لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۲

رییس جمهوری سوریه به ایران سفر می کند


بشار اسد برای دیدار مقامات ایران به تهران سفر می کند.
(عکس از: AFP )
بشار اسد برای دیدار مقامات ایران به تهران سفر می کند. (عکس از: AFP )

بشار اسد، ریيس جمهوری سوريه، در راس یک هیئت بلندپایه روز شنبه آينده برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری های ايران، بشار اسد، ریيس جمهوری سوريه، که برای سفری دو روزه به تهران خواهد رفت از سوی محمود احمدي نژاد، رییس جمهوری ایران، مورد استقبال رسمی قرار خواهد گرفت.

بشار اسد چندی پيش به پاريس سفر کرده و با نیکلا سارکوزی، ریيس جمهوری فرانسه، مذاکره کرده بود. آقای پس از این دیدار گفته بود که آقای سارکوزی از وی خواسته است که درباره مسائل هسته ای ايران با مقامات ايرانی گفت وگو کند.


اين در حالی است که ايران به اظهارات بشار اسد در باره اسراييل که در جريان اجلاس پاريس، واکنش منفی نشان داد.

بشار اسد گفته بود: «دستيابی به صلح با اسراييل امکان پذير» است. اسد در مصاحبه ای با تلويزيونی الجزيره در پايان سفر خود به فرانسه به پيروی دمشق از اصل عودت بدون چون و چرای مناطق اشغال شده بلنديهای جولان توسط اسراييل در سال ۱۹۶۷ تاکيد و اعلام کرد:«سوريه روابط عادی با اسراييل برقرار خواهد کرد.»


وی در همين حال قول داده بود نکاتی را که از سوی اتحاديه اروپا در مذاکرات با نيکلا سارکوزی بر آنها تاکيد شده است، به محمود احمدی نژاد، «دوست و متحد خود»، منتقل خواهد کرد.


واکنش کیهان


بلافاصله پس از طرح مواضع جديد سوريه، حسين شريعتمداری مدير مسئول روزنامه کيهان، به روزنامه الشرق الاوسط اعلام کرد:«در صورتيکه دمشق اسراييل را به رسميت بشناسد و با اين کشور قرار داد صلح امضا کند، روابط سوريه و ايران به طور ريشه ای تغيير خواهد کرد.»


حسین شریعتمداری، نماینده آیت الله علی خامنه ای در کیهان، اضافه کرده بود «ايران وجود اسراييل را به رسميت نمی شناسد.»


با اين همه بشار اسد در پی درخواست رسمی اسرائيل مبنی بر قطع رابطه با ايران گفته بود:«روابط ما با ايران روابطی عادی است وهيچ پيشنهادی را برای قطع اين همکاری نمی پذيريم.»


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، نيز گفته بود:«اسرائيل در شرايطی نيست که برای سوريه شرط تعيين کند.»


اسرائیل و صلح با همسایگان

دولت اسراييل، چندی پيش از زبان وزير امور خارجه اش اعلام کرده بود که اين کشور مشتاق است تا با همسايگان خود در صلح و فضای مسالمت آميز زندگی کند. اما سوريه بايد درک کند که نمی تواند در همان حال مناسبات پيشين خود با جمهوری اسلامی ايران يا حماس و حزب الله را هم دنبال کند.


مذاکرات غير مستقيم سوريه و اسرائيل که دشمن دراز مدت يکديگر بوده اند، با ميانجيگری ترکيه از ماه مه آغاز شد و به آنجا رسيد که بشار اسد اعلام کرده بود: « در صورتی که ميانجيگری ترکيه به صلح بين سوريه و اسرائيل منجر شود، دمشق مناسبات عادی با اسرائيل برقرار خواهد کرد که شامل بازگشايی سفارتخانه هم خواهد شد.»


با اين حال پس ازگذشت يک ماه از آغاز بحث بر سر روابط ايران و سوريه، سفير سوريه در ايالات متحده آمريکا گفت که کشورش خواهان پايان حالت جنگی با اسرائيل است و گفته بود: «ما تصميم داريم تا يکديگر را به رسميت بشناسيم.»


تحلیلگران می گویند با توجه به این تحولات، نه سفر ژنرال ترکمانی، وزير دفاع سوريه و فرمانده ارتش، به ايران و نه سفر آقای متکی به سوريه نتوانسته است نگرانی های ايران را در از دست دادن يکی از مهمترين متحدانس در خاورميانه برطرف کند.


XS
SM
MD
LG