لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۲

مشارکت ایران و سوریه در نشست بررسی اوضاع عراق


از ایران منوچهر متکی در این نشست حاضر خواهد شد.
از ایران منوچهر متکی در این نشست حاضر خواهد شد.

به گفته مقام های سازمان ملل، در نشستی که به زودی در پايتخت سوئد در سطح وزيران برای بررسی اوضاع عراق برگزار می شود، وزير امور خارجه ايران و سفير سوريه در سوئد نيز حضور خواهند داشت.


گفت و گوها در استکهلم برای ارزيابی پيشرفت در اجرای يک طرح صلح و توسعه که با هدف کمک به بازسازی عراق طراحی شده بود، برگزار خواهد شد.


مقام های سازمان ملل متحد به خبرگزاری رويترز گفتند که منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران در ميان شرکت کنندگانی قرار دارد که حضورشان را در اين نشست تاييد کرده اند.


سوريه که سفيرش در به سوئد، نمايندگی اين کشور را در اعزام می کند در سطحی پايين تر در نشست استکهلم حضور خواهد يافت.



ايران می گويد که اشغال نظامی عراق به دست ارتش های خارجی به رهبری آمريکا و بدون تاييد شورای امنيت سازمان ملل متحد، علت اصلی ناآرمی در عراق و کشته شدن شهروندان غيرنظامی اين کشور است.

واشينگتن، تهران را به مسلح کردن و آموزش دادن شورشيان در عراق به منظور بی ثبات کردن آن کشور متهم کرده است.


ايران همواره اين اتهامات را رد کرده و تاکيد کرده آمريکا برای ادعاهايش، سندی ارائه نکرده است. در مقابل ايران می گويد که اشغال نظامی عراق به دست ارتش های خارجی به رهبری آمريکا و بدون تاييد شورای امنيت سازمان ملل متحد، علت اصلی ناآرمی در عراق و کشته شدن شهروندان غيرنظامی اين کشور است.


دولت آمريکا همچنين سوريه را متهم می کند که به شبه نظاميان اجازه می دهد از مرز اين کشور با عراق، وارد خاک عراق شوند. بر اساس گفته برخی مقام های آمريکايی، سوريه از ورود سلاح از مرزهايش به عراق جلوگيری نمی کند.


سازمان ملل که حضورش در عراق را به طور آهسته بازسازی می کند، برگزاری نشست استکهلم را با همکاری دولت سوئد که ميزبان آن است سازماندهی می کند.


گروه بين المللی بهم پيوسته با عراق که در نشست استکهلم، گزارش سالانه خود را بررسی خواهد کرد، سال گذشته در شرم اشيخ مصر آغاز به کار کرد.


XS
SM
MD
LG