لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

موافقت بوش با توقف طرح خروج سربازان آمريکایی از عراق


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، با طرح توقف خروج نیروها از عراق موافقت کرد.
(عکس از EPA)
جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، با طرح توقف خروج نیروها از عراق موافقت کرد. (عکس از EPA)

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز پنج شنبه گفت: ايران در مورد عراق با يک انتخاب رو به رو است و ايالات متحده در برابر تهديد منافع خود توسط تهران واکنش نشان خواهد داد.


آقای بوش در سخنرانی خود در دفاع از راهبرد کنونی آمريکا در عراق گفت:«رژيم تهران بايد انتخاب کند؛ آنها می توانند در صلح با همسايه خود زندگی کنند، از روابط اقتصاد، فرهنگی و مذهبی قوی بهرمند شوند، يا به ايجاد، آموزش، مسلح کردن گروه های شبه نظامی غير قانونی ادامه دهند که به ارعاب مردم بپردازند و مردم را به سمت مخالفت با ايران سوق دهند».


رييس جمهوری آمريکا همچنین افزود:«اگر ايران تصميم درستی اتخاذ کند، آمريکا رابطه صلح آميز بين ايران و عراق را تشويق خواهد کرد. ولی اگر ايران گزينه غلطی را انتخاب کند، آمريکا برای دفاع از منافع خود، نيروهای خود و شرکای عراق خود اقدام خواهد کرد».


توقف خرج نيروها


در همين حال، جرج بوش با توقف طرح خروج نيروهای اضافی از عراق در ماه ژوئيه موافقت کرد و دوره خدمت نيروهای آمريکايی در عراق را از ‪ ۱۵‬ماه به ‪يک سال کاهش داد.


آقای بوش طرح ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق، برای خروج ۲۰ هزار نيروی نظامی اين کشور از عراق تا ماه ژوئيه را تاييد کرد.


  • «اگر ايران تصميم درستی اتخاذ کند، آمريکا رابطه صلح آميز بين ايران و عراق را تشويق خواهد کرد. ولی اگر ايران گزينه غلطی را انتخاب کند، آمريکا برای دفاع از منافع خود ، نيروهای خود و شرکای عراق خود اقدام خواهد کرد».
جرج بوش

آمريکا در راستای استراتژی جديد خود در عراق برای برقراری امنیت و مقابله با شبه نظاميان سنی سال گذشته نيروهای تازه نفسی را به عراق اعزام کرد.


براساس پيشنهاد ژنرال پترائوس پس از خروج اين نيروها به مدت ۴۵ روز شرايط امنيتی جديد بررسی می شود، تا بر اساس اين ارزيابی ها درباره خروج نيروهای بيشتر تصميم گيری شود.


جرج بوش در سخنرانی تلويزيونی خود درباره پيشنهاد ژنرال پترائوس گفت:«من به او گفتم که فرصت زمانی مورد نیاز را خواهد داشت».


ژنرال ديويد پترائوس به همراه رايان کراکر، سفير آمريکا در بغداد، طی روز های سه شنبه و چهارشنبه با حضور در کنگره گزارش هايی درباره وضعيت عراق ارائه کردند.


ژنرال پترائوس در گزارش خود به کنگره از بهبود «چشمگير»، اما «ناهمگون» وضعيت امنيتی در عراق سخن گفت و تاکيد کرده بود دستاوردهای نيروهای ائتلاف در عراق «شکننده» و «برگشت پذير» هستند.


در همين حال، جرج بوش در سخنرانی تلويزيونی روز پنجشنبه، گفت:«اعزام نيروهای اضافی به عراق آثار خود را نشان داده است: پانزده ماه پيش ما حالت دفاعی در عراق داشتيم ، امروز ابتکار عمل به دست ما است».


به گزارش خبر گزاری فرانسه، ارتش آمريکا تاکنون پنج گردان از نيروهای خود را که در چارچوب استراتژی اين کشور به عراق اعزام شده بودند را از عراق خارج کرده است و روند عقب نشينی نيروهای اضافه شده می بايست تا ماه ژوئيه تکميل شود. در صورت تکميل اين اقدام، تعداد نيروهای نظامی آمريکا در عراق از ۱۵۸ هزار به ۱۴۰ هزار نيرو تقليل خواهد يافت.


مخالفت عراق با توقف خروج نیروها


اين در حالی است که نوری المالکی، نخست وزير عراق، مخالف چنين تصميمی است و از پيشرفت در توانايی سربازان عراقی سخن گفته است.


آقای مالکی به شبکه تلويزيونی سی ان ان گفته است: «نظر من اين است که شمار نيروهای آمريکايی می تواند کاهش يابد و من فکر نمی کنم که تصميم به بيرون کشيدن نيروها بايد متوقف شود.»


وی افزود: «نيروهای اضافی زمانی که همه مسئوليت های امنيتی واگذار شد، باز خواهند گشت و نيروهای ائتلاف نقش حمايتی را ايفاء خواهند کرد. و در يک نقش حمايتی، شما نيازی به اين تعداد زياد ( نيرو) نداريد.»


آسوشيتدپرس گزارش داده که يکی از مشاوران ارشد دولت مالکی گفته است: نخست وزير عراق اين پيغام را روز چهارشنبه و در مکالمه ای ۲۰ دقيقه ای به جرج بوش انتقال داده است.


بر اساس گفته های اين مشاور عراقی که نخواست نامش فاش شود، نوری المالکی به رييس جمهوری آمريکا گفته است: «نيروهای امنيتی عراق توانايی آن را دارند تا وظايف خود را انجام دهند و سربازان آمريکايی تا جايی که شرايط اجازه می دهد بايد از عراق خارج شوند.»


نخست وزير عراق همچنين اين ادعای ديويد پترائوس مبنی بر اينکه ايران شبه نظاميان شيعه را تجهيز کرده و آموزش نظامی می دهد، به زير سوال برده است.


خلف العليان، يک نماينده پارلمان عراق که سنی است و هفته گذشته در نشست مربوط به عمليات بصره با حضور نوری المالکی شرکت کرده است، می گويد: نخست وزير عراق در اين نشست نام چندين کشور را ذکر کرد که در درگيری های بصره، « دخالت» داشته اند.


اين نماينده اظهار داشت: «مالکی گفت که به جز ايران، دخالت هايی نيز از سوی عربستان سعودی، کويت و امارات متحده عربی نيز وجود داشته است.»


خشونت ها در عراق طی سال گذشته و اوايل سال جاری کاهش يافت که اين امر ناشی از اعزام سربازان بيشتر آمريکايی به اين کشور، آتش بس مقتدی صدر و رويارويی شوراهای بيداری سنی ها عليه گروه القاعده بوده است.


اما در دو هفته اخير و به دنبال عمليات ارتش عراق عليه سپاه مهدی در شهر بصره تنش ها بار ديگر در اين کشور بالا گرفته و وضعيت امنيتی آن را به حالت شکننده ای در آورده است.


XS
SM
MD
LG