لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

دریاسالار مولن: حمله به ایران کار دشواری است


دریاسالار مولن می گوید که ترجیح می دهد از یک جنگ تازه منطقه ای اجتناب شود. (عکس: AFP)
دریاسالار مولن می گوید که ترجیح می دهد از یک جنگ تازه منطقه ای اجتناب شود. (عکس: AFP)

يک مقام ارشد نظامی ايالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد: دخالت آمريکا در افغانستان و عراق کار اين کشور را برای هر گونه حمله به ايران دشوار می کند.


درياسالار مايکل مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، اين اظهارات را روز دوشنبه و در پاسخ به سوال کانال تلويزيونی «۱۰» بيان کرد که از او پرسيده شد که آيا توصيه می کند آمريکا حمله پيشگيرانه ای عليه تاسيسات هسته ای ايران را انجام دهد يا نه.


درياسالار مولن گفت که ترجيح می دهد از يک جنگ تازه منطقه ای اجتناب شود.


وی با اشاره به تعهد بلندمدت دولت جرج بوش در افغانستان و عراق افزود:« اين چالشی اساسی برای آمريکا خواهد بود که بخواهد خود را درگير جنگ تازه ای در اين منطقه از جهان کند.»


ايالات متحده همراه با متحدان غربی خود تلاش می کند تا جمهوری اسلامی ايران را وادار کند دست از توسعه برنامه اتمی خود و بويژه روند غنی سازی اورانيوم بردارد و فشارهای اين کشورها سبب شده تا شورای امنيت سازمان ملل متحد سه قطعنامه تحريمی عليه تهران به مرحله اجرا درآورد.


واشينگتن اعلام کرده که خواهان حل مسالمت آميز پرونده اتمی ايران از راه های ديپلماتيک است ولی می گويد که تمام گزينه ها همچنان روی ميز قرار دارد.


فشارهای سياسی و گزينه نظامی


درياسالار مولن با ابراز نگرانی از موضع ايران و رهبری اين کشور گفت: «من فکر می کنم اين خيلی مهم است که ما فشارهای مالی، سياسی و ديپلماتيک را افزايش دهيم و همزمان همه گزينه های نظامی را روی ميز قرار دهيم.»


تهران متهم شده است که در صد ساخت بمب اتمی است ولی جمهوری اسلامی اين ادعا را رد کرده و برنامه اتمی خود را دارای اهداف صلح آميز می داند.


از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در تيرماه سال ۱۳۸۴، موضع ايران در قبال تعامل با جامعه جهانی بر سر برنامه اتمی اش سخت تر شده و اين در حالی است که اسرائيل نيز خواستار تشديد اقدامات جهانی عليه جمهوری اسلامی شده است.


اين موضع اسرائيل پس از آن تشديد شد که رييس جمهوری اسلامی خواستار محو اين کشور از نقشه جهان شد.


اسرائيل تنها کشور دارای زرادخانه اتمی خاورميانه معرفی شده است و اين کشور در سال ۱۹۸۱ برای جلوگيری از دستيابی عراق به بمب اتمی به پايگاه اتمی اين کشور حمله کرد.


ماه سپتامبر گذشته نيز گزارش هايی مبنی بر حمله اسرائيل به يک پايگاه اتمی سوريه منتشر شد.


رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا در اين زمينه اظهار داشت: «به طور مشخص وضعيت سوريه يک مسئله است و توسعه اين نيروگاه اتمی مشکل ديگری است و اين همچنين دال بر آن است که ما چه کاری می توانستيم برای زير نظر داشتن آنها انجام دهيم.»


وی افزود: «شما نمی توانيد مطمئن باشيد که جايی ديگر چنين برنامه ای دنبال نمی شود.»


هم اکنون ارزيابی مختلفی در باره احتمال حمله يکجانبه اسرائيل به پايگاه اتمی ايران منتشر شده است ولی مقام های اين کشور گفته اند که به طور يک جانيه دست به اقدام نظامی نخواهند زد.


جمهوری اسلامی ايران نسبت به چنين اقدامی شديدا به اسرائيل هشدار داده است.


XS
SM
MD
LG