لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

چهارشنبه؛ مذاکرات ۱+۵ درباره برنامه اتمی ايران


گوانزالو گالگوس، يکی از سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، می گوید: به دنبال خودداری ایران از پاسه صریح به بسته پیشنهادی، نمايندگان ۱+۵ روز چهارشنبه درباره اقدامات بعدی اين کشورها مذاکره خواهند کرد.
(عکس از AFP)
گوانزالو گالگوس، يکی از سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، می گوید: به دنبال خودداری ایران از پاسه صریح به بسته پیشنهادی، نمايندگان ۱+۵ روز چهارشنبه درباره اقدامات بعدی اين کشورها مذاکره خواهند کرد. (عکس از AFP)

يک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت: پس از آنکه ايران از ارائه پاسخ صريح به بسته پيشنهادی قدرت های جهانی خودداری کرد، نمايندگان کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ روز چهارشنبه درباره اقدامات بعدی اين کشورها مذاکره خواهند کرد.


گوانزالو گالگوس، يک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه گفت: از آنجا که ايران پاسخ واضحی به بسته پيشنهادی نداده است، «ما چاره ای جز در پيش گرفتن اقدامات بيشتر نخواهيم داشت».


به گفته گوانزالو گالگوس نمايندگان آمريکا، فرانسه، بريتانيا، روسيه و چين به همراه آلمان، کشور های موسوم به گروه ۱+۵ روز چهارشنبه به صورت تلفنی درباره اقدامات بعدی گفت وگو خواهند کرد.


خاوير سوالانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در خردادماه با سفر به تهران بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی گروه ۱+۵ را به مقام های ايران تسليم کرد که بر اساس آن ايران در ازای تعليق غنی سازی اورانيوم از پاره ای مزایای اقتصادی و هسته ای برخوردار خواهد شد.


ايران تا روز ۲۹ تيرماه گذشته از دادن هر گونه پاسخ صريحی به اين بسته خودداری کرد و به رغم برگزاری مذاکرات ژنو که در آن نمايندگان ايران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ حضور داشتند موضع ايران در اين زمينه همچنان مبهم باقی ماند.


پاسخ نا مشخص ایران


ايران در نامه يک صفحه ای که روز سه شنبه به دفتر خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، تسليم کرد، بدون ارائه پاسخی مشخص به بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ نوشته است: در اولين فرصت ممکن پاسخ «شفاف» خود را ارائه خواهد کرد.


خبرگزاری رويترز که نسخه ای از پاسخ ايران را به دست آورده، به نقل از نامه ايران آورده است:«ايران آماده است تا در اولين فرصت ممکن پاسخ شفاف خود را به پيشنهاد شما ارائه کند، در حالی که انتظار دارد که پاسخ شفاف شما را در مورد پرسش های ما و همين طور ابهامات دريافت کند».


ايران در اين نامه نوشته است که مسايل مطرح شده از سوی مقامات ۱+۵ در نشست ژنو را «به دقت مورد بررسی» قرار داده است، اما با اين حال ايران تصريح کرده است که برخی موارد مشخص نياز به روشنگری بيشتر دارند.


ايران نوشته است:«اين گونه روشنگری های دو جانبه می تواند راه را برای مذاکرات شفاف با چشم انداز روشن باز کند».


  • از آنجا که ايران پاسخ واضحی به بسته پيشنهادی نداده است، «ما چاره ای جز در پيش گرفتن اقدامات بيشتر نخواهيم داشت».
گوانزالو گالگوس، يکی از سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا،

پاسخ غیر قابل پذیرش


يک ديپلمات غربی در مورد اين نامه، که روز سه شنبه به پايتخت های کشورهای عضو گروه ۱+۵ مخابره شده، می گويد: اين نامه هيچ پاسخی در بر نداشت.


کشورهای عضو گروه ۱+۵ در آخرين هشدار خود به ايران از اين کشور خواسته بودند تا روز سه شنبه پاسخ خود را به بسته پيشنهادی غرب ارائه کند.


در همين زمينه، يک مقام آمريکا به خبرگزاری آسوشيتدپرس گقت: پاسخ ارائه شده توسط ايران غير قابل پذيرش است.


اين مقام دولت امريکا که نامش فاش نشده، تصريح کرد: نامه يک صفحه ای ايران، پاسخ مشخصی به بسته پيشنهادی نبود و تنها تاکيد مجدد بر موضع قبلی تهران مبنی بر حق اين کشور در داشتن انرژی صلح اميز هسته ای بود.


