لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

دعوت بان از ایران برای اجرای قطعنامه های سازمان ملل


آقای بان از مقام های ايران خواست که به طور کامل کليه قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل را اجرا کنند.
آقای بان از مقام های ايران خواست که به طور کامل کليه قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل را اجرا کنند.

بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، روز پنج شنبه از ايران خواست به تقاضای سازمان ملل برای تعليق بخش های حساس چرخه سوخت اتمی پاسخ مثبت دهد.


اظهارات بان کی مون پس از آن صورت می گیرد که واشینگتن مانور نظامی ايران را «تحريک کننده» خواند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه ، آقای بان در بازگشت از سفر دو هفته ای به سه کشور آسيايی گفت: «من از مقام های ايران خواسته ام که به طور کامل کليه قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل را اجرا کنند و مذاکرات خود با اتحاديه اروپا و طرف های درگیر را ادامه دهند.»


ايران در يک مانور نظامی دو روزه، که آن را اقدامی برای «آمادگی دفاعی» خواند، تعدادی موشک دوربرد - از جمله شهاب سه با برد دو هزار کيلومتر - آزمايش کرد که واکنش کشورهای غربی را برانگیخت.


در پی انتشار گزارش هايی از اين مانور نظامی، آمريکا آن را «تحريک کننده» خواند و اعلام کرد که به سازمان ملل در مورد عواقب اين مانور نظامی هشدار خواهد داد.


تونی فراتو، سخنگوی کاخ سفيد گفت: «ما می خواهيم که غنی سازی اورانيوم در ايران و نيز اقدامات تحريک آميزی که منجر به هر چه محدودتر شدن مردم ايران می شود، متوقف شود.»


  • «من از مقام های ايران خواسته ام که به طور کامل کليه قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل را اجرا کنند و مذاکرات خود با اتحاديه اروپا و طرف های درگیر را ادامه دهند.»
دبیر کل سازمان ملل

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مانوری با عنوان «پيامبر اعظم - سه» در خليج فارس، مدعی شد بيش از نه موشک جديد دوربرد، ميان برد و زير سطحی را به گونه ای موفقيت آميز آزمايش کرده است.


موشک های دوربرد ايران که برد آنها دو هزار کيلومتر اعلام شده است، اسرائيل، کشورهای حاشیه خلیج فارس و نيز نيروهای آمريکایی مستقر در خاورميانه را در تیررس موشک های ایران قرار می دهد.


در حالی که رسانه های ايرانی همچنين اخبار مانور نظامی را بدون اعلام جزئيات آن منتشر کردند، کارشناسان نظامی آمريکا بحث در مورد گستردگی مانور و تعداد موشک های شليک شده در آن را آغاز کرده اند.


يک مقام نظامی آمريکا به خبرگزاری فرانسه گفت: «به نظر می رسد ايران تنها يک مانور نظامی را روز پنج شنبه انجام داده است و روز چهارشنبه برخلاف اخبار منتشر شده تنها هفت موشک شليک کرده است.»


آقای بان در اظهارات خود از طرف های درگیر در «بحران خاور ميانه» خواست تا «به گفت و گوی مسالمت آميز» خود ادامه دهند تا این منطقه شاهد صلح و ثبات در خاور ميانه باشد.


دبیر کل سازمان ملل در گذشته نيز مقام های ايرانی را ترغيب کرده بود که برای حل مناقشه بر سر برنامه اتمی خود با اعضای شورای امنيت وارد مذاکره شوند.


ايران از قطعنامه سازمان ملل برای تعليق بخش های حساس برنامه اتمی اش از جمله غنی سازی اورانيوم امتناع کرده است.


ايران می گويد: برخلاف ادعاهای آمريکا و غرب برنامه اتمی اش صرفا جنبه صلح آميز دارد. ولی کشورهای غربی و اسرائیل، تهران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود به دنبال ساخت سلاح اتمی است.


XS
SM
MD
LG