لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۳

رفسنجانی: در دو، سه سال گذشته عقب تر رفته ایم


اکبر هاشمی رفسنجانی بارها از سیاست های دولت محمود احمدی نژاد انتقاد کرده است.(عکس: ایسنا)
اکبر هاشمی رفسنجانی بارها از سیاست های دولت محمود احمدی نژاد انتقاد کرده است.(عکس: ایسنا)

اکبر هاشمی رفسنجانی، از با نفوذ ترين رهبران جمهوری اسلامی، در سخنانی گفت که در دو سه سال گذشته نه تنها جلو نرفتيم بلکه عقب تر هم رفته ايم.


آقای رفسنجانی که همزمان دو سمت رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس خبرگان را بر عهده دارد در سخنانی که به صورت تلويحی سياست های محمود احمدی نژاد را هدف قرار گرفته است، اظهار داشت: «در سند چشم انداز بيست ساله بايد تبديل به مقام اول در منطقه شويم که متاسفانه در دو سه سال گذشته نه تنها جلو نرفتيم، بلکه عقب تر هم رفته ايم و بايد در ۱۷ سال آينده با سرعت بيشتری حرکت کنيم.»


اظهارات اين مقام بلندپايه ايرانی که رقيب انتخاباتی رييس جمهوری اسلامی ايران در سال ۱۳۸۴ بود، از جمله انتقادات گسترده ای است که در سال های اخبر عليه سياست های محمود احمدی نژاد مطرح شده است.


آقای رفسنجانی که روز جمعه در جمع شماری از فعالان دانشجويی سخن می گفت، افزود: «از نظر سرمايه کمبودی نداريم. زمانی برای يک دلار می دويديم اما اکنون دولت به اين فکر است که از دلارها چگونه استفاده کند.»


افزايش قيمت نفت در سال های اخير سبب شده است که در آمدهای نفتی ايران به مرز ۷۰ ميليارد دلار در سال برسد که در طول تاريخ اين کشور بی سابقه توصيف شده است.


  • «در سند چشم انداز بيست ساله بايد تبديل به مقام اول در منطقه شويم که متاسفانه در دو سه سال گذشته نه تنها جلو نرفتيم، بلکه عقب تر هم رفته ايم و بايد در ۱۷ سال آينده با سرعت بيشتری حرکت کنيم.»
اکبر هاشمی رفسنجانی

اين در حالی است که به گفته منتقدين دولت نهم، سياست های محمود احمدی نژاد در زمينه تزريق منابع مالی به جامعه و نداشتن برنامه مشخص اقتصادی باعث شده است که نه تنها در وضعيت اقتصادی مردم ايران بهبودی حاصل نشود بلکه به تورم و گرانی بی سابقه نيز دامن زده شود.


ولی دولت نهم با رد انتقادها می گويد که تورم و گرانی منشاء خارجی دارد و ناشی از بالا رفتن قيمت نفت و تورم جهانی است که به داخل ايران منتقل می شود.


ادامه انتقاد از دولت نهم


اکبر هاشمی رفسنجانی در بخش ديگری از سخنان خود گفته است: «تاريخ گواهی می دهد هرجا که انسان، آگاه و عالم بوده تمدن خلق شده و هر گاه از خارج از کشور حمله ای صورت گرفته يا در داخل تکبر و ديکتاتوری وجود داشته، تمدن شکسته شده و يا به جايی ديگر رفته است.»


رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين زمينه توضيح بيشتری نداده است.


اکبر هاشمی رفسنجانی در ماه های گذشته نيز با انتقاد از رويکرد اقتصادی دولت نهم گفته بود که « ساختن اقتصاد کشور با شيوه گدا پروری جواب نمی دهد و لذا بايد در عرصه توليد قدم های مهم و اساسی برداريم.»


وی افزوده بود: «تا کنون دولت در زمينه خصوصی سازی موفق نبوده است و نتوانسته به تعهدات خود در اين زمينه عمل کند.علناً بخش خصوصی هم وارد عرصه نشده است.»


به گفته تحليلگران سياسی، با نزديک شدن به انتخابات دهم رياست جمهوری در ايران که قرار است سال آينده برگزار شود، و همچنين اجرای طرح تحول اقتصادی که دولت نهم وعده آن را داده است، موج انتقادها از عملکرد و سياست های محمود احمدی نژاد افزايش خواهد يافت.


اين تحليلگران معتقدند: رفتار سیاسی رييس جمهوری اسلامی در سه سال گذشته سبب شده است که ايران با فشارهای گسترده بين المللی در زمينه برنامه هسته ای و تحريم های اقتصادی روبرو شود و از سوی ديگر موج نارضايتی ها در داخل افزايش يابد.


XS
SM
MD
LG