لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۲

هشدار مجدد آمریکا به ایران در مورد تشدید تحریم ها


سخنگوی کاخ سفید گفته است که در صورت عدم پاسخ ایران پیامدهای منفی برای این کشور به دنبال دارد. (عکس از AFP)
سخنگوی کاخ سفید گفته است که در صورت عدم پاسخ ایران پیامدهای منفی برای این کشور به دنبال دارد. (عکس از AFP)

کاخ سفيد با تاکيد بر نزديک شدن به پایان «ضرب الاجل» ايران برای پاسخ به بسته پيشنهادی، اين کشور را تهديد کرد که درصورت رد بسته مشوق های پیشنهادی با تحريم های تازه رو به رو می شود.

دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد، روز جمعه ۱۱ مرداد ماه، نسبت به پايان ضرب الاجل تعيين شده برای ايران، به منظور پاسخ اين کشور به بسته پيشنهادی کشورهای عضو گروه ۱+۵ هشدار داد و گفت: «اگر آنها [ايران] به بسته بسيار سخاوتمندانه ما پاسخ مثبت ندهند، پيامد های منفی ای در انتظارشان خواهد بود و این ممکن است در قالب تحريم ها باشد.»


این در حالی است که ساعتی پيش از اظهارات سخنگوی کاخ سفید، علي اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، در تهران گفته بود: «هيچ توجيه قانونی و فنی برای توقف هيچگونه جنبه ای از برنامه صلح آميز هسته ای ايران وجود ندارد؛ از اين رو ما هيچکدام از فعاليت های هسته ای مان از جمله غنی سازی را کنار نمی گذاريم.»

با اين حال دانا پرينو در سخنان خود در حضور خبرنگاران گفته است: «ايران طی هفته گذشته، پيام های متفاوتی فرستاد و گفتن اينکه موضع نهايی ايران چيست، مشکل است.»


ضرب الاجل دو هفته ای


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، در تاريخ ۳۱ تير ماه و دو روز بعد از مذاکرات ژنو موضوع تعيين ضرب الاجل برای ايران به منظور پاسخ به بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ را مطرح کرد.


  • «اگر آنها [ايران] به بسته بسيار سخاوتمندانه ما پاسخ مثبت ندهند، پيامد های منفی ای در انتظارشان خواهد بود و این ممکن است در قالب تحريم ها باشد.»
دنا پرینو، سخنگوی کاخ سفید

او گفته بود: «ايران از تاکتيک مانع تراشی و تاخير بهره می گيرد، و بايد در دو هفته به بسته پيشنهادهای تشويقی گروه ۱+۵ به تهران، در ازای تعليق روند غنی سازی اورانيوم در ايران، پاسخی جدی بدهد.»

اما طی هفته گذشته منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران و حسن قشقاوی، سخنگوی اين وزارت خانه، تعيين هرگونه ضرب الاجل برای ايران را رد کرده اند.

اظهارات وزير امور خارجه ايران، با واکنش وزارت امور خارجه آمريکا همراه شد و گنزالو گايگوس، جانشين سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، در این زمینه گفت: «به آنها [ايران] دو هفته وقت داده شده بود، اين دو هفته در پايان هفته جاری به سر می رسد، ما در تعطيلات پايان هفته در انتظار پاسخ هستيم.»


خبرگزاری فرانسه هم در گفت وگو با يک سياستمدار اتحاديه اروپا در بروکسل که نامی از او برده نشده، نظر اتحاديه اروپا در باره اين ضرب الاجل را پرسيده است.

اين ديپلمات گفته است که اتحاديه اروپا، برای دريافت پاسخ ايران، «عجله ای ندارد» و افزوده است: «ما اميدواريم پاسخ روشن ايران را ظرف امروز يا فردا دريافت کنيم اما اگر اين پاسخ روز دوشنبه هم به ما برسد، اتفاقی نمی افتد.»

او همچنین درباره تعيين ضرب الاجل گفته است که خاوير سولانا در پايان مذاکرات ژنو، از ايران خواسته است ظرف دو هفته پاسخ روشن خود به بسته پيشنهادی را اعلام کند.

سعيد جليلی، دبير شورای امنيت ملی ايران و مذاکره کننده هسته ای اين کشور روز شنبه ۲۹ تير ماه برای مذاکره با نمايندگان کشورهای عضو گروه ۱+۵ و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا به ژنو سفر کرد.


خاوير سولانا در پايان اين نشست که برای اولين بار طی ۳۰ سال گذشته با حضور يک مقام بلند پايه دولت آمريکا برگزار شده بود گفت که ايران در جريان اين نشست به بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ «پاسخ روشنی نداده است.»

کشور های عضو گروه۱+۵ شامل آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه، چين و آلمان در پی سرپيچی ايران از خواست قطعنامه سوم شورای امنيت که بر محور توقف غنی سازی از سوی ايران استوار بود، بسته يا شامل مشوق های سياسی و اقتصادی به ايران ارائه کردند تا شايد اين کشور مجاب به توقف غنی سازی شود.


اما مقامات ايران از زمان تصويب قطعنامه سوم شورای امنيت در اسفند ماه گذشته تا کنون بارها اعلام کرده اند که حاضر به توقف غنی سازی اورانیوم نيستند.


در هفته گذشته هم همزمان با مطرح شدن ضرب الاجل برای پاسخ ايران به بسته پيشنهادی که آن هم برپايه توقف غنی سازی اورانيوم استوار است، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران و علی خامنه ای رهبر ايران اعلام کرده اند که زير بار اين خواست جامعه جهانی نمی روند.

قطعنامه سوم شورای امنیت سازمان ملل اسفند ماه گذشته و پس از گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای در باره برنامه هسته ای ایران تصویب شد.

در این گزارش نسبت به احتمال ارتباط برنامه هسته ای ایران و مطالعات نظامی این کشور ابراز نگرانی شده بود.

این قطعنامه از ایران می خواست که ظرف سه ماه غنی سازی را که کاربرد دوگانه در صنایع نظامی و غیر نظامی دارد را متوقف کند و به سوالات بارزسان آژانس پاسخ دهد. درخواستی که ایران تاکنون زیر بار آن نرفته است.


XS
SM
MD
LG