لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

حمله به خودوری کارکنان سفارت ايران در عراق


به گفته حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در عراق مجروحان پس از انتقال به بيمارستان مورد عمل جراحی قرار گرفته اند. (عکس از AFP)
به گفته حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در عراق مجروحان پس از انتقال به بيمارستان مورد عمل جراحی قرار گرفته اند. (عکس از AFP)

دو ديپلمات و دو کارمند سفارت ايران در عراق، عصر پنجشنبه در پی شليک افراد ناشناس به خودروی سفارت در جاده بغداد به کاظمين، مجروح شدند.


به گزارش خبرگزاری های ايران، اين حادثه حدود ساعت پنج و نيم عصر روز پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ماه روی داده است.


مقام های رسمی ايران يا عراق هنوز جزئيات اين حادثه را اعلام نکرده اند و هنوز هيچ گروهی مسئوليت اين حمله را به عهده نگرفته است.


حسن کاظمی قمی سفير ايران در عراق در گفتگو با خبرگزاری ايسنا درباره حال مجروحان اين حمله گفته است: «جراحت دوتن از آنها سطحی است که يکی از آنها کارمند محلی سفارت است و دو نفر ديگر يکی از ناحيه گردن و ديگری از ناحيه پهلو مورد اصابت گلوله قرار گرفته اند.»


به گفته آقای قمی، مجروحان پس از انتقال به بيمارستان مورد عمل جراحی قرار گرفته اند و يکی از مجروحان برای ادامه مداوا به بيمارستان ديگری منتقل شده است.


او افزود: «آنچه که پزشکان اعلام کردند اظهار اميدواری از تلاش هايشان است که نتيجه بخش باشد و ما شاهد بهبود وضعيت اين ديپلمات ها باشيم.»


پليس عراق به خبرگزاری فرانسه گفته است که تحقيقات در اين باره آغاز شده اما تاکنون کسی در اين رابطه دستگير نشده است.


واکنش ايران

محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، شامگاه پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ماه با صدور اطلاعيه ای اين حمله را «اقدامی جنايتکارانه» خواند و نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا را مقصر اين حادثه دانست.


وی گفت: «مسئوليت اصلی تامين امنيت ديپلمات ها و مراکز سياسی و بين المللی در عراق بر عهده اشغالگران [نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا] است و اهمال و رويکردهای مشکوک نيروهای آمريکايی در مسائل امنيتی، افزايش ناامني ها در عراق را در پی داشته و نگرانی همگان را موجب گرديده است.»


آقای حسينی همچنين با اشاره به آنچه «اظهارات صريح رييس جمهوری آمريکا مبنی بر تهديد ايرانيان در عراق» خواند گفت: «اين گونه اظهارات مشوقی جهت انجام رفتارهای ضدانسانی و مغاير با موازين بين المللی اشغالگران و گروه های تروريستی فعال در عراق بشمار مي رود.»


منوچهر تسليمی، سخنگوی سفارت ايران در عراق هم به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما در حال حاضر نمی توانيم کسی را متهم کنيم اما گروه های زيادی وجود دارند که تلاش می کنند روابط ايران و عراق را تيره کنند.»


ماه گذشته، نیروهای آمریکایی اعلام کردند مدارکی از دخالت ایران در عراق، شامل سلاح هایی ساخت ایران را در اختیار دولت نوری المالکی نخست وزیر عراق قرار داده اند.


به دنبال این خبر هیئتی از نمایندگان پارلمان عراق برای مذاکره درباره این مدارک به ایران سفر کردند.


سرپرست این هیئت در بازگشت از سفر، ابتدا وجود این شواهد را انکار کرد اما ساعتی بعد، یک کنفرانس خبری دیگر تشکیل داد و گفت: «شواهد و مدارکی درباره دخالت ايران وجود دارد.»


دو روز بعد از این اتفاق، در تاریخ ۱۸ ارديبهشت ماه، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد که به دلیل تنش های پیش آمده در روابط ایران، عراق و آمریکا، احتمال برگزاری دور چهارم نشست سه جانبه برسر مسایل امنیتی عراق بسیار اندک است.


گزارش غير رسمی از جزئيات حادثه


در حالی که هنوز مقامات رسمی ايران يا عراق درباره جزئيات اين حمله سخن نگفته اند، خبرگزاری فارس به نقل از «يک منبع ديپلماتيک» جزئياتی از اين حادثه منتشر کرده است.


فارس به نقل از این منبع ناشناس گزارش داده است: «در اين حمله تروريستی، خودروی کارمندان سفارت کشورمان که به قصد زيارت حرم امام موسی بن جعفر(ع) و امام محمد تقی(ع) عازم منطقه کاظمين بودند در منطقه مشهور به پل ۱۴رمضان از سوی يک خودرو که در جهت مخالف خودرو سفارت ايران حرکت می کرد هدف ۱۶ گلوله قرار گرفت.»


در اين گزارش همچنين درباره مجروحان اين حادثه آمده است: «مجتبی خدابنده از ناحيه دست و شکم، مجيد جابری از ناحيه گردن و دست، محمد رمضان پور از ناحيه دست و شکم و محمد هاشمی، راننده و کارمند محلی از ناحيه پا زخمی شدند که برای مداوا به بيمارستان منطقه کرخ منتقل و بستری شدند.»


خبرگزاری فارس در باره حال مجروحان اين حمله هم جزئياتی منتشر کرده است: «در اين حادثه به ابوالفضل زوارمحمدی، اکبر قاسمی، دو تن ديگر از کارمندان سفارت کشورمان در بغداد که همراه اين گروه بودند آسيبی نرسيد اما حال مجيد جابری که از ناحيه گردن و دست، هدف گلوله قرار گرفته است وخيم گزارش می شود.»


اين مقام آگاه که نامی از او برده نشده همچنين گفته است که مجروحان حادثه روز جمعه ۲۷ ارديبهشت با پرواز شرکت خطوط هواپيمايی العراقيه برای ادامه مداوا به تهران منتقل می شوند.


مصائب دیپلمات های ایرانی در عراق


از زمان حمله نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا به عراق در سال ۲۰۰۳ اين سومين حادثه برای کارکنان سفارت ايران در عراق است.


جلال شرفی، دبير دوم سفارت ايران در عراق، بهمن ماه سال ۸۵ در بغداد ربوده شد.


او دو ماه بعد آزاد شد و در تلويزيون دولتی ايران اعلام کرد که توسط نيروهای آمريکايی ربوده شده و مورد شکنجه قرار گرفته است. اما آمريکا اين اتهام را رد کرد.


پیش از آن در تاریخ ۲۱ دی ماه سال ۸۵ نيروهای آمريکايی با حمله به دفتر نمايندگی ايران در اربيل واقع در شمال عراق، چند تن از کارمندان اين دفتر را به اتهام کمک رسانی به گروه های شورشی عراق دستگير کردند.


تعدادی از اين دستگيرشدگان هنوز آزاد نشده اند.


آمريکا اين افراد را اعضای سپاه پاسداران معرفی کرده است اما ايران می گويد اين افراد ديپلمات های سفارت ايران در عراق بوده اند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG