لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

ایران از هیلاری کلینتون به سازمان ملل شکایت کرد


هیلاری کلینتون گفته بود که در صورت حمله اتمی ایران به اسرائیل، ایران را «محو» می کند(عکس:AFP)
هیلاری کلینتون گفته بود که در صورت حمله اتمی ایران به اسرائیل، ایران را «محو» می کند(عکس:AFP)

جمهوری اسلامی ايران از اظهارات هيلاری کلينتون، سناتور و يکی از نامزدهای حزب دموکرات آمریکا برای رياست جمهوری این کشور که گفته بود در صورت حمله اتمی ایران به اسرائیل، «ایران را کاملا محو می کند»، به سازمان ملل متحد شکایت کرد.


روز چهارشنبه، مهدی دانش يزدی، معاون نماينده ايران در سازمان ملل، ضمن ارائه نامه ای به سازمان ملل، مصاحبه هيلاری کلينتون با شبکه ای بی سی در تاريخ ۲۲ آوريل را «تحريک کننده، غير مستند و غير مسئولانه» و «تخلفی آشکار» از منشور سازمان ملل دانست.


ايران اعتراض رسمی خود را برای بان کی مون، دبير کل سازمان ملل فرستاد و خواستار بازتاب آن در شورای امنيت شده است.


نماينده جمهوری اسلامی اشاره کرده است که ايران در سال ۱۹۷۴ کمپينی را برای به وجود آمدن خاورميانه ای بدون سلاح اتمی به راه انداخته است. اين در حالی است که ۱۹۷۴، پنج سال پيش از انقلاب اسلامی و دوره محمد رضا شاه پهلوی محسوب می شود.

هيلاری کلينتون در مصاحبه با شبکه ای بی سی در برنامه ای تحت عنوان «صبح بخير آمريکا»در پاسخ به اين سئوال که اگر انتخابات را ببرد و ايران به اسرائيل حمله اتمی کند، واکنش وی چه خواهد بود، گفت: «طی ده سال آينده که آنها ممکن است به طرز احمقانه ای فکر حمله به اسرائيل باشند، ما قادر خواهيم بود که آنها را به طور کامل محو کنيم.»


در نامه آقای دانش يزدی اشاره ای به اين موضوع نشده است که اين اظهارات با قيد «اگر ايران به اسرائيل حمله اتمی کند» صورت گرفته است.


اظهارات خصمانه محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران علیه موجودیت کشور اسرائیل موجب شده تا در میان رسانه های غربی، بارها نگرانی از احتمال حمله ایران به اسرائیل از زبان سیاستمداران، تحلیل گران و روزنامه نگاران مطرح شود.


کشورهای غربی بيم آن را دارند که ایران با به سرعت غنی کردن اورانيوم بر خلاف خواست بين المللی قصد داشته باشد بمب اتمی بسازد که اين امر با توجه به اظهارات آقای احمدی نژاد می تواند تهديدی جدی برای اسرائيل و ساير کشورها محسوب شود.


ایران اين موضوع را به شدت رد می کند و می گويد که برنامه هسته ای اش تنها برای مصارف صلح آميز نظير توليد برق است.


در نامه آقای دانش يزدی آمده است: «ايران در راس کشورهايی است که استفاده از سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح اتمی را رد می کنند و با آن مخالفند.»


در اين نامه تاکيد شده که سلاح هسته ای به عنوان مرگبارترين و ضد انسانی ترين نوع سلاح، جايی در «دکترين دفاعی ايران» ندارد.


در نامه آقای دانش يزدی به سازمان ملل همچنين آمده است: «علاوه بر اين مايلم تصريح کنم که جمهوری اسلامی ایران قصد حمله به هيچ کشوری را ندارد. اما ايران در قبال دفاع از خود در برابر هرگونه حمله هيچ ترديدی نخواهد داشت.»


نماينده ایران در سازمان ملل متحد اشاره کرده است که ايران در سال ۱۹۷۴ کمپينی را برای به وجود آمدن خاورميانه ای بدون سلاح اتمی به راه انداخته است و یکی از نخستین کشورهای خاورمیانه که اصولا موضوع خاورمیانه بدون سلاح هسته ای را مطرح کرد، ایران بوده است.


اشاره آقای دانش یزدی به پنج سال پيش از وقوع انقلاب اسلامی و تلاش هایی است که در دوره قدرت محمدرضا شاه پهلوی برای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته ای در خاورمیانه توسط دولت وقت ایران انجام شده اند.


XS
SM
MD
LG