لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۴

اشتاين ماير: ایران از وقت کشی دست بردارد


وزیر امور خارجه آلمان گفته است که او در انتظار پيامی روشن برای يک تعليق دوجانبه است. (عکس از AFP)
وزیر امور خارجه آلمان گفته است که او در انتظار پيامی روشن برای يک تعليق دوجانبه است. (عکس از AFP)

فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان، از ايران خواست از اتلاف وقت دست بردارد و به بسته پيشنهادی کشورهای ۱+۵ به طور شفاف پاسخ دهد.

وزير امور خارجه آلمان در گفت وگو با هفته نامه اشپيگل چاپ آلمان که متن آن شنبه ۱۲ مرداد ماه در سايت اين نشريه منتشر شده گفته است: «من دوباره از طرف ايرانی درخواست می کنم بيش از اين با زمان بازی نکند و پاسخی قابل استفاده به پيشنهاد ما [کشور های ۱+۵] بدهد و اتلاف وقت را متوقف کند.»

فرانک والتر اشتاين ماير همچنين گفته است که او در انتظار پيامی روشن برای يک تعليق دوجانبه است: «ما تحريم های بيشتر را متوقف می کنيم و ايران هم توسعه سانتريفيوژ های خود را، اين پيشنهادی روشن است و سزاوار پاسخی روشن و سريع.»


اشاره وزير امور خارجه آلمان به پيشنهاد «تعليق در برابر تعليق» است که از ايران می خواهد برای شش هفته، توسعه غنی سازی را متوقف کند و در مقابل غرب هم وضع تحريم های بيشتر را متوقف کند تا در اين فرصت دو کشور برسر ميز مذاکره بنشينند.


ايران ضرب الاجل را ناديده گرفت


در همين حال، خبرگزاری رويترز به نقل از يک سياستمدار اتتحاديه اروپا که نامی از او برده نشده است، اعلام کرد که ايران به ضرب الاجل «غير رسمی» اعتنايی نکرده و از آن عبور کرده است، اما سياستمداران اتحاديه اروپا آماده انتظار بيشتر برای دريافت پاسخ ايران هستند.


اين سياستمدار افزوده است: «ما نبايد روی ضرب الاجل تمرکز کنيم، مسئله اين است که ما پاسخی روشن و سريع دريافت کنيم.»


در مذاکره نمايندگان کشورهای گروه ۱+۵ و ايران در تاريخ روز ۲۹ تير ماه، خاوير سولانا، مسئول روابط خارجی اتحاديه اروپا به ايران دو هفته فرصت داد که به بسته پيشنهادی ۱+۵ پاسخ دهد.


ایران قرار بود در این مذاکرات پاسخ خود به بسته پیشنهادی را ارائه کند اما خاویر سولانا در پایان این مذاکره و در جریان یک نشست مطبوعاتی گفت که ایران در این دیدار پاسخ روشنی به بسته پیشنهادی نداده است.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، دو روز پس از پايان مذاکرات، اين مهلت دو هفته ای را ضرب الاجلی برای ايران خواند. اما ايران طی هفته گذشته وجود ضرب الاجل را رد کرد.


تعليق غنی سازی، محور بسته پيشنهادی غرب به ايران است که در قبال آن، کشورهای۱+۵ به ايران مشوق های سياسی و اقتصادی ارائه می کنند.


اما علی خامنه ای، رهبر، و محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، طی هفته گذشته اعلام کردند که حاضر به تعليق غنی سازی و تغيير مسير برنامه هسته ای ايران نيستند.


در همين حال، جمعه ۱۱ مرداد ماه، کاخ سفيد با اشاره به نزديک شدن به پايان ضرب الاجل هشدار دار که اگر ايران به بسته پاسخ مثب ندهد، با پيامد های منفی، که ممکن است در قلب تحریم باشد مواجه خواهد شد.


آمريکا، بريتانيا، روسيه، چين و فرانسه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به ۱+۵، با ارائه بسته پيشنهادی به ايران کوشيده اند تا اين کشوررا ترغيب کنند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند.


این در حالی است که شورای امنيت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها از سال ۲۰۰۶ به گسترش فعاليت های اتمی خود اقدام کرده است.


ايران تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی اين کشور است و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است.


اما کشور های غربی نسبت به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده و می گویند: ايران ممکن است اين تکنولوژی را برای دستيابی به سلاح هسته ای به کار گيرد.


XS
SM
MD
LG