لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

انتقاد رايس از «سياست مانع تراشی و تاخیر» ايران


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده آمريکا. (عکس: RFE/RL)
کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده آمريکا. (عکس: RFE/RL)

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده آمريکا، ايران را به خاطر استفاده از آنچه «سياست مانع کشی و تاخیر» در مذاکرات هسته ای ناميد، مورد انتقاد قرار داد.


وزير امور خارجه آمريکا که در سر راه خود به آسيا در شانون ايرلند با خبرنگاران گفت و گو می کرد، افزود:«ايران بايد در مدت مهلت تعيين شده پاسخی جدی به بسته پيشنهادی شش قدرت جهانی بدهد.»


به گزارش خبرگزاری رويترز، وی هشدار داد در صورتی که تهران در مدت دو هفته مهلت گروه پنج به علاوه يک به بسته پيشنهادی آن در مورد تعليق غنی سازی پاسخ مثبت ندهد، با تحريم های بيشتری مواجه خواهد شد.


بر اساس گزارش ها، کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه و چين همراه با آلمان، که گروه پنج به علاوه يک را تشکيل می دهند، در بسته خود به ايران پيشنهاد کرده اند که در ازای دريافت کمک های فنی، مانند احداث نيروگاه های هسته ای آب سبک و امتيازهای اقتصادی، فعاليت های هسته ای خود را به حال تعليق در آورد.


اين کشورها از اين موضوع که تهران درصدد توليد سلاح هسته ای باشد، ابراز نگرانی می کنند، اما ايران می گويد که اين فعاليت ها مسالمت آميز هستند.



« در ژنو پيام بسيار محکمی به ايرانيان داده شد که آنها نمی توانند به اين سياست ادامه دهند.»
کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا

خانم رايس اين سخنان را دو روز پس ازنشست ژنو ابراز داشت. در اين نشست، سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران، با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا، و نمايندگان کشورهای آلمان، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه درباره مناقشه هسته ای ايران گفت و گو کرد.


آقای سولانا پس از اين مذاکرات گفت که ايران هنوز پاسخ روشنی به بسته پيشنهادی قدرت های جهانی نداده است.


خانم رایس قرار است در اقامت يک روزه خود در ابوظبی با ويليام برنز ديدار کند و درجريان کامل مذاکرات ژنو قرار گيرد.


وزير امور خارجه آمريکا گفت: «ما در قوی ترين موقعيت ممکن قرار داريم تا اين موضوع را نشان دهيم که اگر ايران در اين دو هفته اقدامی نکند، باز هم تحريم ها در انتظارش خواهد بود.»


کاندوليزا رايس همچنين اعلام کرد که آمريکا همچنان به اعمال تحريم ها بر ايران ادامه خواهد داد و اروپايی ها در صورتی که ايران به درخواست قدرت های جهانی پاسخ ندهد، بررسی خواهد کرد که چه اقدامی را انجام دهند.


او افزود: « بايد ديد چه کاری را می توان در نيويورک انجام داد.» این سخنان وزير امور خارجه آمريکا به شورای امنيت سازمان ملل متحد بود، که تاکنون سه دور تحريم هايی را عليه ايران تصويب کرده است.


خانم رايس در عين حال با انتقاد از «سياست وقت کشی» ايران گفت:« در ژنو پيام بسيار محکمی به ايرانيان داده شد که آنها نمی توانند به اين سياست ادامه دهند.»


سخنان خانم رایس در حالی بیان می شود که سعيد جليلی ، دبير شورای عالی امنيت ملی و مذاکره کننده اصلی هسته ای ايران، روز دوشنبه پس از بازگشت از ژنو به تهران، گفت که «در مذاکراتش با کشورهای پنج به علاوه يک هيچ صحبتی از تعليق غنی سازی اورانيوم نشد.»


آقای جلیلی همچنین گفت: «ما توافق ابتدايی کرديم که دو طرف ايده های ارائه شده را برای ادامه مذاکرات بررسی کنند و ظرف دو هفته دوباره بحث‌ها را ادامه دهيم.»


وزیر امور خارجه آمریکا افزود که برنامه ديگری برای پيوستن به مذاکرات هسته ای ديگری با ايران، تا زمانی که غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در نياورده است، وجود ندارد.


وزير امور خارجه آمريکا گفت تصميم به شرکت در نشست ژنو بدين منظور اتخاذ شد که آمريکا در پيشنهادها به ايران سهيم است و افزود که فکر می کنم که ما به اندازه کافی به ايرانيان نشان داديم که آمريکا جدی است و در اين مورد به دیگر کشورها نیز اطمينان داديم.


XS
SM
MD
LG