لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

«کمک» ایران به شبه نظامیان: عراق هیئتی به تهران فرستاد


دولت مالکی اواخر ماه مارس عملیات گسترده ای را برای مقابله با نیروهای وابسته به مقتدا صدر در بصره آغاز کرد و بر خواست خود مبنی بر خلع سلاح جیش المهدی تاکید کرد. (عکس: EPA)
دولت مالکی اواخر ماه مارس عملیات گسترده ای را برای مقابله با نیروهای وابسته به مقتدا صدر در بصره آغاز کرد و بر خواست خود مبنی بر خلع سلاح جیش المهدی تاکید کرد. (عکس: EPA)

یک هیئت نمایندگان پارلمان عراق به ایران رفته است تا به گقته یک نماینده پارلمان این کشور «به تهران فشار آورد که حمایت از شبه نظامیان شیعه را متوقف کند.»



سامی عسکری، یک مقام ارشد پارلمان عراق روز پنج شنبه گفت: «ائتلاف عراق یکپارچه تصمیم گرفته است تا هیئتی را برای فشار بر دولت ایران جهت متوقف کردن تامین مالی و حمایت از گروه های مسلح اعزام کند.»

ائتلاف یکپارچه عراق در برگیرنده احزاب و گروه های شیعه حامی نوری مالکی است. آقای عسکری افزود: «این هیئت دیروز(چهارشنبه) به ایران رفته است.»


جلال الدین صغیر، دیگر عضو ائتلاف عراق یکپارچه نیز گفت که اعزام این هیئت پس از آن صورت گرفت که «اوضاع امنیتی عراق به صورت جدی بدتر شده است.»


وی افزود: «این هیئت از حکومت ایران خواهد خواست تا به حمایت از دولت نوری مالکی و تقویت ثبات در عراق ادامه دهد.»


جلال الدین صغیر، هرگونه مذاکره با مقتدا صدر، رهبر سپاه مهدی را تکذیب کرده است.


اما شیخ صالح عبیدی، سخنگوی جنبش صدر در شهر نجف گفته است قانونگذاران عراقی قرار است که با این روحانی تندرو شیعه ملاقات کنند.


وی گفت: «نمایندگان پارلمان عراق به سرپرستی شیخ خالد عطیه، به ایران رفته اند تا با صدر و سایر رهبران جنبش صدر در این کشور دیدار کرده و راهی برای بیرون آمدن از بحران پیدا کنند.»


  • «نمایندگان پارلمان عراق به سرپرستی شیخ خالد العطیه، به ایران رفته اند تا با صدر و سایر رهبران جنبش صدر در این کشور دیدار کرده و راهی برای بیرون آمدن از بحران پیدا کنند.»
سخنگوی مقتدا صدر در شهر نجف

مقام های آمریکایی بارها اعلام کرده اند که مقتدا صدر در ایران به سر می برد ولی ایران در این زمینه واکنشی نشان نداده است.


این نخستین بار است که یک دستیار مقتدا صدر حضور وی را در ایران تایید کرده است.


مقام های آمریکایی در ماه های اخیر بر شدت اتهام های خود به تهران افزوده اند و ایران را متهم می کنند که با ارسال اسلحه و مواد منفجره پرقدرت برای شبه نظامیان و آموزش نظامی آنها به نا آرامی ها در عراق دامن می زند.


تهران که به عنوان پشتیبان اصلی شبه نظامیان وابسته به مقتدا صدر، روحانی تندروی شیعه معرفی شده است اتهام های وارده را رد کرده و می گوید که از ثبات در عراق پشتیابی می کند.


دولت آقای مالکی اواخر ماه مارس عملیات گسترده ای را برای مقابله با نیروهای وابسته به مقتدا صدر در بصره آغاز کرد و بر خواست خود مبنی بر خلع سلاح سپاه مهدی پافشاری کرد.


ژنرال قاسم موسوی، سخنگوی دولت عراق در امور امنیتی بغداد، هفته جاری در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که نیروهای این کشور در چهار هفته گذشته موشک ها و سلاح های سنگین ساخت ایران در پایتخت ضبط کرده اند.


وزارت دفاع عراق نیز روز چهارشنبه از به نمایش گذاشتن سلاح های ضبط شده از شبه نظامیان شیعه در درگیری های بصره خبر داد.


مقام های وزارت دفاع آمريکا نیز روز چهارشنبه در یک نشست خبری اعلام کردند که تازه ترين مدارک مربوط به حمايت تهران از شبه نظاميان در عراق به دولت این کشور ارائه شده است.


مقام های وزارت دفاع آمريکا می گویند اين مدارک شامل سلاح هايی است که تاريخ های حک شده روی آنها نشان می دهند در سال جاری و در ايران توليد شده اند.


اين جنگ افزارها که طی ماه های گذشته توسط نيروهای آمريکايی در عراق کشف شده شامل خمپاره، راکت، سلاح های کوچک، بمب های کنار جاده ای و بمب های زره شکن است.


ژنرال جان ستلر، مدير استراتژی، طرح ها و سياست روسای ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا در اين نشست خبری گفت: « اين مدارک هم اينک در دست نوری مالکی، نخست وزير عراق است. مدارکی که نشان خواهد داد آيا دولت ايران به وی دروغ گفته است يا خير.»


XS
SM
MD
LG