لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۶

احمدی نژاد: ايستادگی می کنيم


محمود احمدی نژاد گفت:«ايستادگی ملت ها، دشمنان مجبور به عقب نشينی خواهند بود و البته پيروزي های بزرگ از دل سختي ها بيرون مي آيد.»(عکس: AFP)
محمود احمدی نژاد گفت:«ايستادگی ملت ها، دشمنان مجبور به عقب نشينی خواهند بود و البته پيروزي های بزرگ از دل سختي ها بيرون مي آيد.»(عکس: AFP)

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، روز جمعه اعلام کرد که ايران با استفاده از قدرت خود در برابر دشمنانش ايستادگی خواهد کرد.


به گزارش خبرگزاری ها، وی در ديدار وزير امور خارجه کره شمالی در تهران گفت: «خوی سلطه طلبی آمريکا به گونه ای است که در برابرش هر مقدار عقب نشينی صورت گيرد، جلوتر می آيد. بنابراين تنها راه موفقيت ايستادگی در برابر زياده خواهی زورگويان است.»


وی اضافه کرد که با ايستادگی ملت ها، دشمنان مجبور به عقب نشينی خواهند بود و البته پيروزی های بزرگ از دل سختی ها بيرون می آيد.


اين بخش از سخنان محمود احمدی نژاد در اشاره به تحريم های بين المللی است که توسط شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران برقرار شده اند.


در عين حال، سخنان رييس جمهوری اسلامی ايران يک روز پيش از پايان مهلت دوهفته ای گروه پنج به علاوه يک به ايران ابراز شده است.


«آمريکا در شرايط بسيار سختی قرار دارد.»
محمود احمدی نژاد

اين مهلت در مذاکرات سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران، با نمايندگان اين گروه در ژنو در روز ۲۹ تير داده شد.


نمايندگان کشورهای آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه، چين و آلمان از ايران خواسته اند در اين مدت پاسخ خود را به بسته پيشنهادی آنان اعلام کند.


کشور های عضو اين گروه در پی سرپيچی ايران از خواست قطعنامه سوم شورای امنيت که بر محور توقف غنی سازی از سوی ايران استوار بود، بسته مشوق های سياسی و اقتصادی به ايران ارائه کردند تا شايد اين کشور مجاب به توقف غنی سازی شود.


اما مقامات ايران، از زمان تصويب قطعنامه سوم شورای امنيت در اسفند ماه گذشته تا کنون، بارها اعلام کرده اند که حاضر به توقف غنی سازی اورانيوم نيستند.


در هفته گذشته نيز همزمان با مطرح شدن ضرب الاجل برای پاسخ ايران به بسته پيشنهادی که آن برپايه تعلیق غنی سازی اورانيوم استوار است، محمود احمدی نژاد، رييس جمهور، و علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، اعلام کردند که زير بار اين خواست جامعه جهانی نمی روند.


قطعنامه سوم شورای امنيت سازمان ملل متحد اسفند ماه گذشته و پس از گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته ای ايران تصويب شد.


در اين گزارش نسبت به احتمال ارتباط برنامه هسته ای ايران و مطالعات نظامی اين کشور ابراز نگرانی شده بود.


اين قطعنامه از ايران می خواست که ظرف سه ماه غنی سازی را که کاربرد دوگانه در صنايع نظامی و غير نظامی دارد را متوقف کند و به سوالات بارزسان آژانس پاسخ دهد. درخواستی که ايران تاکنون آن را نپذیرفته است.


کشورهای غربی از آن نگرانند که ايران درصدد توليد سلاح هسته ای باشد، اما تهران تاکيد می کند که برنامه هسته ای اش مسالمت آميز است.


با اين همه، ايران از اجرای سه قطعنامه شورای امنيت که خواستار تعليق فعاليت های هسته ای اين کشور شده اند، خودداری کرده است.


«قدرت آمريکا رو به افول است»


رييس جمهوری اسلامی ايران در دیدار وزیر امور خارجه کره شمالی عنوان کرد که قدرت آمريکا به سرعت در حال افول است و افزود:« آمريکا در شرايط بسيار سختی قرار دارد و بعيد است بتواند از اين شرايط رهايی يابد.»


او گفت:« سياست خارجی آمريکا در تمام جهان منجر به شکست های پی در پی شده است؛ چنانچه وضعيت اقتصادی آنان نيز رو به اضمحلال پيش می رود.»


پاک اوی چون، وزير امور خارجه کره شمالی، نيز با اشاره به حمايت همه جانبه پيونگ يانگ از حق مسلم ملت ايران در دستيابی به انرژی صلح آميز هسته ای گفت:« ايستادگی قاطعانه ملت و دولت ايران در برابر زيادهخواهي های آمريکا در مسأله هسته ای، موجب اعتماد بيش از پيش مردم کره شمالی به جمهوری اسلامی ايران شده است. »


وی با انتقاد از آنچه که سياست يک جانبه گرايی آمريکا ناميد، گفت: «در جبهه مشترک مقابله با امپرياليسم، در کنار مردم ايران هستيم.»


XS
SM
MD
LG