لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

«جهان وارد يک دوران هسته ای جديد شده است »


جيمز تامسون، می گوید که «ایران در حال حاضر دوستی ندارد.»
جيمز تامسون، می گوید که «ایران در حال حاضر دوستی ندارد.»

جيمز تامسون، رييس موسسه راند ، «RAND» ، که يکی از مهمترين مراکز مطالعاتی و سياستگذاری آمريکا است، می گوید: «زمان آن فرا رسيده که راه های جديدی را برای قانع کردن کشورهايی نظير ايران پيدا کرد که در فکر توليد سلاح هسته ای نباشند.»


جيمز تامسون در این مورد به خبرگزاری رویترز گفت: «جهان وارد يک دوران هسته ای جديد شده است و برای مقابله با خطر گسترش سلاح های هسته ای به راه های تازه و موثرتری نياز هست.»


وی افزود: « احتمال فراوانی هست که ايران طی پنج سال آينده بتواند بمب اتمی توليد کند و نکته مهم اين است که ايران برنامه هسته ای خود را در انزوای کامل پيش می برد.»


رييس موسسه راند می گوید:«بسيار مهم است اين نکته را دريابيم که چرا کشورها به دنبال توليد سلاح هسته ای هستند.»


سخنان آقای تامسون در حالی بیان می شود که آمریکا، اتحادیه اروپا، اسرائیل و بسیاری از کشورها ایران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد. تهران همواره این اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را صلح آمیز می خواند.


  • «احتمال فراوانی هست که ايران طی پنج سال آينده بتواند بمب اتمی توليد کند و نکته مهم اين است که ايران برنامه هسته ای خود را در انزوای کامل پيش می برد.»
جيمز تامسون، رييس و مدير عامل موسسه راند

آقای تامسون معتقد است: «تاکنون روشی که در اين موارد به کار برده شده تحريم آن کشور با هدف جلوگيری از دستيابی آن به تکنولوژی و مواد مورد نياز بوده است و اين در حقيقت ايده بنيانی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و انگيزه تشکيل نهادی مثل آژانس بين المللی انرژی اتمی بود که هدف آن توسعه بهره برداری صلح آميز از انرژی هسته ای و جلوگيری از گسترش کاربری نظامی آن است.»


وی می گوید: «ابزارها و نهادهای موجود تا حد معينی موثر هستند. اختيارات آژانس بين المللی انرژی اتمی محدود است و پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای هم تاثير عملی محدودی دارد. بنابر اين با وجود يک چنين مقررات و نهادی، کشورها بدون آنکه اعتنايی به آنها بکنند سلاح هسته ای توليد می کنند و يا به مرز توليد اين سلاح ها نزديک می شوند.»


موسسه غير انتفاعی و با نفوذ تحقيقاتی – مطالعاتی RAND قريب به نيمی از بودجه ۲۳۰ ميليون دلاری خود را از طريق قرارداد با وزارت دفاع و ساير نهادهای امنيتی دولت آمريکا تامين می کند.


جيمز تامسون، مدير اين موسسه در ادامه مصاحبه اش گفت: « دليل اصلی روی آوردن بسياری از کشورها به سلاح هسته ای نيازهای امنيتی و بدست آوردن جايگاه ويژه ای در منطقه است و سياست ما در مقابله با گسترش سلاح های هسته ای بايد روی اين دو نياز کشورهای مورد بحث متمرکز شود.»


ادامه فعاليت هسته ای ايران مناسبات اين کشور را با غرب تيره کرده است. در حالي که ايران مدعی است هدف اين فعاليت ها صلح آميز است غرب نگران بهره برداری از آن برای توليد بمب هسته ای است.


به گفته آقای تامسون، «ايران در شرايط فعلی دوستی ندارد و از نگاه حکومت آن کشور، همه دشمن هستند.»


پيشنهاد جيمز تامسون اين است که غرب بايد به دنبال راه هايی باشد که بتواند ارزش توسعه برنامه هسته ای در آن مناطق از جهان را کاهش دهد.


او به عنوان مثال اشاره کرد که در سال های پس از جنگ جهانی دوم، دولت آمريکا توانست با دادن تضمين هايی نگرانی امنيتی آلمان و ژاپن را برطرف کند.


اين دو کشور پس از شکست در جنگ جهانی دوم حق برخورداری از نيروی دفاعی بزرگ و يا سلاح های بسيار پيشرفته را نداشتند.


XS
SM
MD
LG