لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۵

ایران خواهان مذاکره بدون پیش شرط با غرب شد


رییس جمهوری اسلامی می گوید: اکنون فضا، فضای مذاکره است. (عکس: AFP)
رییس جمهوری اسلامی می گوید: اکنون فضا، فضای مذاکره است. (عکس: AFP)

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی می گوید که ممکن است در آینده ای نزدیک گفت و گوهایی در بخش های گوناگون با آمریکا اتفاق بیافتد.


آقای احمدی نژاد که با تلویزیون دولتی ایران سخن می گفت دوشنبه شب اظهار داشت: «در این خصوص پیغام های فراوانی به ما رسیده است.»


وی به محتوا و اینکه چه کسانی این پیام ها را ارسال کرده اند اشاره ای نکرد.


رییس جمهوری ایران اظهار عقیده کرد: «کاری که دولت جدید آمریکا مجبور است در دستور کار خود قرار دهد، ایجاد تعاملی سازنده با ایران است. این حرف فقط به عنوان یک عنوان سخن و تحلیل صرف نیست بلکه استدلال محکمی پشت سر آن است.»


وی گفت: «در چند ماه آینده اتفاقاتی در جهان خواهد افتاد و دیگر هیچ کس نه تنها نمی تواند جایگاه ایران را نادیده بگیرد بلکه هیچ کشوری نیز به ما بی نیاز نخواهد بود.»


آقای احمدی نژاد در باره این اتفاقات توضیحی نداد.


وی خواستار گفت و گو با آمریکا در شرایط عادلانه شد و گفت: «اگر آمریکا هم در شرایط عادلانه خواستار گفت و گو با جمهوری اسلامی ایران باشد از آن استقبال می کنیم چنانچه هیچ کس نیز تاکنون آن را نفی نکرده است.»


اظهارات رییس جمهوری اسلامی در شرایطی بیان می شود که روابط تهران و واشینگتن به دلیل پرونده هسته ای تهران همچنان پر تنش است و ایران نیز به درخواست های تعلیق غنی سازی اورانیوم که خواست کشورهای غربی است تن در نداده است.


  • «اکنون فضا، فضای مذاکره است. البته مذاکره باید بدون پیش شرط باشد چرا که ما به هیچ وجه پیش شرط تعلیق را قبول نخواهیم کرد.»
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی

با این حال نشانه هایی از گرم شدن روابط میان بخش های مدنی و ورزشی دو کشور به چشم می خورد.


روز دوشنبه اعلام شد که تیم ملی بسکتبال ایران برای انجام دیدارهای تدارکاتی در راه المپیک ۲۰۰۸ پکن به آمریکا رفته است و همزمان زمزمه های گشایش دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران بیش از پیش به گوش می رسد.


محمود احمدی نژاد در پاسخ به سوالی در باره گشایش این دفتر گفته است: «هنوز آنها در این باره درخواستی نکرده اند اما اگر درخواست کنند با نگاه ارتباط بین ملت ها و به طور مثبت آن را بررسی می کنیم.»


«مذاکره بدون پیش شرط »


به رغم ارائه نشانه های مثبتی از تمایل ایران به بهبود رابطه با آمریکا، رییس جمهوری اسلامی بار دیگر ایالات متحده و کشورهایی که آنها را «استکبار» نامید، به دلیل نقش آنها در پرونده هسته ای تهران به باد انتقاد گرفت.


وی اظهار داشت: «آنها با طرح موضوع هسته ای ایران و بمب اتمی تصور می کردند، می توانند ملت ها را علیه ما بشورانند اما با هوشمندی و ایستادگی ملت و درایت رهبر در قضیه هسته ای چنان ایستادگی روی داد که ابعاد و دستاوردهای آن از حوادثی مانند ملی شدن صنعت نفت صدها برابر بالاتر است.»


کشورهای غربی، جمهوری اسلامی ایران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود که آن را «صلح آمیز» می داند، به دنبال تولید و ساخت سلاح هسته ای ولی تهران این ادعا را رد می کند.


با این حال گروه پنج به علاوه یک، شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا همراه با آلمان بسته ای به ایران ارائه کرده اند که حاوی مشوق های اقتصادی و سیاسی به جمهوری اسلامی است. این کشورها از تهران خواسته اند در مقابل، روند غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.


آقای احمدی نژاد در گفت و گوی تلویزیونی خود این شرط را رد کرد و گفت: «اکنون فضا، فضای مذاکره است. البته مذاکره باید بدون پیش شرط باشد چرا که ما به هیچ وجه پیش شرط تعلیق را قبول نخواهیم کرد.»


به گفته مقام های ایرانی و اتحادیه اروپا قرار است که خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز ۲۹ تیرماه در سوئیس با یکدیگر دیدار و مذاکرات خود را در باره بسته پیشنهادی غرب آغاز کنند.


غرب می گوید اگر ایران در برابر پیشنهادهای ارائه شده انعطاف لازم را از خود نشان ندهد تشدید تحریم ها را در دستور کار خود قرار می دهند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG