لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۳

«غیر متعهدها کاملا از برنامه هسته ای ایران حمایت نکردند»


شورای امنیت با صدور سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. (عکس:AFP)
شورای امنیت با صدور سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. (عکس:AFP)

مقام های آمريکايی روز جمعه اعلام کردند که ايران نتوانسته است حمايت کشورهای جنبش غیر متعهدها را در مورد برنامه هسته ای خود و عليه تحريم های شورای امنيت جلب کند.


اين مقام ها که نخواستند هويت شان فاش شود، به آسوشيتدپرس گفتند: «اگر چه کشورهای جنبش غیر متعهدها از برنامه صلح آميز هسته ای ايران حمايت کردند، اما درخواست تهران را برای حمايت کامل از فعاليت های هسته ای اين کشور را رد کردند.»


اين مقام ها افزودند که تهران از کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها خواسته بود که در بيانيه نهايی خود از شورای امنيت سازمان ملل بخواهند که به تحريم ها عليه ايران پايان دهد.


ايران همچنين خواسته بود که در بيانيه نهايی، رد مشروعيت شورای امنيت سازمان ملل متحد در زمينه موضوع هسته ای اين کشور اعلام شود.


به گزارش آسوشيتدپرس، در بيانيه نهايی هيچ اشاره ای به اين دو موضوع نشده است و وزيران امور خارجه کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها درخواست ايران را رد کرده اند.


مقام های آمريکايی افزودند: پيش نويس و بيانيه نهايی اين جنبش نشان می دهد که ايرانی ها تلاش کرده اند که تحريم های شورای امنيت عليه اين کشور مساله ای سياسی خوانده شود، ولی موفق به گنجاندن اين مطلب در بيانيه نهايی نشده اند.


اين در حالی است که شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرده و از اين کشور خواسته است غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. تهران تاکنون از اين دستور سازمان ملل متحد سر پيچی کرده و غنی سازی را ادامه داده است.


به گفته مقام های آمريکايی، کوبا، بلاروس و ونزوئلا که روابط خوبی با آمريکا ندارند، از درخواست تهران حمايت کرده اند، ولی با مخالفت بسياری ديگر از اعضای جنبش روبرو شده اند.


پانزدهمين اجلاس وزيران امور خارجه کشورهای جنبش غیر متعهدها هفته گذشته، با حضور ۱۲۰ کشور در تهران برگزار شد.


آمريکا عضو جنبش عدم تعهد نيست و اين اطلاعات را از برخی از کشورهای عضو که در اين اجلاس حضور داشته اند، بدست آورده است.


مقام های ايرانی از جمله علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، بيانيه نشست جنبش غیر متعهدها در تهران را پيروزی برای ايران و پيامی مثبت و قوی دانست که تنها راه حل در مورد برنامه هسته ای ايران، گفت و گو و مذاکره است.


XS
SM
MD
LG