لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

«اولویت ارتش آمریکا: متوقف کردن ایران در عراق»


استفن هدلی بار دیگر ایران را به کمک همه جانبه به شبه نظامیان عراق متهم کرد (عکس:AFP)
استفن هدلی بار دیگر ایران را به کمک همه جانبه به شبه نظامیان عراق متهم کرد (عکس:AFP)

مشاور امنيت ملی جرج بوش، رییس جمهوری آمريکا روز يکشنبه گفت که با کم شدن نفوذ القاعده در عراق، ارتش آمريکا بايد بيشتر بر روی سد کردن کمک ايران به شبه نظاميان عراقی تمرکز کند.


استفن هدلی گفت: «ايران در بخش های جنوبی عراق، بسيار فعال است. آنها عراقی ها را در ايران آموزش می دهند تا به عراق بيايند و به نيروهای ما، سربازان و شهروندان عراقی حمله کنند. آنها تجهيزات می فرستند و کمک مالی می کنند.»


وی اضافه کرد:«ما با نظامی های غير قانونی ای در جنوب عراق روبرو هستيم که واقعا به طور جنايتکارانه فعاليت می کنند و به مردم آنجا فشار می آورند.»


آمريکا همواره جمهوری اسلامی ايران را به حمايت مالی و تجهيزاتی از شبه نظاميان عراقی متهم می کند، اما ايران اين امر را تکذيب می کند.


آقای هدلی گفت: کوشش های نوری المالکی، نخست وزير عراق، برای مبارزه با شبه نظاميان موفق بوده و آنها کنترل بصره را به دست گرفته اند، اما کارهای ديگری هست که بايد انجام شود.


وی گفت که دولت عراق فشارهای ديپلماتيک بيشتری را به ايران وارد می کند و« اين چيز خوبی است.»


  • «ايران در بخش های جنوبی عراق، بسيار فعال است. آنها عراقی ها را در ايران آموزش می دهند تا به عراق بيايند و به نيروهای ما، سربازان و شهروندان عراقی حمله کنند. آنها تجهيزات می فرستند و کمک مالی می کنند.»
مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا

هفته گذشته رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا گفت که اين کشور به بارز ترین شکل ممکن، حمايت ايران از شبه نظامی ها را تلافی خواهد کرد.


آقای گيتس اضافه کرد:« من فکر می کنم يکی از نکته های جالب حمله نوری المالکی به بصره، اين است که برای به ويژه شيعیان عراق در دولت اين کشور آشکار می کند که نفوذ بدخيم ايران در جنوب اين کشور و قلب اقتصادی آنها، بصره، تا چه اندازه است.»


وی اضافه کرد:« من فکر می کنم دست ايران رو شده است، به شکلی که شايد تا اين حد برای برخی از مقامات عراق روشن نبود.»


وزير دفاع آمريکا روز يکشنبه نیز در يک گفت و گوی تلويزيونی گفت: «من فکر می کنم امکان درگيری با ايران بسيار اندک است.»


وی ادامه داد:«ما متوجه فعاليت های آنها در جنوب عراق هستيم. ما از ادامه ارسال اسلحه به عراق توسط آنها باخبريم. اما فکر می کنم فرآيندی که در جريان است، هدايت اين امر به مسير درست است.»


سناتور ريچارد لوگار، سناتور ارشد جمهوری خواهان نیز در کميته روابط خارجی سنا گفت که وی هفته گذشته از شنيدن حجم منابع اطلاعاتی تکرار شده درباره ايران، شوکه شده است.


وی افزود:«اين تقريبا اين حق را به ما می دهد که به حضورمان در عراق ادامه دهيم، با اين واقعيت که ممکن است اين درگيری با ايران و القاعده، در هرجايی که حضور دارند، کشيده شود.»


آقای گيتس همچنين در بخش دیگری از سخنان خود گفته است که بيرون کشيدن نيروهای آمريکايی از عراق، آهسته تر از آن خواهد بود که وی در سال گذشته انتظار داشت.


وزیر دفاع آمریکا به سناتورهای کنگره گفت که انتظار دارد، ژنرال پترائوس، فرمانده ارشد نيروهای آمريکايی، از نيمه ماه سپتامبر قادر به افزايش خروج نيروها از عراق باشد.


وی افزود: القاعده در عراق در موضع دفاعی است «و اگر شما زياد درباره القاعده نمی شنويد به اين دليل است که سربازان ما و خود سنی های عراق در مبارزه با آنها بسيار موفق بوده اند.»


XS
SM
MD
LG