لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا به عمان رفت


رابرت گیتس درباره ایران با سلطان قابوس مذاکره خواهد کرد. (عکس از epa)
رابرت گیتس درباره ایران با سلطان قابوس مذاکره خواهد کرد. (عکس از epa)

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا برای ديدار با سلطان قابوس، حاکم عمان، به اين کشور سفر کرده است تا درباره ايران و ديگر مسائل روز خاورميانه با وی گفت و گو کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت گيتس به خبرنگارانی که در اين سفر او را همراهی می کنند، گفت: «آنها [عمانی ها] تاکنون حمايت بسياری از ايالات متحده نشان داده اند. سلطان [قابوس] يک دوست خوب برای ما است.»


بعد از اينکه رابرت گيتس به سمت وزارت دفاع آمريکا منصوب شد و در دسامبر سال ۲۰۰۶ ميلادی به خاورميانه سفر کرد، از معدود کشورهايی که در فهرست بازديدهای او قرار نداشت، عمان بود.


اين در حالی بود که حکومت عمان، پيش از اين و در شرايط بحرانی به آمريکا اجازه داده بود تا از بنادر و پايگاههای هوايی اين کشور استفاده کند.


وزير دفاع آمريکا گفت که در سفرش به عمان، به دنبال اين است تا نظر و موضع سلطان قابوس را به طور مشخص درباره ايران، بشنود.


به گفته مقام های آمريکايی، همکاری های نظامی دو کشور در حال حاضر بر اساس توافق های موقتی است و همواره نياز به مجوزهايی از عمانی ها وجود دارد.

يک مقام وزارت دفاع آمريکا که نامش فاش نشده گفت: «آنها از کشورهای شبه جزيره [عربستان] هستند که در حاشيه تنگه هرمز قرار دارند. شما نمی توانيد وارد خليج [فارس] بشويد، بدون اينکه از قلمروی عمان عبور کنيد.»


به گفته وی، کارشناسان وزارت دفاع آمريکا درحال حاضر به دنبال اين هستند تا بيشتر درباره روابط سلطان قابوس با جمهوری اسلامی ايران بدانند.


اين منبع آگاه گفت که پيش بينی می شود در ديدار رابرت گيتس و سلطان قابوس، علاوه بر مساله ايران، موضوعاتی چون نابسامانی عراق، خلاء قدرت در لبنان و مساله فلسطينی ها نيز مطرح شوند.


عمان در جريان دو درگيری نظامی آمريکا در منطقه، به ارتش آمريکا ياری رسانده است.


برای نخستين بار در سال ۱۹۹۱ ميلادی و همزمان با جنگ خليج فارس، عمان به ارتش آمريکا اجازه داد تا برای بيرون راندن ارتش عراق از کشور کويت، از خاک عمان برای رساندن ادوات مورد نياز جنگ استفاده کند.


اين کشور در سال ۲۰۰۱ ميلادی و در پی حمله آمريکا به افغانستان برای سرنگون ساختن طالبان نيز بار ديگر در شرايطی مشابه با ارتش آمريکا همکاری کرد.


به گفته مقام های وزارت دفاع آمريکا، در حال حاضر حضور ارتش آمريکا در عمان بسيار اندک است. بر اساس اين گزارش هم اکنون بخشی از ادوات نظامی آمريکايی ها در عمان انبار شده اند و جنگنده های ناوهای هواپيمابر آمريکايی گاهی در پايگاههایی در عمان، فرود می آيند.


به گفته مقام های آمريکايی، همکاری های نظامی دو کشور در حال حاضر بر اساس توافق های موقتی است و همواره نياز به مجوزهايی از عمانی ها وجود دارد.


عمان، کشوری است که با امارات متحده عربی، عربستان سعودی و يمن هم مرز است و اکثريت جمعيت آن را مسلمانان «اباضی» تشکيل می دهند. مذهب اسلامی اکثريت عمانی ها – اباضی - از دو مذهب شيعه و سنی مستقل است.


XS
SM
MD
LG