لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

اژه ای: آمریکا حامی اقدامات تروریستی در ایران است


وزير اطلاعات ايران آمريکا را به دست داشتن در همه جريانات تروريستی ایران متهم کرد. (عکس از فارس)
وزير اطلاعات ايران آمريکا را به دست داشتن در همه جريانات تروريستی ایران متهم کرد. (عکس از فارس)

وزير اطلاعات ايران ضمن اعلام خبر خنثی شدن طرح بمب گذاری در کنسولگری روسيه در شهر رشت، آمريکا را متهم به «اقدامات تروريستی» در ايران کرد.


به گزارش خبرگزاری فارس، وزير اطلاعات ايران اين خبر را روز چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت در همايش دادستان های سراسر کشور اعلام کرد و گفت: «شبکه تروريستی مرتبط با آمريکا قصد داشت با انفجار کنسولگری روسيه در رشت، موجب اختلاف ايران با همسايگانش شود».


او درباره جزئيات اين بمب گذاری توضيحات بيشتری نداد.


آقای اژه ای همچنين در ادامه سخنانش، با اشاره به انفجار روز ۲۵ فروردين ماه در حسينه ای در شيراز گفت: «کسانی که انفجار حسينه شيراز را بر عهده داشتند، از امريکا هدايت می شدند و همه آموزش بمب گذاری، اقدامات اطلاعاتی و زمينه فرار را برايشان تدارک می ديدند، حمايت مالی و تجهيزات خرابکاری را هم کسانی که ساکن آمريکا هستند در اختيار آنها مي گذاشتند.»


او افزود: «دستور حادثه شيراز هم از سوی آنها صادر شده بود و هدفشان مراکز علمی، حوزوی، حسينه ها و مساجد بود. هدف آنها اين بود که اختلافات مذهبی را با اين ترورها و بمب گذاری ها هدايت کنند. ربودن امام جمعه ها، حمله به مساجد اهل سنت و ديگر اقدامات از سوی شبکه های مختلفی که از آمريکا هدايت مي شد، صورت مي گرفت.»


انفجار حسينه شيراز در جريان يک جلسه مذهبی باعث مرگ ۱۴ نفر و مجروح شدن حدود ۲۰۰ نفر شد.


ايران ابتدا رسماً علت اين انفجار را غير عمدی و در نتيجه انفجار مهمات باقی مانده از جنگ ايران و عراق در گوشه ای از حسينيه عنوان کرد.


اما مصطفی پور محمدی وزير کشور ايران در تاريخ ۱۸ ارديبهشت ماه اعلام کرد که اين انفجار تروريستی بوده است. او «گروه های سلطنت طلب» را عامل اين انفجار معرفی کرد.


احمدی نژاد متهم می کند


پيش از اين، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران هم روز ۲۴ ارديبهشت ماه در جريان اولين نشست مطبوعاتی خود بعد از آغاز سال ۸۷ گفته بود: «عوامل انفجار حسينيه سيد الشهدای شيراز اعتراف کرده اند که با رژيم صهيونيستی، آمريکا و انگليس ارتباط داشته اند.»


آقای احمدی نژاد همچنين گفت: «پس از اعلام رژيم صهيونيستی [اسراييل]، آمريکا و انگليس مبنی بر اينکه در پی ترور مسوولان ايرانی هستند و در اين زمينه برنامه ريزی کرده اند در فاصله کوتاهی از اين اعلام، اين جنايت در شيراز اتفاق افتاد.»


آقای احمدی نژاد اعلام نکرد که اين کشور ها چه زمانی و چگونه اعلام کرده اند که قصد ترور مقامات ايرانی را دارند.


اما پيش از اين در تاريخ ۱۵ ارديبهشت ماه، خبرگزاری فارس گزارشی با عنوان « دستور سری بوش برای اقدام تروريستی عليه مقامات ايران» منتشر کرده بود.


اين گزارش، بر اساس ترجمه مقاله ای از نشريه انگلیسی زبان کانترپانچ (Counter Punch) که به «مسایل با دیدی رادیکال وطنز آمیز نگاه می کند»، نوشته شده بود که معمولاً مقالاتی با محتوای به ظاهر جدی اما در اساس طنز برای انتقاد از جناح راست آمريکا منتشر می کند.


وزير اطلاعات ايران در ادامه سخنانش آمريکا را متهم به دست داشتن در «همه جريانات تروريستی کشور» کرد و گفت: «اين کشور [آمريکا] پشت سر عاملان حادثه تاسوکی قرار داشت و امروز نيز دستش به خون عزيزان ما آلوده است.»


اشاره آقای اژه ای به قتل ۲۲ نفر از مسافران جاده زاهدان زابل در منطقه ای به نام تاسوکی است که اسفند ماه سال ۸۴ اتفاق افتاد.


گروهی به نام «جند الله» به رهبری عبدالمالک ريگی، مسئوليت اين حمله را به عهده گرفت و هدف خود را مبارزه برای دفاع از مردم سنی مذهب بلوچ و آزادی زندانيان خود که توسط نيروهای نظامی جمهوری اسلامی ايران دستگير شده بودند اعلام کرد اما ايران آمريکا را متهم به دست داشتن در اين جنايت و حمايت از گروه جند الله کرد. آمريکا اين اتهام ايران را رد کرد.


او همچنين گفت: «اقدام مناسب نيروی انتظامی موجب خنثی شدن حادثه ای ديگر در تهران شد.» وزير اطلاعات ايران در باره اين گفته خود هم جزئيات بيشتری ارائه نکرد.


پیش از این هم ایران آمریکا را به دست داشتن در بمب گذاری های اهواز و زاهدان در سال های ۸۴ و ۸۵ متهم کرده بود.


آمریکا در مقابل از زمان حمله به عراق، ایران به دخالت در عراق و تقویت گروه های تروریستی متهم می کند. ارتش آمریکا می گوید ایران با مسلح کردن، آموزش دادن و پشتیبانی از شییه نظامیان شیعه در جنوب عراق به نا آرامی ها در عراق دامن می زند.


ایران همواره این اتهامات را رد می کند و می گوید آرامش در عراق در راستای منافع ایران است.


XS
SM
MD
LG