لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

گيتس: ايران حمایت از شبه نظامیان شیعه عراقی را افزایش داده است


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، می گوید آمریکا با رویکردایران در عراق مقابله خواهد کرد.
عکس از EPA
رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، می گوید آمریکا با رویکردایران در عراق مقابله خواهد کرد. عکس از EPA

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز جمعه گفت: ايران در حال افزایش حمايت های خود از شبه نظاميان شيعه عراقی است.


وزیر دفاع آمریکا همچنین می گوید: درگيری های بصره چشمان مردم عراق را نسبت به افزايش نقش منفی ايران در اين کشور باز کرده است.


آقای گيتس همچنين افزود: ايالات متحده تا آنجا که ممکن است با اين رويکرد مقابله خواهد کرد. وی همچنين تصريح کرد: عراقی ها در موقعيتی قرار دارند تا بر ايران فشار وارد کنند.


جرج بوش،رييس جمهوری آمريکا، نیز روز پنجشنبه، ایران و القاعده را بزرگترین تهدید برای آمریکا خواند.


آقای بوش با اشاره به این که ایران در برابر انتخاب یک گزینه قرار دارد، گفته بود:«اگر ايران تصميم درستی اتخاذ کند، آمريکا رابطه صلح آميز بين ايران و عراق را تشويق خواهد کرد. ولی اگر ايران گزينه غلطی را انتخاب کند، آمريکا برای دفاع از منافع خود، نيروهای خود و شرکای عراق خود اقدام خواهد کرد».


در همين زمينه، رايان کراکر، سفير آمريکا در بغداد، روز جمعه ايران را متهم کرد که همچنان به حمايت از شبه نظاميان شيعه در عراق ادامه می دهد.


وی گفت: ايران موشک هايی که به منطقه سبز بغداد شليک شده است را در اختيار شبه نظاميان قرار داده است.


سفير آمريکا درعراق می گويد : به رغم انکه مقامات ايرانی قرارهای اخير را برای ملاقات با وی به منظور گفت وگو در زمينه عراق بر هم زده اند، ولی او برای مذاکرات آتی با تهران آماده است.


آقای کراکر می گويد: ايالات متحده قصد دارد ميزان تمايل تهران را برای مذاکره با واشنگتن درباره عراق بسنجد.


  • «مقتدی صدر يک شخصيت سياسی مهم است و ما می خواهيم که او در مسايل سياسی عراق مشارکت کند. او طرفدران بسياری دارد و به نظر من، اين بسيار مهم است که او در روند موجود مشارکت کند».
رابرت گیتس

نقش مقتدی صدر در عراق


در همين حال، رابرت گيتس روز جمعه گفت : اگر مقتدی صدر بپذيرد که نقش و رويکردی مسالمت آميز درعرصه سياسی عراق برعهده گيرد، با او به مثابه دشمن آمريکا رفتار نخواهد شد.


آقای گيتس در سخنانی در وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، گفت:«کسانی که آماده اند در چارچوب سياسی موجود درعراق به صورت مسالمت آميز فعاليت کنند، دشمن آمريکا نيستند».


نيروهای دولتی عراق به همراه نيروهای آمريکايی در هفته های اخير با نيروهای سپاه مهدی، طرفداران مقتدی صدر، به شدت درگير بوده اند.


اين در حالی است که برخی مقام های آمريکايی معتقدند برخی از عناصر متمرد نيروهای سپاه مهدی عامل اين درگيری ها هستند. مقتدی صدر سال گذشته به صورت يکجانبه اعلام اتش بس کرده بود.


در حالی که برخی گمانه زنی ها حاکی از اين است که مقتدی صدر در ايران به سر می برد، آقای گيتس تصريح کرد : فکر نمی کند که اگر مقتدی صدر به عراق بازگردد بازداشت شود.


آقای گيتس درباره مقتدی صدر گفت:«او يک شخصيت سياسی مهم است و ما می خواهيم که او در مسايل سياسی عراق مشارکت کند. او طرفدران بسياری دارد و به نظر من، اين بسيار مهم است که او در روند موجود مشارکت کند».


این در حالی است که نوری المالکی، نخست وزير عراق، ماه گذشته دستور عمليات نظامی عليه نيروهای سپاه مهدی در بصره صادر کرد. اما این درگیری ها که تاکنون صدها کشته برجای گذشته است همچنان در برخی نقاط شهرک صدر در شرق بغداد ادامه دارد.


مقامات آمريکا ايران را متهم می کنند که نيروها «ويژه» سپاه مهدی را حمايت می کند. ايران هرگونه دخالت در نا آرامی های عراق را رد می کند و می گويد خشونت های در اين کشور ناشی از حضور نيروهای امريکايی است.


وزير دفاع آمريکا همچنين تاکيد کرد که خط مشی جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، برای توقف طرح خروج سربازان آمريکايی در تابستان سال جاری از عراق موافق است.


آقای بوش روز پنجشنبه، طرح ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق، برای خروج ۲۰ هزار نيروی نظامی اين کشور از عراق تا ماه ژوئيه را تاييد کرد.


آمريکا در راستای استراتژی جديد خود در عراق برای برقراری امنیت و مقابله با شبه نظاميان سنی سال گذشته نيروهای تازه نفسی را به عراق اعزام کرد.


براساس پيشنهاد ژنرال پترائوس پس از خروج اين نيروها به مدت ۴۵ روز شرايط امنيتی جديد بررسی می شود، تا بر اساس اين ارزيابی ها درباره خروج نيروهای بيشتر تصميم گيری شود.


ژنرال ديويد پترائوس به همراه رايان کراکر، سفير آمريکا در بغداد، طی روز های سه شنبه و چهارشنبه با حضور در کنگره گزارش هايی درباره وضعيت عراق ارائه کردند.


ژنرال پترائوس در گزارش خود به کنگره از بهبود «چشمگير»، اما «ناهمگون» وضعيت امنيتی در عراق سخن گفت و تاکيد کرده بود دستاوردهای نيروهای ائتلاف در عراق «شکننده» و «برگشت پذير» هستند.


به گزارش خبر گزاری فرانسه، ارتش آمريکا تاکنون پنج گردان از نيروهای خود را که در چارچوب استراتژی اين کشور به عراق اعزام شده بودند را از عراق خارج کرده است و روند عقب نشينی نيروهای اضافه شده می بايست تا ماه ژوئيه تکميل شود. در صورت تکميل اين اقدام، تعداد نيروهای نظامی آمريکا در عراق از ۱۵۸ هزار به ۱۴۰ هزار نيرو تقليل خواهد يافت.


XS
SM
MD
LG