لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۰

آمریکا خواستار پاسخ نهایی ایران به بسته مشوق ها شد


ایران می گوید که تعداد سانتریفوژهای خود را به شش هزار دستگاه افزایش داده است.(عکس: فارس)
ایران می گوید که تعداد سانتریفوژهای خود را به شش هزار دستگاه افزایش داده است.(عکس: فارس)


ایالات متحده آمریکا می گوید که این کشور منتظر پاسخ مشخص ایران به بسته پیشنهادی غرب از طریق کانال های رسمی است.


گونزالس گالگوس، از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در سخنانی گفت: « ما منتظریم، چون بر این باور هستیم که باید پاسخ مشخصی از سوی ایران ارائه شود و ما خواهان آن هستیم که از طریق کانال های رسمی چنین اظهار نظری را دریافت کنیم.»


آقای گالگوس افزود: «ما سپس این پاسخ را بررسی کرده و در این باره تصمیم گیری خواهیم کرد که چه اقدامی را دنبال کنیم.»


اشاره سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به تعیین ضرب الاجل دو هفته ای غرب به ایران است که بر اساس آن، این کشور باید پاسخ نهایی خود را به بسته پیشنهادی قدرت های جهانی ارائه کند.


گروه پنج به علاوه یک شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین پنج عضو دائم شورای امنیت همراه با آلمان بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی و سیاسی به جمهوری اسلامی ارائه کردند تا از این طریق بن بست موجود در پرونده هسته ای ایران را بشکنند.


کشورهای یاد شده در این بسته مشوق هایی شامل ساخت رآکتور آب سبک به ایران ارائه کرده اند و از تهران خواسته اند که روند غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.


کشورهای غربی نگرانند که ایران از طریق برنامه اتمی خود درصدد دستیابی به بمب اتمی باشد ولی جمهوری اسلامی ایران چنین ادعایی را رد می کند و هدف از این برنامه را تولید انرژی عنوان کرده است.


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه ای با شبکه ان بی سی آمریکا که روز دوشنبه پخش شد گفت: اگر آمریکا رهیافت تازه ای را در قبال ایران در پیش بگیرد تهران به آن پاسخ مثبت خواهد داد.


وی اظهار داشت: امروز ما شاهد رفتار تازه ای از سوی آمریکا و مقامات این کشور هستیم، پرسش من این است که آیا چنین رفتاری به معنای رهیافت تازه ای توسط آمریکا است؟


سخنان آقای احمدی نژاد پس از آن بیان می شود که آمریکا هفته گذشته برای نخستین بار ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه این کشور را به مذاکرات شش جانیه در ژنو با ایران اعزام کرد.


گونزالس گالگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه اظهارات خود گفته است: «سرانجام ما برخی چیزهای مختلف شنیدیم. آنچه که ما در پایان این دو هفته به دنبال آن هستیم این است که پاسخ مشخصی از طریق سولانا در این باره بشنویم که ایرانیان کجا ایستاده اند؟»


مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده اند که از پاسخ های متناقض ایران دچار سردرگمی شده اند.


رئیس جمهوری ایران روز یکشنبه گفته بود که ایران تعداد سانتریفوژهای خود را به شش هزار دستگاه افزایش داده است که از سوی تحلیلگران به عنوان گامی در جهت مقابله با خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف روند غنی سازی به شمار می رود.


ضرب الاجل تعیین شده برای ایران روز شنبه هفته آینده به پایان می رسد. ایران تاکنون با سه قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل رو به رو شده است که از تهران می خواهد تا روند غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و ایالات متحده نیز اخیرا اعلام کرده است که در صورت عدم توقف این برنامه اقدامات تنبیهی بیشتری علیه ایران تصویب خواهد شد.


XS
SM
MD
LG