لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۹

بريتانيا وضعیت مناقشه اتمی ايران را خطرناک دانست


ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، وضعیت مناقشه اتمی ایران را خطرناک دانسته است.
(عکس از: EPA)
ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، وضعیت مناقشه اتمی ایران را خطرناک دانسته است. (عکس از: EPA)

ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، روز پنجشنبه تاکيد کرد: مناقشه هسته ای ايران به وضعيت «بسيار خطرناکی» رسيده است و لندن « صد در صد» خواهان حل اين مشکل از طريق ديپلماسی است.


آقای ميليبند در پاسخ به اين پرسش که در صورت حمله اسرائيل به ايران، آيا بريتانيا از آن پشتيبانی خواهد کرد يا نه، گفت: ما خواهان رسیدن به ان وضعیت نیستیم ... و صد در صد به حل اين مشکل از راه ديپلماسی معطوف هستیم»..


آقای ميليبند افزود: « برای اين مشکل، بايد راه حلی ديپلماتيک يافت زيرا که چنين راهی، بی نهايت به سود همه است.»


با اين حال، وزير امور خارجه بريتانيا اضافه کرد:« اين يک وضعيت بسيار، بسیار خطرناک است. اين [مسئله] می تواند از طريق ديپلماتيک حل شود، ولی نياز است که هزينه رويکرد ايرانی ها کاملا روشن شود».


کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ در نشست ژنو در ۱۹ ژوئيه به ايران مهلتی دو هفته ای داده اند تا پاسخ نهايی خود را به بسته پيشنهادی قدرت جهانی ارائه کند.


  • « اين يک وضعيت بسيار، بسیار خطرناک است. اين [مسئله] می تواند از طريق ديپلماتيک حل شود، ولی نياز است که هزينه رويکرد ايرانی ها کاملا روشن شود».
ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا

در همين زمينه، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، روز چهارشنبه با رد اين ضرب الاجل گفته بود: «در مذاکرات تهران هيچ صحبتی از تاريخ مشخصی مطرح نبود.»


اشاره آقای متکی به سفر خاوير سولانا، مسئول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا به تهران است که در جريان آن وی بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی به مقام های جمهوری اسلامی ايران ارائه کرد.


آمريکا، بريتانيا، روسيه، چين و فرانسه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به ۱+۵، با ارائه بسته پيشنهادی به ايران کوشيده اند تا اين کشوررا ترغيب کنند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند.


آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، نیز روز چهارشنبه تاکيد کرده بود که تهران از برنامه هسته ای خود چشم پوشی نخواهد کرد و به غنی سازی اورانيوم ادامه خواهد داد.


از سوی ديگر اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، روز چهارشنبه بارديگر تاکيد کرده بود برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی، تحريم های سخت می تواند کار ساز باشند، ولی با اين حال وی تاکيد کرد:«به اعتقاد ما هيچ گزينه ای نبايد در اين رابطه از روی ميز برداشته شود».


در همين زمينه، باراک اوباما، نامزد حزب دمکرات برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا، به قانونگذاران اين کشور گفته است در صورتی که تحريم ها عليه ايران ناکام شوند، اسرائيل احتمالا به ايران حمله خواهد کرد.


به گزارش شبکه تلويزيونی ای بی سی، آقای اوباما در نشست روز سه شنبه خود با قانونگذاران مجلس نمايندگان اين مسئله را مطرح کرده است.


يکی از نمايندگان حاضر در اين نشست به ای بی سی گفته بود: «آقای اوباما گفت: هيچ کسی به من مستقيما در اين زمينه چيزی نگفته است، ولی احساس من اين است که در صورت ناکام ماندن تحريم ها، اسراييل به ايران حمله خواهد کرد».


هنوز نه دفتر انتخاباتی آقای اوباما و نه دفتر سنای وی در اين مورد اظهار نظری نکرده است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها از سال ۲۰۰۶ به گسترش فعاليت های اتمی خود اقدام کرده است.


ايران تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی اين کشور است و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است.


اين در حالی است که کشورهای غربی نگران آن هستند که ايران اين تکنولوژی را برای دستيابی به سلاح هسته ای به کار گيرد.


XS
SM
MD
LG