لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

مقتدا صدر خواستار تظاهرات میلیونی در نجف شد


مقتدا صدر از هواداران خود خواسته است تا در شهر نجف گردهم آیند.( عکس: EPA)
مقتدا صدر از هواداران خود خواسته است تا در شهر نجف گردهم آیند.( عکس: EPA)

مقتدا صدر، رهبر جیش المهدی و روحانی تندروی شیعه روز پنجشنبه در فراخوانی از هواداران خود خواست تا در روز نهم آوریل راهیپیمایی میلیونی علیه «اشغال» عراق برگزار کنند.


آقای صدر در بیانیه ای گفته است: «زمان آن فرا رسیده تا به طور علنی و با صدای بلند علیه اشغالگر ظالم و دشمن مردم و بشریت و علیه کشتار بی رحمانه ملت با افتخار ما، فریاد بزنید.»


در این بیانیه که از سوی دفتر وی در نجف منتشر شد از عراقی ها خواسته شده که در این شهر مذهبی گردهم آیند و بر ضد «اشغالگران» راهپیمایی کنند.


قرار است این تظاهرات روز چهارشنبه هفته آینده و در پنجمین سالگرد سقوط شهر بغداد در نبرد با ارتش آمریکا انجام شود.


انتظار می رود که دهها هزار نفر به فراخوان مقتدا صدر پاسخ مثبت دهند و علیه حضور نیروهای آمریکا در عراق تظاهرات کنند.


این روحانی شیعه همچنین خواستار «اعتصاب نشسته مسالمت آمیزی» در بغداد در روز جمعه شده و از هواداران خود خواست تا نسبت به بمباران، دستگیری ها و محدودیت های رفت و آمد خودروها در پایتخت اعتراض کنند.


هواداران شبه نظامی مقتدا صدر که در سپاه مهدی گرد آمده اند هفته گذشته در بصره با نیروهای دولتی عراق به شدت درگیر شدند که این خشونت ها دهها کشته و زخمی برجای گذاشت.


نخست وزیر عراق اعلام کرد که نیروهای عراقی در تدارک انجام عملیات های امنیتی بیشتری نظیر بصره علیه گروه های «تبهکار و جنایتکار» در بغداد و هر نقطه دیگری از عراق هستند.

این درگیری ها روز یکشنبه و به دنبال فراخوان آقای صدر از هواداران خود برای خالی کردن خیابان های بصره و بغداد فروکش کرد ولی طرفداران او می گویند که دولت نوری المالکی همچنان به تعقیب اعضای سپاه مهدی ادامه می دهد.


درگیری های بصره شدیدترین دور خشونت ها در عراق از نیمه سال گذشته تاکنون بوده است.


روز پنجشنبه، نخست وزیر عراق اعلام کرد که نیروهای عراقی در تدارک انجام عملیات های امنیتی بیشتری نظیر بصره علیه گروه های «تبهکار و جنایتکار» در بغداد و هر نقطه دیگری از عراق هستند.


وی با اشاره به مناطق شهرک صدر و شعله در بغداد که اعضای سپاه مهدی در آنها تمرکز دارند گفت که این مناطق زیر نفوذ گروه های تبهکار قرار دارند و احتمالا هدف عملیات بیشتری قرار می گیرند.


وی در اظهارات خود نامی از جیش المهدی نبرد.


در تحول دیگری، ارتش آمریکا اعلام کرد که هلیکوپترها روز پنجشنبه در شهر حله یک مرد مسلح را مورد حمله قرار دادند و در بصره نیز یک خانه بمباران شده است.


پلیس عراق نیز گفته است که در درگیری شهر حله پنج نفر از جمله چهار پلیس این کشور کشته شدند.


قرار است که هفته آینده، دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق و رایان کروکر، سفیر این کشور در بغداد گزارشی در باره آخرین وضعیت امنیتی عراق به اعضای کنگره آمریکا ارائه کنند.


احتمال می رود آنها در این گزارش توصیه کنند که روند بازگشت سربازان آمریکایی از عراق در اواخر ماه ژوئیه متوقف شود.

XS
SM
MD
LG