لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۶

«قدرت های بزرگ منتظر پیشنهادهای مشخص ایران هستند»


وزیر امور خارجه فرانسه از حضور آمریکا در مذاکره غرب با ایران استقبال کرد.(عکس: AFP)
وزیر امور خارجه فرانسه از حضور آمریکا در مذاکره غرب با ایران استقبال کرد.(عکس: AFP)

برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه در آستانه دیدار نمایندگان ایران و گروه پنج به علاوه یک گفت که قدرت های بزرگ منتظر پیشنهادهای مشخص ایران در باره پرونده اتمی اش هستند.


آقای کوشنر روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در وین از حضور نماینده ایالات متحده آمریکا در مذاکرات روز شنبه سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا استقبال کرد.


وی گفت: «این حضور نه تنها یک ابتکار خوب است بلکه دوستان آمریکایی ما به روند گفت و گوها نیز ملحق می شوند. این یک نگرش نو، ارزشمند و مثبت است.»


وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که ویلیام برنز، معاون این وزارتخانه، برای شنیدن نظرات ایران پیرامون بسته پیشنهادی کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک در نشست روز شنبه ژنو شرکت خواهد کرد.


آمریکا برای نخستین بار است که در چنین گفت و گوهایی شرکت می کند و از این رو حضور آن با بازتاب های گسترده ای روبرو شده است.


قرار است که در این نشست، نمایندگان فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین همراه با آلمان نیز حضور داشته باشند و خاویر سولانا در گفت و گو با سعید جلیلی در باره چگونگی دست یافتن به راهی برای حل پرونده اتمی ایران با وی مذاکره خواهد کرد.


کشورهای غربی به طور مشخص به ایران بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی و سیاسی ارائه کرده اند و از ایران خواسته اند با پذیرش آن، برنامه غنی سازی اورانیوم خود را تعلیق کند.


  • «ما منتظر یک گشایش هستیم. من با متکی صحبت کردم و او آمادگی داشت ولی آمادگی برای چه؟ این همیشه وجود داشته است.»
وزیر امور خارجه فرانسه

تهران هر گونه پیش شرطی را برای آغاز مذاکره در باره برنامه هسته ای خود رد کرده است. با این حال وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به نامه وزیران خارجه کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک پاسخ داده است هرچند که محتوای آن فاش نشده است.


انتظار گشایش در مذاکرات


وزیر امور خارجه فرانسه گفت: پاسخ ایران به بسته پیشنهادی غرب «غیر منتظره نبود، کمی هم ناراحت کننده بود.»


وی اظهار داشت: «ما منتظر یک گشایش هستیم. من با متکی صحبت کردم و او آمادگی داشت ولی آمادگی برای چه؟ این همیشه وجود داشته است.»


وزیر امور خارجه فرانسه ابراز عقیده کرد که ایران هنوز به هسته اصلی موضوع، یعنی توقف غنی سازی اورانیوم یا به حال تعلیق در آوردن فعالیت های گسترش سلاح های کشتار جمعی پاسخی نداده است.


وی می گوید: «با این حال آنها گفت و گو را پذیرفته اند، خب گفت و گو کنیم. این قابل درک است که آمریکایی ها (در ژنو) سر سخت خواهند بود. اما به طور مشخص (این حضور) یک سرمایه خواهد بود.»


در پکن، لیو جیانچائو، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز از حضور نماینده آمریکا در مذاکرات استقبال کرد و از همه طرف ها خواست تا این فرصت را مغتنم شمارند.


وی گفت: «ما امیدواریم که همه طرف های درگیر از فرصت بوجود آمده فعلی بهره گرفته و تلاش های خود را سامان دهند. بویزه در زمینه مذاکرات و گفت و گوهای بیشتر از خود انعطاف به خرج دهند.»



شورای امنیت سازمان ملل با تصویب سه قطعنامه تحریمی از جمهوری اسلامی خواسته است که فعالیت های غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق در آورد ولی تهران این درخواست را رد کرده است.


کشورهای غربی نگران هستند که تهران در پوشش برنامه هسته ای خود به دنبال ساخت سلاح اتمی باشد ولی مقام های ایران هدف از این برنامه را «صلح آمیز» می دانند.


XS
SM
MD
LG