لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

ایران آمریکا را به حمایت از تروریسم متهم کرد


ایران آمریکا را به تاسیس و تجهیز یک گروه تروریستی در ایران متهم کرده است. (عکس از فارس)
ایران آمریکا را به تاسیس و تجهیز یک گروه تروریستی در ایران متهم کرده است. (عکس از فارس)

وزارت اطلاعات ايران روز شنبه با انتشار يک اطلاعيه رسمی، آمريکا را به «تجهيز، پشتيبانی و آموزش يک گروه تروريستی برای خرابکاری در ايران متهم کرد.»


در اين اطلاعيه که عصر روز شنبه ۲۸ ارديبهشت ماه در خبرگزاری های ايران منتشر شد آمده است: «به دنبال شکست سياست های دولتمردان آمريکا در سلسله توطئه ها و اقدامات خود در منطقه و حوزه پيرامونی کشورمان، سرويس اطلاعاتی اين کشور با هدايت و حمايت همه جانبه آموزشی، مالی و تسليحاتی از يک شبکه تروريستی، سعی در اقدامات ضد بشری در داخل ايران داشته است.»


آمريکا، بريتانيا و اسرائيل هنوز به اين اتهام وزارت اطلاعات ايران واکنشی نشان نداده اند. اما در موارد مشابه قبلی اين کشورها اتهام دست داشتن در عمليات تروريستی در داخل خاک ايران را رد کرده بودند.


وزارت اطلاعات همچنين در اين اطلاعيه، اين «گروه تروريستی» را عامل حادثه تروريستی انفجار در حسينه سيدالشهدای شيراز معرفی کرده است.


شامگاه شنبه ۲۴ فروردين در جريان برگزاری يک مراسم مذهبی توسط «کانون فرهنگی ره پويان وصال» در حسينيه سيد الشهدای شهر شيراز انفجاری رخ داد که در نتيجه آن ۱۴ نفر کشته و حدود ۲۰۰ نفر مجروح شدند.


چند روز پس از انفجار، شورای امنيت کشور که در ايران مسئول تامين امنيت داخلی کشور است، طی يک اطلاعيه رسمی اعلام کرد که انفجار در حسينيه شيراز غير عمدی و در نتيجه انفجار مهمات باقی مانده از جنگ ايران و عراق در يک نمايشگاه واقع در سالن حسينيه بوده است.


اما پس از آن، مصطفی پور محمدی، وزير کشور سابق ايران اعلام کرد که «يک گروه تروريستی با حمايت سلطنت طلبان» عامل انفجار شيراز بوده است با اين حال، غلامحسين محسنی اژه ای، وزير اطلاعات ايران روز چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت، با اعلام خبر دستگيری «عاملان بمب گذاری» شيراز، آمريکا را متهم به حمايت از آنها کرد.


نا آرامی های جنوب ايران و اتهام به آمريکا


در سال های اخير ايران و آمريکا يکديگر را به حمايت از گروه های تروريستی متهم کرده اند.


ايران در بهار سال ۸۴، در پی بروز نا آرامی در اهواز و سيستان و بلوچستان، و سپس انفجار پياپی بمب در اين دو استان مرزی که باعث کشته و مجروح شدن تعدادی از شهروندان اين استان ها شد، چندين بار آمريکا و بريتانيا را به حمايت از گروه های جدايی طلب و گروه های تروريستی ديگر برای ايجاد تنش در ايران متهم کرد.


آمريکا، بريتانيا و اسرائيل هنوز به اين اتهام وزارت اطلاعات ايران واکنشی نشان نداده اند. اما در موارد مشابه قبلی اين کشورها اتهام دست داشتن در عمليات تروريستی در داخل خاک ايران را رد کرده بودند.

ايران همچنين اسفند ماه سال ۸۴ پس از آنکه گروهی به نام جند الله به رهبری عبد المالک ريگی مسئوليت کشتار ۲۲ نفر از مسافران جاده زاهدان به زابل را به عهده گرفت، آمريکا را به حمايت از اين گروه متهم کرد.
چند ماه بعد، در پی ادامه ناآرامی ها در کرمان و قتل ۱۱ سرنشين خودروهای عبوری از جاده کرمان به بم، باز هم ايران، آمريکا را متهم به دست داشتن در اين جنايت کرد.


آمريکا و بريتانيا در همه اين موارد، اين اتهامات را رد کرده و آنها را بی اساس خوانده اند.


در مقابل، آمريکا نيز همواره جمهوری اسلامی ايران را به حمايت از گروه های تروريستی متهم می کند. آمريکا از زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳، به طور پياپی ايران را متهم به دامن زدن به خشونت ها در عراق نيز کرده است. اما ايران همواره اين اتهامات را رد می کند.


«بمب گذاری در رشت و نمايشگاه کتاب تهران»


وزارت اطلاعات ايران در اطلاعيه روز شنبه خود در توضيح اقدامات گروهی که نام و جزئياتش اعلام نشده همچنين گفته است: « اين گروه تروريستی قصد داشته است در ادامه اقدامات تروريستی خود طرح های برنامه ريزی شده در آمريکا، نظير انفجار در نمايشگاه کتاب تهران و برخی مراکز علمی، آموزشی و مذهبی و همچنين هدف قرار دادن مردم و ايجاد نا امنی در مکان های پرتردد و پرجمعيت شهرهای مختلف کشور را انجام دهد.»


در اين اطلاعيه توضيح بيشتری درباره اين اقدامات داده نشده و تنها آمده است که نيروهای وزارت اطلاعات اين اقدامات را به موقع خنثی کرده اند.


همچنين وزارت اطلاعات ايران ادعا کرده است: « اقدامات تروريستی عليه کنسولگری روسيه در گيلان و انفجار در خطوط نفتی جنوب کشور نيز جزو اهداف خرابکارانه اين گروه بوده است و به همين دليل مراکز آمريکايی برای اين شبکه برنامه های آموزش غواصی جهت شناسايی لوله های نفتی زير دريا در خليج فارس تدارک ديده بودند.»


غلامحسين محسنی اژه ای روز چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت در همايش دادستان های سراسر کشور گفته بود: «شبکه تروريستی مرتبط با آمريکا قصد داشت با انفجار کنسولگری روسيه در رشت، موجب اختلاف ايران با همسايگانش شود».


توضيحات بيشتری درباره اين بمب گذاری اعلام نشده است. وزارت امور خارجه روسيه هم تنها به خبرگزاری رويترز گفته است اقدامات امنيتی در کنسولگری هايش را شدت می بخشد.


براساس اين گزارش، نيروهای وزارت اطلاعات، که جمهوری اسلامی ايران از آنان به عنوان «سربازان گمنام امام زمان» نام می برد، اعضای اين شبکه را در روز ۱۸ ارديبهشت ماه در استان های فارس، خوزستان ، گيلان ، آذربايجان غربی و تهران شناسايی و دستگير کرده اند.


وزارت اطلاعات اعلام کرده است: «اين شبکه که آمريکايی ها آن را به ابزار و ادوات گوناگون تروريستی از جمله مواد شيميايی، مواد منفجره و ماده خطرناک و سمی سيانور برای توليد گاز سيانور مجهز کرده بودند، مستقيما توسط ماموران آمريکايی به داخل خاک ايران هدايت و راهنمايی می شده اند.»


در اين اطلاعيه اعلام نشده است که چند نفر در اين رابطه بازداشت شده اند و تنها به کشته شدن يک نفر از اعضای اين گروه در جريان دستگيری اشاره شده است. مقامات امنيتی جمهوری اسلامی نام اين فرد و افراد بازداشت شده را اعلام نکرده اند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG