لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

نشست آژانس درباره «تلاش ایران برای ساخت سلاح اتمی»


بر اساس گزارش مدیر کل آژانس، دیده بان هسته ای سازمان ملل نمی تواند تایید کند که برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران صرفا ماهیتی صلح آمیز دارد.( عکس: AFP)
بر اساس گزارش مدیر کل آژانس، دیده بان هسته ای سازمان ملل نمی تواند تایید کند که برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران صرفا ماهیتی صلح آمیز دارد.( عکس: AFP)

شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی، از روز دوشنبه جلسات خود را برای بررسی گزارش سازمان های اطلاعاتی غرب درباره تلاش ايران برای دستيابی به سلاح هسته ای آغاز می کند.


این نشست در حالی بر گزار می شود که پیشتر بازرسان سازمان ملل خواستار توضيح ايران درباره روند غنی سازی اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای شده بودند که بر روی موشک سوار می شوند.


هفته گذشته، اولی هاینونن، معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در نشست توجیهی شورای حکام اسلایدهایی را به نمایش گذاشت که در آن از برخی فعالیت های اتمی ایران پرده بر می داشت که ظن آن می رود ماهیت نظامی دارد و ایران از پاسخ دادن به ابهامات پیرامون آن خودداری کرده است.


اولی هاینونن که بارها به ایران سفر کرده و یا مقامات درگیر در پرونده هسته ای گفت وگو کرده است در نشست توجیهی شورای حکام فاش ساخت که ايران اجازه گفت و گو با فردی به نام «محسن فخری زاده» را نداده و همچنين مانع از بازديد از مراکزی شده است که آزمايش ها در آنها صورت می گيرد.


به گزارش خبرگزاری رویترز، وی گفته است: «با وجود درخواست های مکرر آژانس، جمهوری اسلامی حاضر نشده امکان گفت و گو با این گرداننده اصلی برنامه های مخفیانه هسته ای ایران با آژانس را فراهم کند.»


محسن فخری زاده، از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که مدیریت پروژه « پی ۱۱۱» برای انجام مطالعات و آزمایش های لازم در روند پیشرفته غنی سازی اورانیوم و نیز انفجارات قوی اتمی را به عهده دارد.



اولی هاینونن که بارها به ایران سفر کرده و یا مقامات درگیر در پرونده هسته ای جمهوری اسلامی گفت وگو کرده است در نشست توجیهی شورای حکام فاش ساخت که ايران اجازه گفت و گو با فردی به نام «محسن فخری زاده» را نداده و همچنين مانع از بازديد از مراکزی شده است که آزمايش ها در آنها صورت می گيرد.

فخری زاده از جمله افرادی است که بر اساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، مسافرت او به خارج از کشور ممنوع شده است.


سه پروژه نظامی هسته ای


در سخنرانی معاون آقای برادعی، همچنين برای اولين بار عنوان شد که جمهوری اسلامی سه پروژه نظامی هسته ای را در سال ۲۰۰۴ ادامه داده است که اين موضوع با گزارش ماه دسامبر آژانس های اطلاعاتی آمريکا مبنی بر توقف اين فعاليت ها در سال ۲۰۰۳ در تضاد است.


سازمان برآوردهای اطلاعات ملی آمریکا روز سوم دسامبر سال گذشته اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران برنامه ساخت سلاح هسته ای خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.


اين اولين بار است که اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، پس از ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت، برای شنیدن توضیحات نمایندگان جمهوری اسلامی در چنين جلسه ای گرد هم می آيند.


بر اساس گزارش مدیر کل آژانس، دیده بان هسته ای سازمان ملل نمی تواند تایید کند که برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران صرفا ماهیتی صلح آمیز دارد و کماکان به غنی سازی اورانيوم ادامه می دهد.


جمهوری اسلامی می گويد غنی سازی اورانيوم برای توليد برق است، اما کشورهای غربی نگرانند که از اورانيوم غنی شده برای توليد بمب اتمی استفاده شود.


قرار است که شورای امنيت سازمان ملل روز دوشنبه قطعنامه سوم تحريم ها عليه ايران را به رای گذارد.


يک مقام بلند پايه آژانس به خبرگزاری رويترز گفته است:«ما مجموعه عظيمی از مستندات در اين باره داريم که باطنا با هم سازگارند و قسمت های مختلف آنها با هم هماهنگ است.»


اين مقام آژانس که نامش فاش نشده است افزود: «ايران بايد نشان دهد که چرا اين مستندات بی پايه و جعلی است.»


جمهوری اسلامی ايران با اعلام اينکه «همه مسائل پرونده اتمی با توجه به گزارش اخير آژانس حل شده است» صدور هر گونه قطعنامه در شورای امنيت عليه تهران را «بی پايه و اساس» خوانده بود.


  • « اثبات ادعا بر عهده کسی می باشد که مدعی است، نه اينکه کسی که ادعا به او وارد شده است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز يکشنبه نشست توجيهی شورای حکام را رد کرد و گفت: « آنچه در مورد اسلايدها و مطالعات ادعايی می توان مطرح کرد اين است که اساسا اين تلاش غربی ها نشان می دهد آنها هيچ گونه اعتقادی به سازمان های بین المللی و نيز تعهدات بین المللی خود ندارند.»

محمد علی حسينی به خبرنگاران گفته است: « کسانی که اين مدارک را در اختيار داشتند، در آخرين ساعات، ادعاهای خود را در اختيار آژانس قرار دادند. اگر آنها صادقانه به دنبال حل و فصل موضوعات بودند، اولا اين ادعاها را به موقع در اختيار آژانس می گذاشتند و ثانيا به آژانس اجازه می دادند اين ادعاها را در اختيار طرف مقابل بگذارد.»


اين مقام ايرانی افزوده است: « اثبات ادعا بر عهده کسی می باشد که مدعی است، نه اينکه کسی که ادعا به او وارد شده است.»


محمد البرادعی، رييس آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود که روز ۲۲ فوريه منتشر شد، اعلام کرد که ايران اورانيوم غنی شده با غلظت بالا توليد کرده و سانتریفوژهای پيشرفته ای را برای غنی سازی سريعتر اورانيوم آزمايش کرده، در حالي که قطعنامه های قبلی سازمان ملل خواستار توقف غنی سازی شده است.


گریگوری شولتی، نماينده آمريکا در آژانس انرژی اتمی، به تازگی به خبرنگاران گفته است:«البرادعی پيشرفت برنامه ها را توضيح داده است. متاسفانه او بيشتر درباره پيشرفت سانتريفوژها گزارش داده تا توضيح درباره خواسته ايران برای دستيابی به سلاح هسته ای در گذشته و اجازه بازرسان برای تائيد اين که اين فعاليت ها متوقف شده است یا نه.»


علی اصغر سلطانيه، نماينده جمهوری اسلامی در آژانس انرژی هسته ای، همراه با سایر مقامات ایرانی هفته گذشته اعلام کردند که «ايران به همه سوالات آژانس پاسخ داده و حالا پرونده هسته ای این کشور ايران بسته شده است.»


XS
SM
MD
LG