لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۶

تردید آمریکا نسبت به سخنان رییس جمهوری ایران


دينا پرينو ، سخنگوی کاخ سفيد. (عکس: AFP)
دينا پرينو ، سخنگوی کاخ سفيد. (عکس: AFP)

دینا پرینو، سخنگوی کاخ سفيد، روز دوشنبه اعلام کرد: آمريکا به سخنان اخير رييس جمهوری ايران که گفته است «پاسخ اين کشور به تغيير رفتار آمريکا مثبت خواهد بود»، با شک و ترديد می نگرد.


اين سخنان در حالی بيان می شود که محمود احمدی نژاد روز دوشنبه در مصاحبه ای با برايان ويليامز، خبرنگار شبکه تلويزيونی ان بی سی آمريکا در تهران، گفت: «حرکت به سوی توافق با غرب به ميزان صداقت طرف آمريکايی در برابر ايران بستگی دارد.»


آقای احمدی نژاد افزود: «اگر آمريکا رفتار خود را تغيير دهد، پاسخ مردم ايران به اين تغيير، مثبت خواهد بود.»


سخنان آقای احمدی نژاد در حالی بيان می شود که آمريکا، برای نخستين بار، ويليام برنز، معاون وزارت امور خارجه این کشور، را به مذاکرات هسته ای ميان ايران و شش قدرت جهانی، به ژنو فرستاد، اما اعلام کرد که آقای برنز تنها برای شنيدن پاسخ ايران و نه شرکت در مذاکره، در آن جلسه حضور يافت.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، بعد از مذاکرات ژنو ميان مقامات بلند پايه در ۱۹ ژوئيه اعلام کرد که به ايران دو هفته فرصت داده شده است به پيشنهادهای مطرح شده پاسخ دهد، در غير اين صورت، آمريکا يک گام ديگر در تحريم ايران پيش خواهد رفت تا بتواند اين کشور را به توقف غنی سازی اورانيوم وادار کند.


  • «آقای احمدی نژاد روز شنبه به مردم ايران يک چيز می گويد و روز بعد به خبرنگار آمريکايی چيز ديگری.»
دينا پرينو ، سخنگوی کاخ سفيد

به گزارش خبرگزاری آلمان، دينا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد در مورد مصاحبه رييس جمهوری ايران گفت که آقای احمدی نژاد سخنان متناقضی می گوید.


سخنان خانم پرینو اشاره به سخنرانی روز شنبه محمود احمدی نژاد، در مشهد بوده است که اعلام کرد که «ايران بين پنج تا شش هزار سانتريفوژ در اختيار دارد و اين کشور برنامه هسته ای خود را پی می گيرد.»


سخنگوی کاخ سفید افزود: «آقای احمدی نژاد روز شنبه به مردم ايران يک چيز می گويد و روز بعد به خبرنگار آمريکايی چيز ديگری.»


در همین حال، يکی از ديپلمات هايی که با آژانس بين المللی انرژی اتمی رابطه نزديکی دارد، به خبرگزاری رويترز گفت که ايران در مورد پيشرفت های هسته ای خود مبالغه می کند.


وی افزود: اطلاعات آژانس نشان می دهد که بر خلاف سخنان روز شنبه آقای احمدی نژاد، ايران فقط چهار هزار سانتريفوژ در اختيار دارد و ۳۵۰۰ دستگاه از اين سانتريفوژها مشغول غنی سازی اورانيوم هستند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد با تصويب سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته غنی سازی را متوقف کند، ولی تهران تاکنون از اين دستور سرپيجی کرده و به غنی سازی ادامه داده است.


XS
SM
MD
LG