لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

راه اندازی نيروگاه اتمی بوشهر؛ يک سال ديگر


کار ساختمان سازی نیروگاه بوشهر از سه دهه پیش ادامه دارد.( عکس: AFP)
کار ساختمان سازی نیروگاه بوشهر از سه دهه پیش ادامه دارد.( عکس: AFP)

پرويز فتاح، وزير نيرو جمهوری اسلامی ايران، روز جمعه، ۲۸ تير، اعلام کرد که بر اساس اعلام رييس سازمان انرژی اتمی، نيروگاه بوشهر تا يک سال ديگر به بهره برداری می رسد.


آقای فتاح در گفت و گو با خبرگزاری مهر، با اشاره به اينکه رییس سازمان انرژی اتمی وعده داده است که اين نيروگاه تا سال آينده راه اندازی شود، اظهار اميدواری کرد که با اين کار، مشکل کمبود برق در ايران نيز رفع شود.


تاکنون در مورد زمان راه اندازی نيروگاه بوشهر، اظهار نظرهای گوناگونی از سوی مقام های جمهوری اسلامی ايران و روسيه ابراز شده است.


پيش از اين، سرگی کرينکو، رییس آژانس انرژی اتمی روسیه، روس اتم، در روز ۱۸ خرداد خبر داد که کار با سوخت هسته ای در نيروگاه اتمی بوشهر واقع در جنوب ايران، در پاييز سال جاری آغاز خواهد شد.


وی با تاکيد بر اينکه هيچ ترديدی در راه اندازی اين نيروگاه وجود ندارد، اضافه کرد: «ما در مرحله نهايی اين امور هستيم و پس از آن کار راه اندازی آغاز می شود که در آنها مهم جدول زمانی است. ضمن اينکه امنيت و اطمينان کار نيروگاه مهمتر از همه چيز است.»


اين در حالی بود که منوچهر متکی، وزير امورخارجه ايران، نهم دی سال گذشته اعلام کرده بود که نيمی از ظرفيت نيروگاه اتمی بوشهر حداکثر تا تابستان سال ۱۳۸۷راه اندازی خواهد شد.


احمد فياض بخش، معاون نيروگاه های سازمان انرژی اتمی ايران، نیز دهم بهمن سال گذشته ابراز اميدواری کرده بود که نيروگاه اتمی بوشهر تا پايان مهرماه سال ۸۷ راه اندازی شود.


سه دهه ساختمان سازی و يک دهه فعاليت روسيه


نيروگاه اتمی بوشهر که از سه دهه پيش، کار ساختمان و آماده سازی آن همچنان ادامه دارد، قرار است که نزديک به يک هزار مگاوات برق توليد کند.


اختلافات مالی ايران و «اتم استروی اکسپورت»، شرکت سازنده نيروگاه اتمی بوشهر، در سال گذشته سبب شد تا طرف روسی با تعليق فعاليت های ساختمانی اين راکتور اعلام کند که راه اندازی آن تا پايان سال ۲۰۰۸ ميسر نخواهد بود.


به دنبال حل و فصل مشکلات مالی دو کشور، سرانجام روسيه موافقت کرد تا سوخت نيروگاه اتمی بوشهر را به ايران ارسال کند که آخرين محموله اين سوخت، اوايل بهمن ماه سال گذشته به بوشهر رسيد.


احمد فياض بخش، معاون نيروگاهی سازمان انرژی اتمی ايران بهمن ماه گذشته گفته بود که تاکنون ۹۳.۶۷ درصد از عمليات ساخت نيروگاه بوشهر به پايان رسيده است.


وی گفته بود: «کل مبلغ پروژه در ابتدا ۱.۲ ميليارد دلار بوده که به تدريج پرداخت شده است و کمتر از۱۰ درصد مبلغ اين قرارداد افزايش داشته است.»


جمهوری اسلامی ايران از زمان ارسال سوخت اتمی توسط روسيه از سوی کشورهای غربی بيشتر تحت فشار قرار گرفت تا برنامه غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد.


ايران توافق کرده است که پس مانده سوخت مصرف شده را به روسيه بازگرداند تا ثابت کند که پلوتونيوم را برای ساخت بمب نمی خواهد.


مقامات دولت ايران اعلام کرده اند که قصد دارند طی دو دهه آتی ۲۰ هزار مگاوات الکتريسيته از انرژی هسته ای به دست بياورند.


به تعويق افتادن زمان راه اندازی نيروگاه بوشهر، انتقاداتی را نسبت به سياست مسکو درداخل ايران به دنبال داشته است.


منتقدان ضمن آنکه روسيه را به بازی دادن ايران، تلاش برای کسب پول بيشتر و انعطاف در قبال غرب متهم کرده اند، همچنين دولت محمود احمدی نژاد را به خاطر نرمش در مقابل روس ها مورد انتقاد قرار داده اند.


با اين همه، مقام های ايرانی بارها گفته اند که روسيه به هيچ وجه قصد فريب ايران را ندارد و به تعهدات خود پايبند است.


XS
SM
MD
LG