لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

مولن: ايران صلح در عراق را به مخاطره انداخته است


درياسالار مايکل مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا
(عکس از AFP)
درياسالار مايکل مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا (عکس از AFP)

رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا روز سه شنبه به نمايندگان کنگره اين کشور گفت: ايران مستقيما با اقدامات خود، صلح در عراق را به مخاطره انداخته است.


درياسالار مايکل مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، به اعضای کميسيون دفاع سنا گفت: «اقدامات غير مسئولانه» نيروهای سپاه پاسداران، صلح در عراق را «مستقيما به مخاطره انداخته است».


در همين حال، درياسالار مولن تاکيد کرد که خویشتنداری آمريکا در پاسخ دادن به اين تهديدها به معنی ناتوانی در دفاع از خود نيست.


سناتور آرلن اسپکتر، يکی از اعضای کميسيون دفاع، نيز نسبت به رويکرد دولت جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در خصوص خودداری از گفت وگو با ايران ابراز نگرانی کرد.


ايران و آمريکا که از سال ۱۹۸۰ روابط ديپلماتيک نداشته اند، سال گذشته برای نخستين بار سه دور مذاکره بر سر مسائل امنيتی عراق با يکديگر داشتند، اما دور چهارم مذاکرات به تاخير افتاده است.


آمريکا ايران را متهم می کند که در صدد توليد سلاح هسته ای است و با آموزش و تسليح شبه نظاميان شيعه عراقی به خشونت ها در اين کشور دامن می زند.


سناتور آرلن اسپکتر، از نمايندگان جمهوری خواه سنای آمريکا، گفت: مذاکره با اتحاد جماهير شوروی سابق، ليبی، و کره شمالی نشان داده است که این رویکرد می تواند موثر باشد و درباره ايران می توان چنين شیوه ای را نيز در پيش گرفت.


آرلن اسپکتر تصريح کرد: در صورتی که دولت آمريکا از گفت وگو با ايران خودداری کند، «فرصت بزرگی را برای جلوگيری از درگيری در آينده از دست داده ايم».


  • «سئوال اين است که آيا با دولتی که در ايران حاکم است می توان گفت وگوی سازنده بر سر مسايل اساسی داشت، من فکر می کنم اين پرسش قابل بحثی است».
رابرت گیتس

نفوذ کافی بر ایران


در همين زمينه، پاتريک ليهی و ديانا فينستين، سناتورهای دموکرات، نيز از وزير دفاع آمريکا خواستند تا سياست ها دولت جرج بوش در قبال ايران را به چالش بکشد.


در همين حال، رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، نيز در واکنش به در خواست ها درباره مذاکره با تهران گفت: از ديدار با مقامات ايران حمايت می کند، اما این مشروط به زمانی است که آمريکا در این زمینه از نفوذ کافی برخوردار باشد.


آقای گيتس افزود : کشورهای هايی مانند ليبی و کره شمالی در وضعيتی بودند که می خواستند که فشار های تحریم اقتصادی بر انها کاهش يابد.


به گفته آقای گیتس نکته «کليدی» این است که بتوان نفوذ کافی چه از طريق اقتصادی، ديپلماتيک و يا فشار نظامی، بر دولت ايران به دست آورد.


وزير دفاع آمريکا اضافه کرد:«آنها [ايرانی ها] می خواهند با ايالات متحده گفت وگو کنند چرا که فکر می کنند چيز از ما می خواهند، اين خود نشانه ای از کاهش فشار است».


آقای گيتس به قانوگذاران آمريکايی گفته است : ابن که گفت و گو با ايران در شرايط کنونی سازنده باشد، پرسشی قابل بحث است.


آقای گیتس در حالی به پرسش ها درباره مذاکره با ایران پاسخ داد که طی روز های اخیر مسئله گفت وگو با تهران به یکی از مسایل اصلی رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدل شده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، اقای گيتس همچنين تصريح کرده است: احتمالا آمريکا يک بار فرصت مذاکره با ايران را در بين سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ از دست داده است، اما دولت محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در پی «احيای ديدگاههای افراطی اسلام انقلابی است».


وزير دفاع آمريکا افزوده است:«سئوال اين است که آيا با دولتی که در ايران حاکم است می توان گفت وگوی سازنده بر سر مسايل اساسی داشت، من فکر می کنم اين پرسش قابل بحثی است».


آقای گيتس که در کميسيون دفاع سنای آمريکا حاضر شده بود به سئوال های نمايندگان اين کميسيون در خصوص رابطه با ايران پاسخ داد و امکان موثر بودن گفت وگو با ايران را در شرايط کنونی رد کرد.


آمريکا ايران را متهم می کند درصدد است توليد سلاح هسته ای است و اعلام کرده است تا زمانی که تهران غنی سازی اورانيوم را متوقف نکند با اين کشور وارد مذاکره مستقیم نخواهد شد.


XS
SM
MD
LG