لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

هشدار آمريکا به ایران درباره مداخله در عراق


درياسالار مايکل مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا.
عکس از( AFP)
درياسالار مايکل مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا. عکس از( AFP)

درياسالار مايکل مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، روز جمعه گفت ايران کمک های تسليحاتی و اموزشی خود به شبه نظاميان شيعه عراقی را افزايش داده است و واشينگتن گزينه نظامی را برای توقف تهران از دستور کار خارج نکرده است.


درياسالار مايکل مولن که در يک کنفرانس خبری در وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، صحبت می کرد، افزود: حکومت ايران ادعا می کند که چنين اقداماتی را در ماه های گذشته متوقف کرده است.


رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا افزود: اين خيلی روشن است که آنها چنين اقدامی نکرده اند، در حقيقت به نظر می رسد آنها اقداماتی بيشتری نيز در اين زمينه انجام داده اند.


به گزارش رويترز، درياسالار مايکل مولن تصريح کرد که او «شديدا نگران» اقدامات ايران در منطقه و به ويژه حمايت از گروه های حماس و حزب الله در لبنان است.


رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا گفت: ايالات متحده همچنان به رويکرد ديپلماتيک، اقتصادی و ديگر شيوه های غير نظامی برای ترغيب ايران به تغيير رفتار در عراق و منطقه ادامه می دهد، اما پنتاگون گزينه نظامی را نيز مد نظر خواهد داشت.


درياسالار مايکل مولن گفت:«وقتی می گويم گزينه نظامی از روی ميز کنار گذاشته نمی شود، قطعا بيش از اين می رساند که گزينه نظامی را در اختيار داريم».


مقامات رسمی آمریکا در واشنگتن و عراق ایران را متهم می کنند که با ارسال اسلحه به عراق به شورشیان مسلح عراقی یاری می رسانند و به آنها آموزش نظامی می دهند. ایران این اتهامات را رد می کند.


با اين حال، درياسالار مولن هرگونه درگيری نظامی بین ايران و آمريکا را در آينده نزديک رد کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای مولن گفت:«اما من نگرانم اين تنش ها که طی چند سال گذشته افزايش يافته است، ايران واکنشی نشان نداده، اتفاقا به نظر می رسد اقدامات خود در رمينه حمايت از تروريسم را افزايش داده است.»


وی افزود:«نگرانم که اين روند در دراز مدت به کجا منتهی خواهد شد، و در اين رابطه نه زمان آن و نه راه حل آن را دارم. به نظر من نياز داريم که از همه ابزار های موجود برای فشار استفاده کنيم».


  • «اين بسيار روشن است که به تازگی مقدار بيشتری سلاح های ساخت ايران به عراق سرازير می شود. اين مسئله به ويژه در جريان درگيری های اخير بصره بيشتر مشخص بود. اما حمايت های ايران تنها شامل ارسال سلاح نيست. آنها عراقی ها را در ايران آموزش می دهند تا به کشور بازگشته و با امريکايی ها بجنگند».
درياسالار مايکل مولن

اظهارات درياسالار مولن از نظر اينکه او فرد ميانه رويی محسوب می شود اهميت دارد. پيشتر او نسبت به پيامدهای جنگ عراق برای ارتش امريکا ابراز نگرانی کرده بود.


رييس ستاد مشترک ارتش امريکا با اشاره به اقدامات ايران در گذشته و ادامه آنها در آينده گفت:« شواهدی در دست نيست که نشان دهد که اين افزايش کمک ها با دستور رهبران بلندپايه ايران انجام می شود».


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا با اين حال تاکيد کرد: اين بسيار روشن است که به تازگی مقدار بيشتری سلاح های ساخت ايران به عراق سرازير می شود. اين مسئله به ويژه در جريان درگيری های اخير بصره بيشتر مشخص بود.


درياسالار مايکل مولن می گويد: حمايت های ايران تنها شامل ارسال سلاح نيست. وی می افزايد:«آنها عراقی ها را در ايران آموزش می دهند تا به کشور بازگشته و با امريکايی ها بجنگند».


به گفته درياسالار مايکل مولن منابع اطلاعاتی آمريکا ازرويکرد مشابه ايران نسبت به آموزش نيروهای طالبان در افغانستان خبر داده اند.


محموله سلاح های ساخت ایران


همزمان با اظهارت دریاسالار مولن، ارتش آمریکا در عراق اعلام کرد که محموله ای از سلاح های تازه ساخت ایران شامل خمپاره، راکت و مواد منفجره را کشف کرده است.


روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، به نقل از دو تن از فرماندهان ارشد آمریکا در عراق می گوید: تاریخ ساخت این سلاح ها که برروی آنها حک شده، نشان می دهد که آنها در دو ماه گذشته در ایران ساخته شده اند.


ایالات متحده آمریکا قصد دارد مخفی گاه کشف شده را در معرض دید عمومی قرار دهد.


به گفته ژنرال های آمریکایی، احتمالا روز دوشنبه آینده محل سلاح های کشف شده به نمایش عمومی گذاشته می شود.


اگرچه کشف این مخفیگاه اسلحه به معنای اطمینان ازآن نیست که ساخت و ارسال آنها توسط ایران انجام شده، اما خبر کشف محموله یاد شده به اتهاماتی اشاره می کند که مدت ها از سوی آمریکا متوجه ایران شده است.


ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در عراق، اخیرا در گزارشی ایران را بزرگترین تهدید طولانی مدت برای عراق خواند.


در ماه گذشته ژنرال مایکل مولن، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که حمایت ایران از شبه نظامیان شیعه عراقی افزایش یافته است. رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا نیز دست محمود احمدی نزاد را در نقل و انتقال اسلحه به عراق دخیل دانسته است.


ایران همواره ارسال هر گونه سلاح برای گروه های تندروی عراق را رد کرده و این گفته ها را «تبلیغاتی» خوانده است.


وزارت امور خارجه آمریکا هنوز درباره این گزارش، ابراز نظر نکرده است، اما بسیاری از ژنرال های آمریکایی می گویند که مخفیگاه اخیر خط پایانی بر تکذیبیه های قبلی ایران است و شواهد جدیدی از حمایت جمهوری اسلامی از شورشیان را در سراسر عراق نشان می دهد.


XS
SM
MD
LG