لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

اظهارات متناقض ایران در باره نحوه همکاری با آژانس


غلامرضا آقازاده(وسط)، رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز پنجشنبه با محمد البرادعی دیدار کرد.(عکس: AFP)
غلامرضا آقازاده(وسط)، رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز پنجشنبه با محمد البرادعی دیدار کرد.(عکس: AFP)


در حالی که غلامرضا آقا زاده تحقیق در باره مطالعات نظامی – اتمی ایران را خارج از حیطه آژانس بین المللی انرژی اتمی خوانده، نماینده ایران در آژانس از گسترش همکاری با این نهاد خبر داده است.


علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، می گوید که کشورش خواهان گسترش همکاری با آژانس است اما این همکاری، فنی است و نه برای یافتن نشانه هایی از برنامه نظامی اتمی تهران.


خبرگزاری آسوشیتدپرس که با نماینده ایران گفت و گو کرده است، می نویسد که این اظهارات ظاهرا برخی از نگرانی ها پیرامون کاهش تماس های تهران با آژانس را در باره راستی آزمایی برنامه اتمی این کشور رفع می کند.


آقای سلطانیه گفت که تهران به جای قطع همکاری ها، خواستار گسترش آن است.


وی افزود: در نشست میان غلامرضا آقا زاده، رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، با محمد البرادعی، رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی، که روز پنج شنبه برگزار شد، دو طرف در زمینه ارتقاء همکاری های ایران با آژانس گفت و گو کردند.


  • «ایران خواهان گسترش همکاری با آژانس است اما این همکاری، فنی است و نه برای یافتن نشانه هایی از برنامه نظامی اتمی تهران.»
علی اصغر سلطانیه

این سخنان در حالی مطرح می شود که رییس سازمان انرژی اتمی پس از دیدار با آقای برادعی به طور ضمنی گفت: تهران در خصوص گزارش های مربوط به تحقیقات


نظامی و هسته ای ايران، دیگر با بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری نخواهد کرد.

وی درباره همکاری ايران و آژانس در خصوص تحقیقات نظامی- اتمی گفت: تحقيق درباره چنين ادعاهايی «خارج از حیطه آژانس است.»


رییس سازمان انرژی اتمی ایران بدون روشن کردن جزئيات افزود: در مورد پرسش های بيشتر در این باره «به صورت ديگری برخورد خواهد شد.»


آقای سلطانیه در توضیح سخنان رییس سازمان انرژی اتمی ایران می گوید که این سخنان به معنای کاهش سطح همکاری ها با آژانس نیست.


وی اظهار داشت: ما به همکاری های خود با آژانس و بر اساس تعهدات قانونی خود ادامه می دهیم.


با این حال، نماینده ایران در آژانس تحقیقات پیرامون مطالعات نظامی – اتمی توسط جمهوری اسلامی ایران را خارج از اختیارات این نهاد وابسته به سازمان ملل خواند.


آقای سلطانیه گفت: «آژانس، دیده بان سازمان ملل نیست» و باید تمرکز خود را به مسائل فنی معطوف کند.


«مطالعات نظامی - اتمی» ایران


آژانس بين المللی انرژی اتمی که خواستار افشای تمام جزئيات برنامه اتمی ايران است، پيشتر اعلام کرده بود که به برخی از اسناد دست يافته است که نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران، مطالعاتی در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريعتر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، انجام داده است.


ايران اين اسناد را «جعلی و ساختگی» خوانده بود، ولی بعد حاضر شد تا در زمينه پاسخگويی به اين اسناد با آژانس همکاری کند.


به رغم اينکه قرار بود ايران تا اواخر ماه مه به پرسش های مطرح در اين زمينه پاسخ دهد، ولی محمد البرادعی در گزارش خود از برنامه هسته ای ايران که ۱۳ خرداد به شورای حکام اين آژانس ارائه شد، تاکيد کرده بود که تهران، تحقيقاتی در زمينه تسليحات هسته ای انجام داده و «بايد توضيحات کافی در اين زمينه ارائه کند.»


در همين حال، غلامرضا آقازاده پس از مذاکره با محمد البرادعی به خبرگزاری دولتی ايران، ايرنا، گفت:« در اين ملاقات که به دعوت ايشان انجام شد، همکاری های آتی ايران و آژانس و نيز مروری بر نشست اخير هفت کشور در سوييس انجام شد.»


رييس سازمان انرژی اتمی ايران افزود: «هر دو طرف توافق داشتند که بتوانند در آينده از ظرفيت و همکاری های آژانس مطابق مقررات اين نهاد استفاده کنند و طرفين کاملا توجه داشتند که موضوع مطالعات ادعايی موضوعی حاشيه ای است و ارتباطی به روابط کاری مستمر و جاری دو جانبه ندارد.»


این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون به این بخش از اظهارات غلامرضا آقازاده واکنش نشان نداده است.


XS
SM
MD
LG