به گزارش خبرگزاری رويترز، يک مقام آمريکا نيز گفته است: پاسخ ايران به مثابه «بيشتر سردر گم کردن و تاخير» است.


يک ديپلمات در بروکسل نيز گفت : خاوير سولانا و نمايندگان کشورهای عضو گروه ۱+۵ به زودی پاسخ ايران را مورد تجزيه و تحليل قرار خواهند داد.


نامه ايران


در همين حال، گزارش های رسيده حاکی است، جمهوری اسلامی ايران در نامه ای که روز سه شنبه تسليم خاوير سولانا کرد هيچ اشاره ای به تعليق غنی سازی اورانيوم نکرده است.


بر اساس گزارش ها شورای عالی امنيت ملی ايران به عنوان مسئول مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی با غرب، روز سه شنبه توسط سفير خود در بروکسل، مقر اتحاديه اروپا، نامه ای را به خاوير سولانا در باره پاسخ تهران به مشوق های اقتصادی گروه ۱+۵ تسليم کرد.


خبرگزاری رويترز به نقل از يک مقام ايرانی خبر داد که در نامه ايران به قدرت های بزرگ جهانی به موضوع «تعليق در برابر تعليق» اشاره نشده است.


خبر گزاری های ايران نيز از قول يک عضو ارشد شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی می گويند که «ايران، روز سه شنبه پاسخی کتبی را به مسئولان اتحاديه اروپا در بروکسل داده است اما اين سند، پاسخ به بسته پيشنهادی کشورهای پنج به علاوه يک نيست و اشاره ای به تعليق غنی سازی اورانيوم در ازای تعليق تحريم ها، نشده است.»


خبرگزاری ايسنا از قول همين مقام مسئول که نامش برده نشده، می گويد: «سندی که ايران امروز به خاوير سولانا و نمايندگان کشورهای ۱+۵ داد، متن گفت و گوی سعيد جليلی و خاوير سولانا در جريان مذاکرات تلفنی روز گذشته شان بود.»


کشورهای غربی اعلام کرده بودند تنها در صورتی حاضر به مذاکره با ايران هستند که اين کشور فرمول «تعليق در برابر تعليق» را بپذيرد که بر اساس آن ايران برای شش هفته افزايش تعداد سانتريفيوژ های خود را متوقف کند و غرب نيز در مقابل از وضع تحريم های بيشتر عليه ايران خودداری خواهند کرد.


قدرت های عمده جهان تهديد کرده بودند در صورتی که ايران تا روز سه شنبه «پاسخ روشن و مثبتی» به بسته پيشنهادی ندهد و غنی سازی را متوقف نکند موضوع اعمال تحريم های تازه عليه تهران را در دستور کار قرار می دهند.


سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد ايران و خاوير سولانا، نماينده گروه ۱+۵ روز دوشنبه با يکديگر به صورت تلفنی گفت و گو کردند. پس از اين گفت و گو اعلام شد که ايران روز سه شنبه به بسته پاسخ کتبی می دهد.


گونزالو گالگوس روز دوشنبه گفته بود: مسوولان ارشد وزارتخانه های خارجه آمريکا، روسيه، فرانسه، بريتانيا، چين و آلمان، اعضا گروه پنج به علاوه يک، روز دوشنبه ( ۱۴ مرداد) پس از مذاکرات تلفنی، به توافق رسيده اند، که در صورت پاسخ منفی ايران به اين بسته پيشنهادی، مسير تشديد تحريم و مجازات ايران را در شورای امنيت سازمان ملل دنبال کنند.


وی اظهار داشت: «ايران يک انتخاب مشخص دارد، يا همکاری يا انزوا»


آقای گالگوس می گويد: «بسته مشوق های پيشنهادی به ايران در بر گيرنده «همه مواردی» است که ايران برای برنامه اتمی صلح آميز و مدرن به آن نياز دارد.»


بريتانيا و فرانسه در اظهار نظرهای مشابه ای بر لزوم تشديد تحريم ها عليه جمهوری اسلامی ايران تاکيد کرده اند.


شورای امنيت سازمان ملل تا کنون سه دور تحريم عليه جمهوری اسلامی ايران به دليل امتناع تهران از تعليق فعاليت های غنی سازی اورانيوم وضع کرده است.


XS
SM
MD
LG