای حمله به مراکز هسته ای تهران بوده است.


برخی تحليگران مسائل خاورميانه می گويند: افشای اين مانور نظامی با هدف تشديد فشار ديپلماتيک جامعه بين المللی بر ايران انجام شده است.


در همين حال، حسين سلامی فرمانده نيروی هوايی سپاه پاسداران نيز با تاکيد بر اينکه امکانات متعدد موشکی سپاه کاملا در وضعيت عملياتی و آرايش دفاعی قرار دارند، گفت:« به دشمنان هشدار می دهيم دست ما همواره روی ماشه و موشک های ما همواره آماده پرتاب خواهد بود.»


فرمانده نيروی هوايی سپاه تاکيد کرد: «اين تنها بخش کوچکی از گزينه های دفاعی متنوع ماست که امروز در برابر ديد جهانيان قرار دارد و عکس العمل واقعی ما در برابر تهديدات دشمنان بسيار سريع تر، قاطع تر و کوبنده تر خواهد بود.»


XS
SM
MD
LG